پادشاه عربستان در پاسخ به ایران مدعی شد: اجازه نمی‌دهیم بازی‌های سیاسی میان مسلمانان تفرقه اندازد

در پی انتقادات ایران از ناتوانی مقامات سعودی در برگزاری مناسک حج، پادشاه عربستان مدعی تفرقه‌افکنی ایران در جهان اسلام شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  آسوشییتدپرس؛ "ملک سلمان،" پادشاه عربستان، روز گذشته اعلام کرد: اظهارات غیر مسئولانه و انتقاد از مدیریت مراسم حج، نظارت این کشور بر برگزاری این مراسم سالانه را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
 
این نخستین پاسخ رسمی عربستان سعودی به انتقادهای مطرح شده از سوی ایران به عنوان رقیب منطقه‌ای این کشور محسوب می‌شود. مقامات ایران، نقش عربستان به عنوان متولی امور حج را در پی حادثه مرگبار ازدحام جمعیت در مراسم حج امسال زیر سوال برده‌اند. بر اساس آمارهای جمع آوری شده بوسیله آسوشیتدپرس و به استناد بیانیه‌های منتشر شده از سوی کشورهایی که زائران آنها در مراسم حج امسال جان باختند، شمار قربانیان این حادثه که 24 سپتامبر – 2 مهر - رخ داد، دست کم 1587 نفر است.
 
شمار زائران ایرانی نیز که در این حادثه جان باختند، 465 نفر شده که بالاترین رقم در میان کشورهای شرکت کننده در مراسم حج امسال است.
وزارت امور خارجه مصر روز دوشنبه اعلام کرد شمار جان باختگان این کشور در این حادثه به 181 نفر افزایش یافته است. شمار زائران ناپدید شده مصری نیز 53 نفر است.
 
مقامات ایران اندکی پس از وقوع این فاجعه، حاکمان عربستان سعودی را به سوء مدیریت و ناتوانی متهم کردند. روحانیون عالی شیعه و قانونگذاران ایران نیز از سازمان همکاری اسلامی درخواست کرده اند مدیریت امور حج را به عهده بگیرد.
 
ملک سلمان در اشاره‌ای آشکار به این اظهار نظرها گفت: پادشاهی سعودی به هیچ دست پنهانی اجازه نخواهد داد این حادثه اسف بار را سیاسی و مسلمانان را دچار دو دستگی کند.
خبرگزاری های دولتی سعودی به نقل از وی در ادامه نوشتند: اظهارات غیر مسئولانه‌ای که هدف بهره برداری سیاسی از این حادثه را پیگیری می‌کند، و باعث ایجاد اختلاف نظر و دو دستگی در جهان اسلام می‌شود، بر نقش عربستان سعودی و وظیفه بزرگ آن در خدمت رسانی به حجاج تاثیری نخواهد داشت.
پادشاه عربستان سعودی این اظهارات را در نشست کابینه در ریاض پایتخت این کشور عنوان کرد.
 
ملک سلمان همچنین تاکید کرد این افتخار را خداوند نصیب عربستان سعودی کرده است که این کشور، خدمت رسانی به این دو مکان مقدس در مکه و مدینه را انجام دهد، و این کشور خود را در خصوص تضمین رفاه و ایمنی زائران که معمولا در این کشور از آنها به عنوان "مهمانان خدا" نام برده می‌شود، متعهد می‌داند.
 
این سخنان یک روز پس از آن مطرح شد که "ترکی الفیصل،" شاهزاده سعودی، که برادر وی فرماندار مکه است، در گفتگویی با آسوشییتد پرس اعلام کرد این پادشاهی به درخواست‌های مطرح شده از سوی ایران درباره به اشتراک گذاشتن مدیریت یا امنیت امور حج توجهی نشان نخواهد داد، زیرا ریاض عقیده دارد این موضوع یک مساله حاکمیتی و حقی ویژه است.
 
خاندان سلطنتی آل سعود که حکومت بر عربستان سعودی را به عهده دارد، به واسطه تولیت امور حج و اماکن مقدس در مکه و مدینه، از موقعیت و مشروعیت بالایی برخوردار است. سالانه میلیون ها زائر از سراسر جهان برای انجام مناسک حج به عربستان سعودی می‌روند. ملک سلمان، همانند دیگر پادشاهان سعودی، لقب "متولی دو مسجد مقدس" را دارد. این دو مسجد، مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه است که مدفن پیامبر نیز در آنجا قرار دارد.
 
وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد شمار زائرانی که در مراسم حج امسال جان باخته اند 769 نفر است. مقامات وزارت بهداشت و مقامات امنیتی عربستان سعودی به درخواست‌های آسوشییتد پرس برای شفاف سازی درباره اختلافات موجود میان شمار قربانیانی که هر یک از کشورها به صورت مجزا اعلام کرده‎اند و شمار قربانیانی که بوسیله مقامات سعودی اعلام شده است، پاسخ ندادند.
مقامات عربستان سعودی اعلام کرده‌اند در حال بررسی علت وقوع این حادثه هستند.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
ال سعود نوادگاني اموي امروز بي شرمان دنيا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
سلام دیوانه کی خوب شدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
اینکه تو بیمارستان بود !! کی وقت کرده اظهار نظر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
جواب تو رو کالین پاول داد اونم با حفارت هر چه تمام تر و اون این بود که به هیچ عنوان با ایران سرشاخ نشید چون به عصر حجر بر میگردید
ضمنا ما یه ضرب امثل داریم که میگه : کی شود دریا به پوز سگ نجس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
آخه ابو جهل تا کی میخوای خودتو به نادانی و نفهمی بزنی.اگه ایران مثل شما مغز فندقی ها فکر میکرد تا حالا صد دفعه با خاک یکسانتون کرده بود که.65تا ایرانی تو کشور شما مفقود شده پس وظیفتونه تکلیفشونو مشخص کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
ایران باید شکایت کند و هرگز از موضعش کوتاه نیاید و حق این آل سعود خاین را کف دستش بگذارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
بخدا ما بچه های خوزستان و جنوب اماده ایم بدون هیچ گونه تجهیزاتی!!!با تیوپ از خلیج فارس بگذریم و عربستان سقوطی رو فتح کنیم و کلید مکه رو تقدیم اقامون کنیم
ای رهبر ازاده اماده ایم اماده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
این کودن نافهم صهیونیست، مگه دیروز دیوانه نشده بود؟؟؟ هنوز که حرف میزنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
آخه حرامزاده تروریست تو خودت مظهر تفرقه ای خائنل حرمیین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
خدا یی یه جور حرف می زنه آدم فکر می کنه ایران از خودش تصاویر کشته شدن حاجی هارو درست کرده واصلا این چنین اتفاقی نیفتاده لامصتب بی دین اینقد آدم رو به کشتن دادی بجای شما اگه این ژاپنی ها بودن الان صدبار خودکشی کرده بودن بی عار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
بدانیم عامه مردم مسلمان میدانندخانه خدامتعلق به کسی نیست وحرم امن الهی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
عربستان رقیب منطقه ای ايرانه ? خدا وکیلی چرا ایران رو با عربستان عقب افتاده مقایسه میکنید ? اونا افتابه هم نميسازن ما انرژی هسته ای داریم
-
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
بی عرضه ی بی شرافت هنوز هم واق واق می کنی؟ یهودی صهیونیست.
-
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
بی عرضه ی بی شرافت هنوز هم واق واق می کنی؟ یهودی صهیونیست.
آخرین اخبار