گزارش اکونومیست:

بیکاری صدها برزیلی، تب دولتِ روسف را به لرز تبدیل کرده است

اقتصاد بیمار برزیل، رئیس جمهور این کشور را در آستانه استیضاح قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، "دیلما روسف" – رئیس جمهور برزیل -- سال گذشته برای دومین بار توانست فاتح رقابت های ریاست جمهوری شود. وی پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد برای درمان اقتصاد بیمار برزیل، اصلاحات جدیدی را اعمال خواهد کرد. چرا که اتخاذ سیاست های نابخردانه اقتصادی در دوران نخست ریاست جمهوری وی، باعث شد بدهی دولت به 60 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. 

روسف برای جبران اشتباهات اقتصادی، بانکداری به نام "ژواکیم لوی" را به عنوان وزیر دارایی معرفی کرد. ژواکیم لوی که به سیاست مداری سرسخت مشهور است، کاهش بودجه و اتخاذ اقدامات ریاضتی را برای بهبود شرایط اقتصادی تصویب کرد. وی خواستار کاهش هزینه های دولت و لغو برخی از معافیت های مالیاتی شد.

 این درحالیست که ژواکیم لوی در ادامه، از سیاست های اقتصادی خود عقب نشینی کرد. تا جایی که تیم اقتصادی دولت، در تنظیم بودجه بسیار ناکارآمد عمل کرد و برای سرپوش گذاشتن بر افتضاحی که در بودجه به بار آورده بود، اعلام کرد دولت در ابتدا با کسری بودجه مواجه خواهد شد؛ اما در ادامه شاهد رونق اقتصادی خواهد بود.

علت عقب نشینی ژواکیم لوی، نبود حمایت کافی از سوی رئیس جمهور بوده است. ژواکیم در ابتدا خواهان اتخاذ اقدامات ریاضتی شدیدی بود؛ اما برای عملی کردن آنها از حمایت روسلف برخوردار نبود.

دیلما روسلف هم اکنون با دو مشکل اساسی مواجه است. وی تسلط خود را بر کنگره از دست داده است و رکود اقتصادی نیز باعث شده محبوبیت وی به شدت کاهش یابد. چرا که برزیل  به دلیل رکود اقتصادی، شاهد از دست دادن ماهانه صدها هزار فرصت شغلی است. از سوی دیگر، فساد "حزب کارگران" و ارتباط داشتن آن با رسوایی های مالی شرکت نفتی "پتروبراس"، شرایط را برای وی سخت تر از گذشته کرده است. 

اواخر ماه جاری قرار است دادگاه حسابرسی فدرال گزارشهای مربوط به بودجه سال گذشته را نامعتبر و پر نقص اعلام کند. همچنین قرار است دادگاهی در خصوص هزینه های مبارزات انتخاباتی روسف تحقیقاتی انجام دهد. ستاد انتخاباتی رئیس جمهور به دریافت رشوه متهم شده است. 

همه این عوامل دست در دست هم داده است تا کنگره، زمینه را برای استیضاح دیلما روسف فراهم کند.  روسف در واکنش به احتمال استیضاح، از آن با عنوان کودتا یاد کرده است. نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد 60 درصد برزیلی ها بر این باورند که روسف از سمت خود استعفا خواهد داد و دومین دوره ریاست جمهوری را ناتمام خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار