لاریجانی در کنگره 4500 شهید تدارکات؛

زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم تهدیدهای متفاوتی انجام می شد/ عاملی که باعث ایستادگی می‌شد، نقش رهبری بود

رئیس مجلس گفت: زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم تهدیدهای متفاوتی انجام می شد یک روز از طریق یکی از کانال ها پیام آمد که 400 نقطه کشور شما را بمباران می کنیم اما عاملی که باعث ایستادگی می شد نقش رهبری بود.

سپاه پاسداران نیروی مسئولیت پذیر منطقه است/برخی از کشورها مجبورند خود را در بین بلوک‌های قدرت ببینندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور در دومین کنگره سرداران و 4500 شهید تدارک و پشتیبانی سپاه گفت: سپاه پاسداران در ابتدای انقلاب با سرعت کمی آغاز به کار کرد و مراحل تکوینش در دفاع مقدس شکل گرفت.

وی با بیان این که شکل‌گیری سپاه در کوران دفاع مقدس آزمونی بزرگ بود، افزود: معمولاً نیروهای مسلح متناسب با تهدیدات شکل گرفته و تمرینات نظامی خود را آغاز می‌کنند اما سپاه آن طور نبود و از هسته‌های کوچک آغاز و به مرور زمان تقویت و به یکی از بزرگ‌ترین نیروهای نظامی خاورمیانه تبدیل شد.

لاریجانی با بیان این که سپاه نیروی مسئولیت‌پذیر منطقه است، متذکر شد: قدرت سپاه پاسداران در آرامش منطقه نقش بسزایی داشته و سپاه آرامش‌بخش بحران‌های منطقه بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به چند مؤلفه تأثیرگذار در شکل‌گیری سپاه پاسداران اظهار داشت: اولین خصوصیت این امر این است که سپاه می‌آید و در آستانه محرم کنگره‌ای برای پاسداشت و مجاهدت شهدا ترتیب می‌دهد که این امر خود در نشان دادن فرهنگ مجاهدت در جامعه تأثیرگذار است.

لاریجانی با اشاره به مجاهدت‌های سپاهیان در دوران دفاع مقدس تأکید کرد: همراهی مسلمان بصیر باید راهی چون مجاهدت را در زندگی پیگیری کند چرا که مجاهدت رکن اصلی عزتمند زندگی کردن مسلمانان است به طوری که حتی از حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) روایت شده که اگر کسی لباس مجاهدت را از تن بیرون بیاورد، لباس خواری به تن خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حرکت برخی از کشورهای جهان با اشاره به حرکت منفعل برخی از کشورهای جهان تأکید کرد: در حال حاضر کشورهای زیادی در جهان هستند که از نظر منابع مالی و دیپلماتیک کم ندارند ولی قدرت روی پای خود ایستادن را بلد نیستند و با یک تشر از سایر کشورها حرف‌هایشان عوض می‌شود و موضع‌شان تغییر می‌کند بنابراین آن کشورها مجبورند همواره خود را در بین بلوک‌های قدرت ببینند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به سایر مؤلفه‌های درخشش سپاه پاسداران بیان داشت: ولایت‌پذیری یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در درخشش و شکل‌گیری سپاه بود چرا که سپاه در هر شرایط خود را مطیع ولی فقیه می‌دانست چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری که این امر همواره باعث مودت قوی در بین سپاهیان و ولی فقیه می‌شد و آثار آن در دوران جنگ نمایان می‌گشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کارشکنی بنی‌صدر در دوران جنگ تحمیلی گفت: با وجود این که بنی‌صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا بود اما مرتباً با مسئولینی چون آیت‌الله بهشتی و اعضای حزب جمهوری اسلامی اختلاف داشت و حتی در جنگ مشقت‌های زیادی را نسبت به تأمین ادوات نظامی برای بسیجیان و سپاهیان ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به وقایع عزل بنی‌صدر ادامه داد: اما وقتی بنی‌صدر از ریاست جمهوری عزل شد، یک فضای مهمی در کشور هم در عرصه سیاست و هم در عرصه نظامی شکل گرفت به طوری که در عرصه نظامی باعث شد سپاهیان فتوحات مهمی در جنگ تحمیلی داشته باشند و همچنین در عرصه سیاست هم نیروهای متدینی در بخش‌های حاکمیتی قرار بگیرند که این دو موضوع قطعاً در سرنوشت جنگ تأثیرگذار بود.

