کشف ناشناخته های جدید در لکه مرموز مشتری

تصاویر 4K خیره کننده ای از مشتری توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه و راهی زمین شده که حیرت دانشمندان از لکه قرمز این سیاره ناشناخته را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  لکه سرخ مشتری همواره برای دانشمندان جای سؤال و تعجب بوده است. این لکه که در واقع توفانی عظیم به بزرگی زمین محسوب می شود در حدود 400 سال است که در مشتری در حال وزیدن است و حالا که تصاویر باکیفیت 4K از آن به دست آمده، دانشمندان با حیرتی بیشتر از قبل آن را نظاره می کنند.

در این تصاویر که نخستین سری از تصاویر 4K از سیارات دوردست منظومه شمسی محسوب می شوند بازگوکننده موج عجیبی در شمال خط استوایی مشتری هستند.

این مشخصه از آن جهت به عنوان یک ویژگی «نادر» توصیف شده است زیرا تاکنون تنها یک بار آن هم توسط کاوشگر وویجر 2 در چند دهه پیش شناسایی شده بود.

دانشمندان ناسا بر این باور بودند که آنچه که توسط کاوشگر وویجر در سالها پیش مشاهده شده تنها یک اتفاق بوده است اما اکنون آنها آن را یک مشخصه واقعی به شمار می آورند.

تصاویر جدیدی که هابل از مشتری تهیه و راهی زمین کرده است همچنین نشان می دهند که لکه قرمز این سیاره بیشتر از آنکه قرمز باشد، نارنجی است و جالب اینکه به تدریج در حال کوچکتر شدن است.

تازه ترین بررسی های دانشمندان حکایت از آن دارد که طول محور این لکه در مقایسه با سال 2014 حدود 240 کیلومتر کوتاهتر شده است.

اما آنچه که بیش از هر نکته دیگری بر حیرت دانشمندان افزوده، جریانهای مختلف در توفان مشتری است. آنها متوجه شده اند که بادهای شدید لکه قرمز (نارنجی) مشتری که تا 531 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند در جهات مختفل وزیده و گردابی غیرقابل تصور ایجاد کرده اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.