تلاش وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میر زنان باردار

ما تلاش داریم که 98 درصد علل مرگ و میر در زنان را کنترل کنیم چرا که زنان تغذیه کننده سلامت خانواده هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست مشترک مشاورین امور زنان دستگاهی اجرایی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران ،‌دکتر سیاری معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص وضعیت سلامت زنان عنوان کرد: دغدغه‌های زنان،‌تامین مالی، تامین سلامت و امنیت است که اولین ماموریت وزارت بهداشت افزایش امید به زندگی و جلوگیری از مرگ نابهنگام زنان است . از اهداف دیگر پیشگیری از عوامل تهدید کننده سلامت و آسیب‌های اجتماعی مراقبت از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر،‌کمک به بهبود سبک و شیوه زندگی و کاهش نابرابری در حوزه‌ سلامت است. اولویت نظام سلامت ارائه خدمات برای مناطق ضعیف که امکانات درمانی و بهداشتی ندارند، است. 

وی افزود: خوشبختانه تعداد مرگ و میر زنان و مردان در سالهای اخیر رو به کاهش است و از اقدامات وزارت بهداشت این است که برخی از مرگ‌ها مثل مرگ ناشی از زایمان را کاهش داده است و سالانه حدود 300 نفر در زایمان فوت می‌کنند، باید مرگ‌های ناشی از حوادث غیر عمدی که تعداد قابل توجهی از مرگ و میر را در بر دارد، نیز مورد توجه قرار بگیرد. 43 درصد علل قلبی و 23.8 درصد سرطان عامل مرگ و میر است. 98 درصد علل مرگ زنان در دست بررسی و کنترل است . مسئله دیگر زنان بیماریهای مزمن اعصاب و روان است که در زنان بیشتر از مردان است. 50 درصد از زنان بالای60 سال مشکلات  اسکلتی-عضلانی دارند که دچار بیماریهایی مثل کمر درد می‌شوند . کم‌خونی و کمبود ویتامین ‌D در زنان بسیار شایع است. اضافه وزن و چاقی 49 درصد زنان 30 سال به بالا نیز از عوامل ناتوان کننده زنان است. 

وی در ادامه گفت:10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند که اقدامات لازم در جهت فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمانی صورت گرفته است. همینطور فراهم کردن امکانات کسب درآمد برای زنان آسیب دیده نیز از جمله اقدامات صورت گرفته است که امیدواریم پوشش همگانی سلامت در آینده‌ای نزدیک صورت گیرد. 

چاقی علت اصلی بیماریها در زنان ایرانی 
دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص مقایسه سلامت در زنان و مردان تصریح کرد: باید از لحاظ سلامت به زنان توجه بیشتری نسبت به مردان شود چون میزان افسردگی در زنان بیش از مردان است. نرخ باروری در ایران در گذشته بسیار بالا بوده است، یکی از علل کاهش نرخ باروری باسواد شدن و شاغل شدن بانوان است. سرطان مری که در دنیا در مردان بسیار شایع است در استان گلستان در زنان بسیار شیوع پیدا کرده است اما تاثیر سواد و شاغل شدن در بانوان موجب کاهش این بیماری شده است. 

وی افزود: 50 درصد علل مرگ و میر سکته‌های قلبی و مغزی هستند و حدود 34 درصد به دلیل بیماری‌هایی مثل نارسایی‌های کلیوی است.در مقایسه‌ای که در زنان ایرانی و آمریکایی صورت گرفته است، شدت چاقی در زنان ایرانی به ویژه در مناطق روستایی بسیار بیشتر از زنان آمریکایی بوده است که این خود عامل جدی برای بروز بیماری و ناتوانی در زنان است. برگشت اسید معده به مری و بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین بیماری زنان است که از چاقی ناشی می‌شود.
 
ملک زاده در خصوص اهمیت تغذیه در زنان عنوان کرد: تغذیه از عوامل مهم و موثر بر مرگ و میر است در گذشته زنان کمتر به تغذیه خود اهمیت می‌دادند ولی خوشبختانه این مشکل در حال حاضر برطرف شده است. ما به دنبال راه‌هایی برای تغییر سبک زندگی بانوان و بهبود وضعیت سلامت آنها هستیم.
 
28هزار نوزاد از ابتلا به عقب ماندگی ذهنی نجات یافتند 
دکتر شهین یار احمدی رئیس اداره دیابت در خصوص غربالگری نوزادان گفت: در سال 1382 برنامه غدد و متابولیک انجام شد که در نیمه دوم سال 1383 اقدامات و الزامات این برنامه را در وزارت بهداشت داشتیم و در سال 1384 بازنگری‌هایی در این برنامه صورت گرفت. 

با نمونه گیری از نوزادان و غربالگری آنها از عوامل بروز دیابت و بیماری‌هایی همچون کم‌کاری تیروئید پیشگیری شده است.  پیشگیری از عوارض عقب ماندگی ذهنی از اهداف این برنامه است اگر کم‌کاری تیروئید در 30 تا 40 روز اول در نوزادان تشخیص داده نشود، می‌تواند موجب عقب ماندگی ذهنی در آنان گردد. 

وی افزود: پوشش این برنامه در سطح ملی حدود 97.3 درصد است ، تعداد نوزادان غربالگری شده 11.5 میلیون نفر و تعداد بیماران شناسایی شده 28 هزار نفر بوده است. ایران تنها کشوری است که نوزادان را پس از تولد غربالگری می‌کند.  دو مرکز دانشگاهی این برنامه را بررسی می‌کنند و در صورت وجود نقاط ضعف آن را شناسایی و بر طرف کنیم. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار