لاریجانی در نطق میان‌دستور:

ائتلاف در مبارزه با تروریست‌ها کم آورد/ وحشی‌گری در یمن با چراغ سبز اسرائیل همراه بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشتار وحشيانه در بيمارستان افغانستان توسط آمریکا و جنايت در مراسم عروسی يمن از سوی آلسعود اوج قساوت قلب استكبار و به هم ريختگی اعصاب آنها را نشان می‌دهد.

آمریکا در مبارزه با تروریست‌ها کم آورد/ وحشی‌گری در یمن با چراغ سبز اسرائیل همراه بودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز بهارستان (یکشنبه، 19 مهرماه) ضمن تسلیت در پی درگذشت سردار شهید همدانی گفت: شهادت سردار سلحشور سپاه اسلام همدانی عزیز را به رهبر معظم انقلاب، ملت بزرگوار و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده محترم ایشان و مردم شریف همدان و نمایندگان محترم مجلس تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

وی افزود: این مرد استوار جبهه‌ها که هم در میدان دفاع مقدس و هم در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها و تروریست‌ها و هم در میدان مبارزه فرهنگی با سر زندگی و فکر خلاق و عمل صالح حاضر بود آخرین روزهای عمر خود را نیز وقف مجاهدتی برای نجات برادران مسلمان سوریه از چنگال ستمکاران تروریست کرد.

رئیس قوه مقننه گفت: در این روزها اقداماتی در منطقه رخ داده است که نشان دهنده از هم گسیختگی روانی میدان داران بی‌رحم است که هر یک گوشه‌ای از بار فساد و تباهی در منطقه را به دوش می‌کشند، از طرفی رژیم صهیونیستی از مجال به هم ریختگی اوضاع کشورهای اسلامی بهره جست و به قبله اول مسلمانان توهین نمود و درب مسجد بیت المقدس را بر روی غیر مسلمانان باز نمود و مانع ورود مسلمانان گردید و در این راه از شکنجه و کشتار مسلمانان دریغ نکرد.

وی تصریح کرد: تاسف آورتر آن است که صدایی از کشورهای اسلامی هم بلند نشد، این بی‌غیرتی در کنار آن رفتار نابکارانه رژیم صهیونیستی، ملت مسلمان و مظلوم فلسطین را به خود آورد و در این روزها صحنه‌های درخشنده‌ای از مقاومت را شاهد هستیم گرچه در چند ماه اخیر متاسفانه برخی از اقدامات بخشی از نیروهای مقاومت و بحث مذاکره برای آتش بس دروغین آن‌ها را به رخوت کشاند اما این تحرک می‌تواند همبستگی آن‌ها را در راه مقاومت افزایش دهد، اما وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در این ماجرا با چراغ سبز قدرت‌های بزرگ و فرصت‌طلبی این رژیم سامان یافت.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: از طرف دیگر کشتار وحشیانه در بیمارستان افغانستان توسط هواپیماهای آ‌مریکایی و کشتار وسیع مردم بی‌پناه یمن آن هم در مجلس عروسی توسط هواپیماهای سعودی نمونه‌هایی از اقدامات عجیب در روزهای گذشته است که اوج قساوت قلب و به هم ریختگی اعصاب آنها را نشان می‌دهد. آیا با این وحشی‌گری نامی جز شیطان رجیم به آمریکا می‌توان داد؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر اقدامات تروریستی کثیف در ترکیه که جان ده‌ها نفر از مسلمانان را گرفت گوشه دیگری از بحران منطقه را نشان می‌دهد که امیدواریم دوستان ترکیه در این ماجرا توجه جدی به داستان تروریست‌های منطقه داشته باشند.

وی افزود: همه این اقدامات، یک سمت و سوی خبیثانه دارد که کشورهای اسلامی را دچار درگیری امنیتی و بحران وجودی کند. شاید بعد از جنگ جهانی دوم هیچ گاه منطقه دچار چنین آشفتگی وسیعی نبود و به نظر می‌رسد طراحی جدیدی برای منطقه شکل گرفته تا بیداری اسلامی را سد کند و با انحرافی در ساختار منطقه نظم جدیدی را تحمیل کند و به همین جهت ائتلاف ضدتروریسم امروز به یک رسوایی سیاسی برای آمریکا و هم‌پیمانانش تبدیل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر همگان مکشوف شده که آمریکا و هم‌پیمانانش با تروریست‌های داعش به جای مبارزه بازی می‌کنند. پروازهای شناسایی زیادی دارند اما عملیات محدود آن هم در مناطق خاص و نه در تجمعات آنان و حال که روسیه در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه جدی‌تر شده به روسیه خرده می‌گیرند که با این کار حل مسئله سوریه با مشکل مواجه کرده است. آیا کار مضحکه ائتلاف در یک سال گذشته راه حلی در سوریه ایجاد کرد یا مشکل تروریست‌های وحشی را مرتفع ساخت؟

لاریجانی اظهار داشت: تنها کاری که ائتلاف با آن همه کبکبه و دبدبه انجام داد این بود که نشان داد در مبارزه با تروریست‌ها کم آورده و همین عامل جری‌تر شدن تروریست‌ها شد.

وی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنان ارزشمند اخیرشان گوشه‌هایی از توطئه آمریکا در منطقه و داخل کشور را روشن کردند باید به جد مورد تجزیه و تحلیل و توجه اقشار مختلف جامعه قرار گیرد. استراتژی دشمن در منطقه که با روش‌های گوناگون پیگیری می‌شود در جهت تخریب اهداف و سیاست‌های آزادی‌بخش اسلامی است و به همین جهت رهبر انقلاب مذاکره با آمریکا را در این زمینه بی‌فایده و غلط ارزیابی کردند. چون دو جریان متفاوت که یکی عزت و دیگری ذلت مسلمانان را می‌طلبد دو مسیر متقابل هستند که هدف مشترک ندارند. ممکن است در مقطعی به صورت تاکتیکی هدف مشترک کوچکی بیابند اما اختلاف این دو جریان استراتژیک است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مذاکره در مسئله هسته‌ای از این جنس نبود. ایران در موضعی قرار داشت و دارد که صاحب تکنولوژی شده و با پایداری ملت به جایگاهی رسید که قابل عقبگرد نیست و حریف نیز با همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها مجبور شد به مذاکره برگردد و تقاضای مذاکره از جانب آنها بود که همین نیاز را نشان می‌دهد.

لاریجانی اظهار داشت: حدود سه سال این مذاکره طول کشید. گرچه به تعبیر رهبر معظم انقلاب در همین مذاکره هم آمریکایی‌ها بارها تلاش کردند از راه‌های مختلف مخالف منافع ملت راهی بیابند اما در کل با دقت مذاکره‌کنندگان و هدایت رهبری معظم توفیق نیافتند.

وی ادامه داد: گرچه ممکن است در برخی موارد لغزش‌هایی باشد که باید در اجرا به آن توجه بیشتر داشت و در طرح پیشنهادی نیز در این موارد احکامی آورده شده است اما از نظر راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای در مقابل ایران دچار خسارت شدند و به همین جهت رژیم صهیونیستی به همه چیز متوسل شد تا جلوی کار را بگیرد و به قول سیدحسن نصرالله رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا جلوی توافق هسته‌ای با 1+5 را بگیرد اما این توافق که به زودی فرصت‌های زیادی را برای ایران ایجاد می‌کند و درهای زیادی را به روی ایران باز می‌کند حاصل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لذا این مذاکره را نباید با مذاکرات دیگر در رابطه با مسائل منطقه مقایسه کرد. مذاکره با کشورهای مؤثر دیگر می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای حل و فصل معضلات منطقه فراهم آورد که یک نمونه آن همکاری با روسیه در مسائل اخیر سوریه است. این نوع همکاری‌ها را باید با سایر کشورها گسترش داد.

لاریجانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه را در مسیر همکاری‌های منطقه‌ای قابل تحقق می‌داند و کمک‌های کشورهای دیگر اگر تمایل داشته باشند صرفا تسهیل‌کننده است. لذا تحرک وزارت امور خارجه در این زمینه جهت یافتن راه‌حل‌های سیاسی در منطقه مفید و ارزشمند خواهد بود.

وی افزود: از طرفی هشیاری در داخل کشور در جلوگیری از راه‌های نفوذ دشمن در عرصه‌های مختلف بسیار ضروری است. نیروهای مؤمن به انقلاب باید این هشدار رهبری را جدی بگیرند و با کم کردن اختلافات حول این امور به تحلیل واحد برسد و سنگر انقلاب را محکم و تقویت کنند. ایشان مخصوصا روی نفوذ فرهنگی و سیاسی تأکید بیشتری دارند تا نفوذ اقتصادی و امنیتی که آن هم مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم صاحبنظران فرهنگی و سیاسی به ویژه صاحبان رسانه‌های گروهی در این زمینه مسئولیت مهمی دارند تا پدیده اقتدار انقلابی و معنوی ملت ظهور یابد. اقتدار و توان علمی و قدرت نظامی ملت ایران را امن کرد و از دشمن قدرت تعرض را گرفت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اقتدار انقلابی و معنوی ملت همبستگی ملی و دینی را افزایش می‌دهد و عملا تلاش دشمن در نفوذ به صفوف ملت را عقیم می‌سازد.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: از کمیسیون‌های فرهنگی و امنیت ملی مجلس می‌خواهم در ارتباط با این موضوع با اولویت جلساتی را با مسئولان مربوطه و صاحبنظران برگزار کنند و سیاست‌ها و اقدامات روشنی را تعریف کرده و به مجلس ارائه کنند.

انتهای پیام


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار