‌نانو از ‌ارتقاء کیفیت تا تخریب ذهنیت

‌محصولاتی که در جای ‌جای شهر به نام ‌نانو ارائه می‌شوند، در حالی که هیچ اثری از این فناوری ندارند تهدیدی برای بازار آینده‌ این فناوری به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، نانو پسوندی است که حداقل یکبار به ‌گوشمان خورده و به دلیل خصوصیاتی که این لغت مسبب آن است به خرید محصولاتش وسوسه می‌شویم اما واقعا این محصولات در باطن هم ویژگی‌های نانویی را دارند؟

محصولاتی که در جای جای شهر به نام نانو ارائه می‌شوند در حالیکه هیچ اثری از این فناوری ندارند اجناسی که نه تنها در مترو که در فروشگاه‌های شهر هم سر در آوردند. از جوراب و دستمال گرفته تا حتی فرش‌های ماشینی هم در سبد کالای این به اصطلاح ‌نانوها جا خوش کرده‌اند.

کافیه سری به مراکزی بزنیم که ادعا می‌کنند در تولید برخی محصولاتشان از فناوری نانو استفاده شده است.دستمال و حوله‌هایی که به اسم نانو تبلیغ می‌شوند و وقتی جویای تفاوت آنها  با سایر محصولاتی مشابه می‌شویم، اغلب شنونده‌ جملاتی چون به (شوینده نیازی ندارد و عمر طولانی تری دارد) خواهیم بود، این در حالی است که وقتی در این مورد خاص یعنی دستمال و حوله از فناوری نانو استفاده می‌شود، قدرت جذب آب آن را افزایش می‌دهد و موجب کاهش میزان پرزدهی می‌شود، نه این که عمر دستمال را زیاد می‌کند.

جوراب‌های نانو هم که فروشنده ادعا می‌کند از فناوری نانو در آن به کار رفته است، اغلب نشانه‌ای از نانو بودن و تأییدیه‌ نانو مقیاس روی برچسب آنها مشاهده نمی‌شود.

نانوهای دروغین به بازار آینده‌ این فناوری صدمه می‌زنند
مسئولان ستاد نانو هم از سوء استفاده از نام نانو روی محصولات مختلف هم ابراز نگرانی می‌کنند.

سعید سرکار می‌گوید: این سوء استفاده می‌تواند برای تخریب بازار آینده‌ نانو، اقتصاد نانو و استفاده از این فناوری نوظهور در کشور تبعات منفی داشته باشد.اما مشکل این ‌جاست که تا به حال برای جلوگیری از این سوء استفاده و اینکه مصرف‌کننده نانو را از غیر نانو تشخیص بدهد هیچ اقدامی انجام نشده است.

سرکار از رونمایی برچسبی قابل اعتماد خبر می‌دهد، برچسبی که روی محصولاتی که تاییدیه‌ نانو مقیاس دارند و نانو بودن آنها اثبات شده زده می‌شود.

این نماد با همکاری بین ستاد نانو و سازمان استاندارد طراحی شده است تا اعتماد مردم در خرید محصولات نانویی جلی شود و بتوانند در بازار محصولات با کیفیت را با اسم نانو با آرامش بیشتری خریداری کنند.البته زمان رونمایی از این نماد هنوز مشخص نیست.

دوماه دیگر هم دست نگه دارید
اما تا رونمایی از این نماد مردم به چه کالاهایی باید اعتماد کنند؟

سرکار ادعا می‌کند در آینده‌ نزدیک در وب‌سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شرایطی محیا می‌شود تا تمام شرکت‌های معتبر و محصولاتشان به مردم معرفی شوند و مردم تنها از برندهای معتبر محصولات نانویی را خریداری کنند.

وی در خصوص زمان بروزرسانی وب‌سایت اشاره کرد: این اقدام تا دو ماه آینده عملی خواهد شد.
پس به نظر می‌رسد تا دو ماه آینده جولان این نانوهای دروغین در بازار ادامه داشته باشد.


 
انتهای پیام/

برچسب ها: نانو ، برند ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار