مولاوردی: آمار شیوع افسردگی میان زنان دو برابر مردان است

معاون امور زنان ریاست جمهوری گفت: با توجه به اینکه زنان آسیب پذیرتر از مردان هستند، آمار شیوع افسردگی در میان زنان دو برابر مردان است.

به گزارش گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران جوان ، شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در نشست مشترک معاونت اموز زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشت افزود: براساس آمارها زنان آسیب پذیرتر از مردان هستند و شیوع بیماری های اسکلتی، روحی و روانی در این قشر هم بیشتر از مردان است.

وی با بیان اینکه به همین منظور باید برنامه های موثرتری برای زنان داشته باشیم، افزود: همچنین ایجاب می کند تفاوت هایی در بررسی موضوع سلامت زنان با مردان وجود داشته باشد.
مولاوردی افزود: از آنجا که بیماری های مزمن و ناتوان کننده نیز در زنان بیشتر است، باید در حوزه سلامت به این قشر بیشتر توجه شود.

وی به موضوع زنانه شدن ایدز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 12 درصد مبتلایان به ایدز در کشور را زنان تشکیل می دهند چرا که روش انتقال ایدز در کشور از تزریق به مسائل جنسی تغییر یافته است.

معاون امور زنان ریاست جمهوری با بیان اینکه تاثیر عوامل اقتصادی بر سلامت زنان را نمی توانیم منکر شویم، افزود: روابط ناسالم خانواده، نداشتن یک استراتژی مشخص و یکپارچه، ناکافی بودن آگاهی زنان از اهمیت روشهای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و عدم توجه به سلامت زنان از سوی خود این افراد از جمله مشکلات پیش رو است.

معاون امور زنان ریاست جمهوری گفت: اگرچه در سال های اخیر وضعیت سلامت و بهداشت زنان تغییرات جدی داشته است اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی گفت: معاونت امور زنان و خانواده در دو سال گذشته برنامه هایی در دستور کار خودش قرار داده است که بیشتر از طریق انعقاد تفاهم نامه ها با وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بوده است که راه اندازی 9 کلینیک سلامت در حوزه زنان در سال 95 از جمله برنامه های ما است.


** پیشنهاد راه اندازی مهدکودک در دستگاههای اجرایی
مولاوردی افزود: همچنین برای حمایت از بانوان شاغل در ادارات و دستگاههای اجرای و تشویق آنان به فرزندآوری، پیشنهاد راه اندازی مهدکودک در ادارات را مطرح کرده ایم که امیدواریم در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب برسد.

وی به بسته جامع حمایتی برای زنان شاغل اشاره کرد و گفت: همچنین محیط های دوستدار کودک در همه دستگاهها باید راه اندازی شود تا مشکلات در این رابطه کاهش یابد.

وی همچنین به مشکل زنان کارتن خواب در جامعه اشاره کرد و گفت: در خصوص سلامت اجتماعی، بحث سلامت زنان کارتن خواب به ویژه زنان باردار کارتن خواب را مطرح کردیه ایم که دراین زمینه تفاهم نامه ای با شهرداری برای توانمندسازی این افراد انجام داده ایم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: دستگاهها و متولیان امر باید توجه و ارائه خدمات مناسب به گروههای در معرض خطر به ویژه زنان پرخطر را بیشتر مورد توجه داشته باشند.

مولاوردی افزود: توجه به حوزه سلامت زنان باید محور برنامه های سلامت در کشور باشد، در قانون برنامه پنجم توسعه در ماده 230 نیز ارتقای سلامت خانواده با همکاری دستگاههای اجرایی مدنظر بوده و ما در این زمینه اقدامات قانونی و لازم را انجام داده ایم که امیدواریم در برنامه ششم نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.