مردم چگونه دوربین های پلیس را دور می زنند؟

از آغاز امسال با مکانیزه شدن رصد اکثر ورودی‌های محدوده زوج و فرد و حذف برچسب طرح ترافیک، به نظر می رسد ورود غیرمجاز به این محدوده‌ها افزایش پیدا کرده باشد؛ اما مردم چگونه از دوربین ها فرار می کنند؟

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ از فروردین ماه امسال نظارت بر محدوده های ترافیکی تقریبا مکانیزه شده‌ و دوربین‌ها، عهده‌دار ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی شده‌اند. طبق این تغییرات جدید، خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح زوج و فرد شوند، به وسیله این دوربین‌ها شکار می‌شوند.


با آغاز به کار رسمی فعالیت دوربین‌ها دیگر نیازی به مستقر شدن ماموران در مبادی زوج و فرد نبوده و دوربین‌ها پلاک اتومبیل‌ها را ثبت می‌کنند. پس رانندگانی هم که قصد ورود غیرمجاز به این محدوده‌های ترافیکی را دارند، باید این دوربین‌ها را دور بزنند. روش‌هایی که سال‌هاست توسط این رانندگان امتحان می‌‌شوند؛ بدون اینکه به درستی بدانند این روش‌ها واقعا موثر هستند یا نه؟ به نظر می رسد با مکانیزه شدن مبادی طرح زوج و فرد، این تخلفات بیشتر از قبل هم شده‌اند که پلیس برای مقابله با آن‌ها راهکارهایی در نظر گرفته است.

پنهان کردن پلاک؛ از دویدن پشت خودرو تا برف شادی

به دنبال نصب دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، رانندگان متخلف به ازای هر بار عبور از مقابل این دوربین‌ها مبلغ ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. عده‌ای برای فرار از این جریمه دست به اقداماتی می‌زنند که پنهان کردن پلاک از اولین اقدامات این افراد است. یکی از روش‌های رایج پنهان کردن پلاک استخدام کسانی است که مانع دیده شدن آن شوند. راننده های متخلف، افرادی را به صورت پیاده یا موتورسوار کرایه می‌کنند تا خودروی آن‌ها را در ورودی‌هایی که دوربین های نیروی انتظامی حضور دارند، اسکورت کنند! موتورسوارانی که زحمت این کار را بر عهده می‌گیرند، حدود ۵ الی ۱۰ هزار تومان بابت این همراهی دریافت می‌کنند. البته اگر رانندگان موفق به دور زدن این دوربین‌ها شوند؛ اما به تور گشت سیار پلیس بخورند، خودروی آن‌ها بلافاصله ضبط و به پارکینگ منتقل می‌شود.

مردم چگونه دوربین های پلیس را دور می زنند؟


البته راه‌های دیگری هم برای پوشاندن پلاک امتحان شده است که باز کردن در صندوق عقب و برف شادی، چسباندن آدامس و کاغذ و مقوا هم از جمله این روش‌های ابتکاری هستند!

مخدوش کردن پلاک؛ جریمه حرفه‌ای‌ها بیشتر است!

یکی دیگر از راه های فرار کردن از جریمه پلیس، مخدوش کردن پلاک اتومبیل است که این روش نسبت به روش‌ قبلی پیچیده‌تر است و البته به همان میزان مجازاتش هم بالاتر است! برخی برای اینکه بتوانند وارد محدوده ترافیک شوند، اقدام به مخدوش کردن پلاک خود می‌کنند و برای این کار از ماژیک یا وسایل دیگر استفاده می‌کنند. این قبیل اقدامات شاید در زمان کوتاهی منجر به فرار از دوربین نیروی انتظامی شود؛ اما اگر توسط گشت سیار پلیس شناسایی شوند، برای آن‌ها دردسرساز می شود.

مردم چگونه دوربین های پلیس را دور می زنند؟


کسانی که به هر طریقی پلاک خود را دستکاری می‌کنند، به ۶ ماه تا یک سال حبس مجازات خواهند شد و فرقی نمی‌کند که این دستکاری توسط یک خلافکار حرفه‌ای صورت بگیرد یا توسط یک راننده متخلف که با ماژیک، پلاک خودروی خود را مخدوش می‌کند!

سردار «حسینی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در این باره به رسانه ها می‌گوید: «ممکن است برخی از رانندگان این موضوع را ندانند که مخدوش کردن پلاک نه تنها یک تخلف رانندگی محسوب می‌شود بلکه دارای عنوان اتهامی جعل نیز محسوب شده و مرتکبان آن علاوه بر آنکه وسیله نقلیه‌شان توقیف خواهد شد، به دادسرای ویژه راهنمایی و رانندگی نیز ارجاع داده می‌شوند.»

اسپری تافت مو پلاک را محو نمی‌کند!

محدودیت های ناشی از عدم ورود به طرح ترافیک باعث خلاقیت هایی در برخی از افراد شده تا از وسایلی مثل اسپری تافت مو و اسپری محوکننده برای پنهان کردن پلاک خودروی خود استفاده کنند! این عده با فرض اینکه تافت مو باعث انعکاس نور و در نتیجه دیده نشدن پلاک می‌شود، سراغ آن می‌روند. این در حالی است که این روش بیشتر مواقع کار نمی‌کند و نمی تواند در مراحل بازبینی تصاویر مانع دیده شدن پلاک خودروی شما شود و دوربین ها موفق به ثبت پلاک می‌شوند.

پلیس چگونه با این جرایم برخورد می‌کند؟

پلیس راهنمایی و رانندگی هم در برابر این جرایم بیکار ننشسته و با روش‌هایی به مقابله با این تخلفات می‌‌پردازد؛ پس تنها به نصب این دوربین‌ها بسنده نکرده و همراه با این دوربین‌ها، گشت‌های نامحسوس هم برای برخورد با مخدوش‌کنندگان پلاک در سطح محدوده طرح ترافیک حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر گشت نامحسوس؛ ماموران نیروی انتظامی هم در محدوده طرح ترافیک حضور دارند تا با رانندگان متخلف برخورد کنند.

روش دیگر راهنمایی و رانندگی، استفاده از دوربین‌های سیار است. این دوربین‌ها که روی خودروهای پلیس تعبیه شده‌اند، در سطح محدوده ترافیکی گشت می‌زنند و خودروهای متخلف را رصد می‌کنند.

البته در کنار تمام این روش‌ها، پلیس از مردم به عنوان «همیاران پلیس» هم کمک می‌گیرد تا آن‌ها هم ورودی‌هایی که فاقد دوربین هستند را به پلیس معرفی کنند و هم به صورت میدانی، تخلفات رانندگان را به پلیس گزارش بدهند. همیارانی که اکثرا از معتمدین محله هستند.
منبع:مهر
انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار