نظام توزیع در ایران متناسب با امکانات مدرن نیست/ سهم 17 درصدی اشتغال در صنعت غذایی

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به اینکه نظام توزیع در ایران متناسب با امکانات مدرن روز جهان نیست، گفت: این موضوع آسیب جدی به مصرف‌کننده و تولیدکننده مواد غذایی در کشور می‌زند.

نظام توزیع در ایران متناسب با امکانات مدرن نیست/ سهم 17 درصدی اشتغال در صنعت غذاییبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضوی رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی در همایش روز جهانی غذا اظهار داشت: رشد و توسعه پایدار اساس قبل از اینکه به پول و ثروت‌های مادی نیاز داشته باشد نیاز به انسان‌های سالم دارد اگر بخواهیم کشوری با رشد و توسعه پایدار داشته باشیم اولین نکته داشتن نسل‌های سالم است.

وی تصریح کرد: سلامت انسان و تضمین سلامت بشر به دو فاکتور مهم روح انسان و سلامت جسمی بستگی دارد که در کنار سلامت روح مردم باید به سلامت جسم نیز توجه اساسی شود که این موضوع نسل‌های جاری و آتی را حفاظت خواهد کرد داشتن نسل‌های سالم و پرانرژی علاوه بر سلامت روح نیاز به سلامت جسم دارد.

مرتضوی تأکید کرد: تضمین سلامت جسم نقش بی‌بدیل در رشد و توسعه کشور دارد صنایع غذایی کشور در حفاظت و صیانت از سلامت نسل‌های ایرانی تکلیف بسیار خطیری را عهده‎دار شده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی گفت: در تجارت جهانی مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع در سطح توجهات صنعت غذایی است که به سلامت جامعه بستگی دارد از طرفی دیگر صنعت غذایی ایران دارای تاریخچه روشن و گویا است که یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور صنعت غذایی است که سابقه 100 ساله در صنعت قند و شکر و یک صد ساله در صنعت آرد و بیش از 70 سال سابقه در صنایع گوشتی دارد به طوری که جز صنایع برتر در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید.

وی تأکید کرد: همچنین ایران از نظر برند از نیم قرن سابقه برخوردار است از طرفی سهم صنعت غذایی ایران در اشتغال حدود 17 درصد است  به طوری که هم اکنون 430 هزار شغل در صنعت غذایی فعال است.

مرتضوی ادامه داد: قوانین بهداشتی و استانداردهای تدوین شده در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار سخت‌گیرانه تنظیم و اجرا می‌شود که این یکی از شاخصه‌های مهم در صنعت غذایی کشور است.

مرتضوی تأکید کرد: یکی از موضوعات اساسی که در صنعت غذایی مغفول مانده این است که بخشی از صنایع دارای شناسنامه و بخشی بدون شناسنامه می‌باشد اگر به فکر تضمین سلامت غذایی مصرف‌کننده هستیم باید غذا از مزرعه تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد مورد تضمین اساسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: قوانین سخت‌گیرانه در کشور تدوین شده و تکلیف ما این است که این موضوع را از مزرعه تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد تضمین نماییم.

مرتضوی افزود: نظام توزیع در ایران آن طور که باید و شاید با امکانات مدرن روز هماهنگ نیست که خود آسیب جدی به مصرف‌کننده و واردکننده می‌ز‌ند باید این موضوع بازنگری شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی تصریح کرد: هم اکنون در اقصی نقاط کشور شاهد افتتاح فروشگاه‌های جدید در گوشه و کنار کشور هستیم که اقبال مردم را برای خرید از این خدمات بیشتر می کند بایستی در این راستا تلاش بیشتری برای حفاظت از قدرت خرید مردم صورت گیرد تا بعضی از دستگاه‌ها اقدام به گران کردن محصولات خود نمایند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در نظام توزیع نگهداری صحیح مواد غذایی از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد است که متأسفانه در این زمینه نظارت های بیشتری نداریم باید با ایجاد کنسرسیوم بزرگ و حمایت دستگاه‎های دولتی این نقایص را به حداکثر برسانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران به لحاط داشتن پتانسیل عظیمی در صنایع غذایی این موقعیت این را دارد که فتح کننده بازارهای بین‌المللی باشد به طوی که فروردین و اردیبهشت ماه سال 95 شاهد تحولات چشمگیری در این عرصه خواهیم بود و صنعت غذایی ایران این آمادگی را دارد که سرمایه‌گذاری بسیاری در این زمینه با صنایع کشورهای خارجی انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار