صالحی:

آرزوی مرگ می‌کردم/قسم خوردندباسیمان در رآکتور دفنم می‌کنند+صوت

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:یکی از آقایان در همین جلسه با قسم جلاله گفت سیمان روی تو می‌ریزیم و در راکتور دفنت می‌کنیم.

شهادت می‌دهم والله در مسائل هسته‌ای نه با کندی مواجه خواهیم شد نه با توقفبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در صحن علنی امروز حضور داشت، گفت: آنچه که ما ادعا می‌کنیم براساس تعقل، مفاهیم علمی و بررسی‌هایی است که انجام داده‌ایم و در خلاء به شما قول نداده‌ایم.

وی در ادامه افزود:‌ اگر مذاکره کردیم براساس اصول و چارچوب بوده است و آن چارچوب را چه کسی تعیین کرده است، آیا این نظام جمهوری اسلامی پس از 36 سال نتوانسته به گونه‌ای مدیریت کند که تکلیف یک عده مذاکره کننده را مشخص کند، قطعا اینگونه نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: اگر مذاکره کردیم براساس چارچوب بوده است و فرصتی برای ما تعیین شده بود، تا به امروز سکوت کردم اما چند روز پیش آرزوی مرگ می‌کردم و فردی به تلویزیون آمد و مطرح کرده برنامه برجام ده سال است و همچنین گفته است بنده 66 سال دارم و متوسط عمر ایرانی‌ها 72 سال است و تا آن موقع بنده مرده‌ام آیا وی جای خدا نشسته که بداند تا آن زمان زنده هستم و یا خیر.

صالحی در ادامه گفت: یکی از آقایان در همین جلسه با قسم جلاله می‌گوید سیمان روی تو می‌ریزیم و می‌کشیم و در قلب راکتور اراک دفنت می‌کنیم، آیا این بیان است در نظام جمهوری اسلامی و نحوه گفتار است.

وی با اشاره به اینکه مشاهده کنید که چگونه جوسازی می‌کنند و مطرح می‌کنند که سوء استفاده صورت گرفته است، گفت: از عدم تخصص افکار عمومی استفاده می‌کنند و می‌گویند پلوتونیوم مهم است و ما از دست داده‌ایم و می‌گویند این پلوتونیوم برای گداخت هسته‌ای به کار گرفته می‌شود.

صالحی اظهار داشت: اگر اهل حرف حق هستید گوش کنید، بعنوان کسی که 40 سال در مسائل علمی کار می‌کنه یکبار برای همیشه به شما می‌گوید و ما که قرار است روی سرمان سیمان ریخته شود اما شما گوش کنید.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: اگر راکتور فعلی بکار گرفته شود، 8  کیلو پلوتونیوم در سال تولید می‌کند و 30 سال عمر راکتور است و در مجموع 240 کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند و البته استخراج بحث جداگانه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه هیچ وقت قصد توهین به کسی را نداشته‌ام و ندارم گفت: آقای نبویان دو دقیقه گوش کنید و بعد فریاد بزنید، می‌گویند ازاین پلوتنیوم‌ها در راکتورهای قدرت می‌توان استفاده کرد اما ما 240 کیلو بعد از 30 سال بدست می‌آوریم یعنی هر مجتمع سوخت می‌شود 500 کیلو و 7 درصد آن می‌شود 35 کیلو یعنی حدود 6 مجتمع.

صالحی در ادامه افزود: از 60 مجتمعی که در سال نیاز دارد، پلوتونیوم حدود 6 مجتمع را بعد از 30 سال می‌توانیم استفاده کنیم و کسانی می‌گویند آب سنگین را نباید صادر کنیم زیرا آب سنگین در راکتورهای گداخت بکار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر هزار مگاوات 100 کیلو نوتریوم می‌خواهد و ما درحال حاضر 20 تن آب سنگین تولید می‌کنیم که یک چهارم آن نتریوم است که حدود 4 تن در سال است اما گداخت بعد از 40 سال به کار گرفته می شود، یعنی 4000 هزار تن در سال و در مجموع 160 هزار کیلو می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه زمان ثابت خواهد کرد و هر تصمیمی شما بگیرید محترم است، گفت: متأسفانه این تواضع ما شده سرّ مسئولیت ما، کار ما را باید خدا بداند و ما برای گرفتن جایگاه اجتماعی کاری نکرده‌ایم.

صالحی گفت: شهادت می‌دهم والله درمسائل هسته‌ای با کندی و توقف مواجه نخواهیم  بود و تحقیقات و غنی‌سازی سرجای خودش باقی خواهد ماند اما آمریکایی‌ها می‌خواستند غنی‌سازی، آب سنگین و فردو نباشد و همه آنها به لطف خدا سرجایش باقی مانده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: یکبار و برای همیشه می‌گویم لطفا به حرف حق گوش کنید.

صالحی گفت: ‌بنده مجدداً ‌عرض می‌کنم آن چیزی که آن‌ها می‌خواستند محقق نشد. آن‌ها می‌خواستند ما یک کشوری در کلوپ فناوری هسته‌ای نباشیم اما هستیم.

وی افزود: ما خواسته‌مان را به آن‌ها تحمیل کردیم، به هر حال یک واقعیتی است، مذاکره بوده است. مقام معظم رهبری هم تمام تکلیف ما را روشن کرده بودند. ما باید به گونه‌ای مذاکره می‌کردیم که هم عزت ملت ما، هم اقتدار ملت ما، هم صنعت و فناوری هسته‌ای کشور ما پابرجا بماند که همین گونه شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: من گواه می‌دهم این مذاکرات با اقتدار در نهایت عزتمندی انجام شد.

صالحی گفت: بنده در این جا گواه و شهادت می‌دهم که تاریخ بعدها ثابت خواهد کرد که ما در این مذاکرات دست بالا داشتیم. ما در این مذاکرات تنها محدودیت‌هایی که پذیرفتیم، محدودیت‌هایی مربوط به راه رفتن به بمب هسته‌ای بود که خواسته ما نیست. 

وی ادامه داد: ما هیچ گاه بنا به فرمان مقام معظم رهبری و فتوای ایشان دنبال این راه نبودیم لذا هر محدودیتی بر سر این راه اگر گذاشتند را بگذارند. این به ما ربطی ندارد. آن‌ها دل خودشان را خوش کنند اما ما غنی‌سازی‌مان را انجام خواهیم داد.

صالحی گفت: ما تحقیق و توسعه را انجام خواهیم داد، ما فروشنده اورانیوم غنی‌شده خواهیم بود و به لطف و حول الهی و با حمایت مقام معظم رهبری که از لحظه اول تا به امروز همراه ایشان بودیم و نقش آفرینی ایشان ما را امروز به قله افتخار رساند.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای خاطرنشان کرد: شما بدانید که این برجام سند افتخاری برای این ملت خواهد بود و یقین بدانید که با این برجام شما منافع ملی و حاکمیت ملی را حفظ خواهید کرد.

*برای شنیدن صوت اینجا را کلیک کنید
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
صالحی دوست داریم اهل منطق هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دكتر جان اميد ما جوان ها و تحصيل كرده ها به امثال شماست.
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
جناب دکتر صالحی انشاالله زنده و پاینده باشی و همچنان خار چشم دشمنان انقلاب و اسلام عزیز باشی .اجر و پاداش شما با خداوند منان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
چون آقای صالحی توضیحات خوبی دادند خوشحال شدم ،
متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
درود بر اقای صالحی کسی که با داشتن مدارک بالا خود را دانشمند نمیداند ولی کسانی با لیسانس خود را دانشمند میدانند و برای هسته ای نسخه می پیچند .متاسفم برای خودم و جوانان هم سن وسال خودم که چوب یک عده دیگر را باید ما بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دکتر صالحی خسته نباشی از تحمل این همه تهمت و بی حرمتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
خدا پدر و مادرت را بیامرزد
آخرین اخبار