بازگشت شرایط عادی به اقتصاد با تحریک تقاضا / رفتار شعارگونه را باید کنار گذاشت!

اگرچه همگان بر لزوم خروج اقتصاد از رکود تاکید می کنند اما باید توجه داشت که برای دستیابی به شرایط عادی اقتصادی رفتار شعارگونه نمی تواند کمکی به حل مشکلات کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آنچه که کارشناسان و البته فعالان بازار اعلام می کنند بزرگترین چالش پیش روی تولید و اقتصاد کشور کمبود تقاضا است، چالشی که از کاهش ارزش پول ملی و عدم قدرت خرید مردم نشات می گیرد.

درواقع رکودی که امروز گریبانگیر بازارهای مختلف ایران شده،یک رکود عادی همانند دیگر کشورها نیست ( وجود کالا و عدم اظهار تمایل برای خرید)، بلکه یک گام جلوتر حرکت می کند  چراکه نه تنها کالا برای عرضه وجود دارد بلکه مردم تمایل به خرید نیز دارند اما در این میان به دلیل کاهش قدرت خرید و یا شاید امید برای کاهش قیمت ها، تقاضای چندانی در بازارهای کشور وجود ندارد.

از این رو تحریک تقاضا یکی از مهره های اصلی برای بازگرداندن شرایط اقتصادی کشور به حالت عادی عنوان شده است که برای به ثمر رساندن این خواسته نیاز به  سیاست هایی احساس می شود که اقتصاد ایران را به صورت غیر تورمی از رکود خارج کند.

چراکه تداوم رکود نه تنها دستاوردهای دولت همچون کاهش 27 درصد تورم را زیر سوال می برد بلکه به تدریج شرایط اقتصادی کشور را بحرانی و دشوار نیز می کند به گونه ای که هم تولید آسیب می بیند و هم رونق و رشد اقتصادی دور از دسترس می شود.

دولت با تزریق اعتبارات عمرانی سال گذشته توانست روند منفی رشد اقتصادی را تا 3 درصد بهبود بخشد که این روند طی سال جاری به دلیل عدم تزریق اعتبارات و کاهش قیمت نفت که عمده درآمد دولت محسوب می شود، تداوم نیافت.

حال در کنار این مسائل، رضا نورایی کارشناس اقتصادی تسویه بدهی دولت به سیستم بانکی و پیمانکاران و حمایت مالی از تولید به جای پرداخت همگانی یارانه نقدی را از جمله اقدامات برای خروج از رکود عنوان کرد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه از سال 91 اقتصاد کشور با رکودی مواجه شده که برای خروج از آن باید تحولاتی در اقتصاد صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در این راستا در کنار تسویه بدهی های دولت و حمایت مالی از تولید، کاهش نرخ سود بانکی یکی از مهم ترین موارد برای خارج شدن از شرایط رکودی است چراکه بالا بودن نرخ سود نه تنها انگیزه سرمایه گذاران را برای فعالیت از بین می برد بلکه تقاضا را از متن به حاشیه می راند.

نورایی تصریح می کند: تا زمانی که دولت در راستای تحریک تقاضا و تقویت قطب مقابل تولید حرکت نکند نمی توان انتظار عبور از رکود را داشت زیرا هر اندازه که توان تولید افزایش یابد در صورت نبود تقاضا، این توان سرکوب و رکود نه مهمان بلکه همراه همیشگی اقتصاد ایران می شود.

وی با بیان اینکه لغو تحریم ها به بهبود شرایط کمک می کند، افزود: نتیجه عبور از تحریم ها سال آینده مشخص می شود از این رو نمی توان به امید دستیابی به پساتحریم، دست روی دست گذاشته و اقدامی انجام نداد.

این کارشناس اقتصادی اتخاذ سیاست های با پشتوانه و منطبق با بخش واقعی اقتصاد از سوی دولت و تحریک تقاضا با تکیه و توجه به صنایع مصرفی با دوام را از عوامل مهم دیگر برای خروج از رکود عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه همگان بر لزوم خروج اقتصاد از رکود تاکید می کنند اما باید توجه داشت که برای دستیابی به شرایط عادی اقتصادی رفتار شعارگونه نمی تواند کمکی به حل مشکلات کند، امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که نیاز به یک عزم جهادی و اقدامات در خور توجه دارد تا بتواند با پشت سر گذاشتن چالشهایی که پتانسیل تبدیل شدن به بحران را دارند، مسیر را برای شکوفایی و رونق اقتصادی هموار کند.

انتظار می رود دولت تدبیر و امید، با اتخاذ تدبیری منطقی و بر اساس بخش واقعی اقتصاد، رکود که لنگر عظیمی در اقتصاد ایران انداخته است را به سمت درهای خروجی هدایت و قدرت خرید مردم را نه تنها تقویت بلکه به صورت پایدار عاملی برای توسعه واقعی تولید کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار