بورس لبخند می زند؟!/واکنش بورس به برجام

امروز با تصویب طرح برجام در مجلس شورای اسلامی این امیدواری ‌ایجاد شد که در ماه‌های آینده تحریم‌ها لغو می‌شوند و اقتصاد ما رونق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای کشور پدید آورده بود به طوری که همکاری شرکت‌های داخلی با طرف های خارجی، نقل و انتقالات ارزی، حمل و نقل بین‌المللی، کشتیرانی، حمل نفت خام و مسائلی از این قبیل را با مشکلات جدی مواجه کرده بود.

در این میان اصول توافق برجام می تواند گامی مثبت در جهت حل مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‎المللی در  اقتصاد کشور باشد.

بر اساس این گزارش امروز نیز با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی و تأیید آن توسط شورای نگهبان این امیدواری ایجاد شده که اقتصاد در یک بازه زمانی از رخوت خارج شود.

از طرف دیگر تصویب این امر سبب خواهد شد  کشورهای خارجی  برای حضور در بازار ایران مشکلات کمتری پیش روی خود داشته باشند این در حالی است  که تا قبل از این یک نظام بانکی که بتواند خدمات مناسبی را برای آن‌ها فراهم کند وجود نداشت.

همچنین تحریم‌ها سبب آن شد که انگیزه دولت و فعالان اقتصادی کاهش یابد و به علت عدم شفافیت وضعیت آینده کشور،  به برداشت‌های عملکردی روزمره در دستور کار خود روی آورند اما با نهایی شدن برجام می‌توانند به برنامه‌های درازمدت بیاندیشند.

حال نکته اصلی این جاست که آیا بحث نهایی شدن برجام به تنهایی می‌تواند ابهامات بازار را برطرف کند؟

عظیم ثابت کارشناس بورس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن امیدواری از تصویب طرح برجام و لغو تحریم ها و  تاثیری که با مدیریت صحیح می تواند  بر اقتصاد کشور داشته باشد گفت : قرار بود از 26 مهر ماه، لغو تحریم‌ها آرام آرام اجرایی شود و علاوه بر آن هم  مراودات بانکی، مالی، کالا و سرمایه‌گذاری‌های خارجی به درستی صورت گیرد و منابع بلوکه شده در خارج کشور هم  ،  بازگردانده  و به درستی مدیریت شوند .

 وی ادامه داد : با وجود همه این شرایط می‌توان امیدوار بود که وضعیت بهبود یابد.

ثابت  افزود: وضعیت بازار سرمایه بیشتر از دیگر بازارها آسیب دیده و کاهش قیمت‌ها در آن کاملا محسوس است  و باید دید که آیا نقدینگی، وارد بازار سرمایه می‌شود که این قیمت‌ها رشد کنند؟

به هر حال فصل جدیدی بعد از تحمل چندین سال فشار تحریم‌ها پیش روی اقتصاد است که با برنامه‌ریزی صحیح میتوان اقتصاد را به کانال تحولات عادی خود بازگرداند و با همکاری‌های بین‌المللی، نقل و انتقالات و مشارکت‌های دوجانبه و چندجانبه حضور خود را در اتحادیه‌ها و نهادهای بین‌المللی گسترش دهیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
بدانیم عامه مردم میدانندبورس محل تولید ثروت است سوداگران بدنبال تولیدپول هستندوحضورمتخصصین باتجربه راه‌گشاست ومانع حضورسوداگران میشود
آخرین اخبار