کرمان؛

بیش از 200 هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه ها سالانه در افغانستان

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران گفت: سالانه بیش از 200 هزار نفر در افغانستان متقاضی ورود به دانشگاهها داریم این درحالیست که دانشگاهها ظرفیت بیش از 50 هزار نفر را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ نصیر احمد نور در اولین همایش تخصصی دانشجویان و فارغ التحصیلان خارجی در استان کرمان که با محوریت دستاوردهای مهاجرت و نقش دانشجویان در پروسه بازسازی افغانستان د رمحل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان برگزار شد، افزود: خدا را شاکریم که فرزندان افغان در ایران توانسته اند، پیشرفت علمی داشته باشند و با بازگشت به کشور خود مایه افتخار و سازندگی باشند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: 300 هزار دانش آموز افغان در مدارس ایران به تحصیل می پردازند.

وی تصریح کرد: امروز در بیش از 70 کشور دنیا مهاجرین افغانی داریم و امروز قدرتمندترین کشور از نظر علم و توانمندیها آمریکای لعین است، چرا که این کشور را مهاجرین از کشورهای دیگر ساخته اند، به عبارتی آنها آغوش خود را برای مغزهای متفکر از اروپا و دیگر کشورها باز کرده اند و با دست در دست هم دادن، کشور امریکا را قدرتمند کردند.

وی یادآور شد: دشمنان افغانستان می خواهند این کشور را از نخبگان خالی کنند و امروز خوشبختانه کشور ایران به دستور مقام معظم رهبری دروازه های علم و تحصیل را بر روی فرزندان مهاجر باز گذاشته اند لذا از این فرصت باید استفاده کرد.

احمد نور گفت: از این دستور اسلامی و دوراندیش مقام معظم رهبری ایران، که فرزندان افغان چه مجاز و چه غیر مجاز، باید در مدارس ثبت نام شوند و تحصیل کنند، سپاسگذاری می کنیم، این دستوریست که جاودانه و ماندگار است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان هم گفت: تعامل فرهنگی پیام آور صلح و دوستی است و حضور خواهران و برادران افغانستانی در رفسنجان سابقه تاریخی و دینی دارد و جدای از برخی دیدگاهها، دیپلماسی ایران همچنان برادری خود را با کشور همسایه افغانستان حفظ کرده است.

محسن صفریان افزود: دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان در سال 1367 به ریاست شیخ محمد هاشمیان، امام جمعه فقید رفسنجان، در ساختمانی کوچک بنا شد با یک رشته حقوق و یکصد دانشجو کار خود را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: ربع قرن از تأسیس این دانشگاه می گذرد که پذیرای چندین هزار دانشجو از سراسر کشور است و این دانشگاه با حضور تعداد زیادی مهاجر افغان زمینه ساز بسیاری از شرایط ویژه بوده است.

صفریان تصریح کرد: رفسنجان با وجود بیش از 13 دانشگاه و بیش از 25 هزار دانشجو به قطب دانشگاهی در منطقه تبدیل شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.