شیراز؛

خدمات تشخیصی و درمانی بیماری سل رایگان است

به مناسبت "روز ملی مبارزه با سل " خدمات تشخیصی و درمانی بیماری سل رایگان است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، 23 مهر ماه "روز ملی مبارزه با سل" نامیده شده است که فرصت مناسبی است تا بتوانيم با افزايش آگاهی و دانش عمومی و همچنين همكاری هر چه بيشتر، در تداوم تلاش‌هايی كه در زمينه كنترل اين بيماری انجام ميی شود، موثر باشیم.

همچنین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در دستور العمل کشوری مبارزه با بیماری سل، آمده است بیماری سل یک مشکل عمده جهانی است که اگر چه اين بيماری كاملا قابل درمان و پيشگيری است، اما سالانه نزدیک به 9 میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

سل یک بیماری عفونی مسری است که می تواند هر عضوی از بدن را درگیر کند، اما اغلب ریه ها مبتلا می شوند و بر اساس ارگان درگیر سل را به دو دسته ریوی و خارج ریوی تقسیم می کنند.

شایع ترین راه انتقال بیماری سل

شایعترین راه انتقال ميكروب سل از راه تنفس است، فرد مبتلا به سل ریوی از طریق سرفه، عطسه و یا حتی صحبت کردن قطرات ریز حاوی میکروب ها را در هوای اطراف خود پخش می كند و در صورت استنشاق این ذرات معلق توسط فردی که در ارتباط نزدیک با بیمار است، میکروب وارد ریه های وی می شود، اما میکروب سل به وسیله حشرات، خون، ظروف غذاخوری، لیوان و اشیاء دیگر منتقل نمی شود.

این میکروب گاهی سال ها به صورت نهفته در بدن باقی می ماند و در صورت وجود شرایط مناسب مانند ابتلا به بیماری هایی که منجر به ضعف سیستم ایمنی می شوند، دوباره فعال شده و ایجاد بیماری می کند.

علایم بیماری سل

شایعترین علامت سل ریوی، سرفه پایدار دو هفته یا بیشتر، معمولا همراه با خلط و گاه خلط خونی است و ممکن است تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز وجود داشته باشد.

علائم عمومی در انواع سل ریوی و خارج ریوی شامل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، ضعف عمومی و بی حالی، تعریق شبانه و خستگی زودرس است و در سل خارج ریوی هر عضوی از بدن مبتلا باشد علائم خاص خود را بروز می دهد.

نخستین روش انتخابی تشخیص بیماری سل ریوی، آزمایش خلط است و بعد از تشخیص بیماری، فرد تحت درمان داروئی قرار می گیرد که شامل چند دارو است.

درمان سل 100درصد رايگان است و در صورت عدم مصرف صحيح و كامل داروها، میکروب سل به داروها مقاوم می شود كه در این صورت به راحتی قابل درمان نیست و درمان آن نیازمند صرف وقت و هزینه گزافی است.

راه های پیشگیری از سل

درمان این بیماری خود یکی از راه های پیشگیری است،  تزریق واکسنB.C.G  یک ایمنی نسبی ایجاد می کند و نمی توان از آن به عنوان یک پیشگیری 100 درصد استفاده کرد. 

راه اصلی انتقال سل از طریق هوا است

به دلیل اینکه راه اصلی انتقال این بیماری از طریق هوا است، استفاده از ماسک نیز می تواند بسیار کمک کند.، همچنین میکروب سل به نور آفتاب و حرارت بسیار حساس است و در مدت پنج دقیقه در تابش مستقیم نور آفتاب از بین می رود.

 تمام افرادی که میکروب سل وارد بدن آنها می شود به بیماری سل مبتلا نمی شوند.

تمام افرادی که میکروب سل وارد بدن آنها می شود به بیماری سل مبتلا نمی شوند، چرا که سیستم ایمنی بدن میکروب سل را محاصره و از بین می برد و یا میکروب ممکن است به صورت خفته تا آخر عمر در ریه ها باقی بماند و فرد هرگز به بیماری مبتلا نشود و میکروب را به دیگران نیز منتقل نخواهد کرد.

حداکثر پنج درصد افراد آلوده به میکروب سل به بیماری سل مبتلا می شوند و نکته مهم اينکه هر بیمار مبتلا به سل در صورت عدم تشخیص می تواند سالانه 10 تا 15 نفر از اطرافیان نزدیک خود را آلوده کند، بنابراین اولین قدم در برخورد با یک بیمار مبتلا به سل، بیماریابی فعال در اطرافیان او است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: خدمات ، درمانی ، سل ، رایگان ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.