لاریجانی با بیان این که عامل ولایت‌پذیری منجر به پیروزی سپاهیان در دوران دفاع مقدس شد، افزود: پس از عزل بنی‌صدر رابطه ولی فقیه و سپاهیان رابطه‌ای عاطفی و معنوی در جبهه‌ها ایجاد کرد که این امر باعث تحول شد و حتی امروز هم همین طور است و ما در بحران‌های مختلفی اعم از گاهی جنگ و گاهی مسائل منطقه از نقش ولایت فقیه تأثیر پذیرفته‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در موضوع پیش برد اهداف هسته‌ای کشور بیان داشت: 12 سال در موضوع هسته‌ای با طرف‌های غربی مشاجره و فراز  و نشیب‌های زیادی داشتیم که این فراز و نشیب‌ها در دولت‌های مختلف به انواع مختلفی شکل گرفت. بنده که حدود 20 سال است که تقریباً در جریان موضوع فعالیت‌های هسته‌ای هستم، می‌دانم که رهبر معظم انقلاب کسی بود که در شکل‌گیری دانش هسته‌ای نقش مؤثری داشت و در زمانی که ما در ابتدای راه بودیم و فشارها بر روی ما زیاد بود و ایستادگی کرد و نگذاشت ایرانیان از دانش هسته‌ای محروم بمانند.

وی افزود: زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم تهدیدهای متفاوتی انجام می شد یک روز از طریق یکی از کانال ها پیام آمد که 400 نقطه کشور شما را بمباران می کنیم اما عاملی که باعث ایستادگی می شد نقش رهبری بود. نقش رابطه ولایی داشتن و رهبری یک نقش سعادت آفرین است.

وی در ادامه با اشاره به تعلیق موضوعات هسته‌ای در مقطعی از پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور گفت: همچنین فشارهای متعددی در ابتدای فعالیت هسته‌ای به ما وارد می‌شد که برنامه هسته‌ای‌مان را تعلیق کنیم که در آن مقطع آزمون تعلیق، آزمون درستی هم نبود و این رهبری بود که ما را به دانش هسته‌ای بازگرداند و حتی در خاتمه این مسیر برای این که این موضوع بسته شود باز این نقش رهبری بود که ما هم، موضوع هسته‌ای را داشته باشیم و هم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به سومین مؤلفه تأثیرگذار در شکل‌گیری سپاه پاسداران تأکید کرد: همواره وجود نیروهای جوان در سپاه پاسداران می‌تواند نقش مؤثری در این حرکت عظیم ایفا کند و این امر، امری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تغییرات منطقه‌ای و جهانی تأکید کرد: وضعیت ایران در حال حاضر با گذشته تغییر کرده است و مسائل منطقه‌ای امروز یکی از چالش‌های ما و منطقه می‌باشد.

وی افزود:‌ در حال حاضر تقریباً اکثر کشورهای منطقه درگیر بحران امنیت هستند که این موضوع در گذشته وجود نداشت ولی در حال حاضر به عنوان مثال ما می‌بینیم که کشورهایی چون  فلسطین، سوریه، لیبی و یمن در چه چالش‌های امنیتی قرار دارند که بنده معتقدم نیروهای تروریستی نقش بسزایی در این امر ایفا می‌کنند.

لاریجانی اضافه کرد: در حال حاضر باید گفت که نیروهای تروریستی شرایطشان با کمک برخی از کشورها از شرایط چریکی فاصله گرفته و قدرتمندتر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ایران در منطقه بیان داشت: ایران نمی‌تواند و نمی‌گذارد یک عده بی‌فکر و بی‌خاصیت امنیت منطقه را به خطر بیندازد و باید ایران نقش خود را برای آرامش و پایداری منطقه ایفا کند، کما این که ایران در یک سال اخیر نقش بسزایی در عراق داشته و به این کشور کمک کرده تا موجودات موذی تروریست از این کشور دور شوند.

وی با بیان این که جنس ماجراجویی‌های برخی از کشورها در منطقه تغییر کرده است، افزود: همچنین در سایر موضوعات بین‌المللی هم همین طور است. بنده در چند روز اخیر شنیدم که آمریکایی‌ها درباره آزمایش موشکی سپاه ایران اظهارات بیهوده‌ای داشتند که این امر نشان می‌دهد ماجراجویی‌ها ادامه دارد.

لاریجانی تصریح کرد: نه تنها سپاه پاسداران بلکه تمام نیروهای مسلح کشور مقید هستند که بنیه دفاعی‌شان را تقویت کنند و آمریکا بخواهد هر حرفی در این رابطه بزند، برای ما قابل قبول نیست. چرا که ما یک مسیر روشنی برای از کشورمان داریم و اصلاً سرزندگی یک کشور به بنیه دفاعی آن مربوط می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار