نگرانی تشکیلات خودگردان فلسطین از گسترش روابط حماس

رای الیوم نوشت تشکیلات خودگردان فلسطین از گسترش روابط خارجی جنبش حماس نگران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه رای الیوم  در گزارشی نوشت بسیاری از سیاستمداران سطح دوم فلسطینی از پشت پرده دعوت آفریقای جنوبی از جنبش حماس و سفر خالد مشعل رهبر این جنبش به ژوهانسبورگ، غافلگیر شدند اما مقامات عالی رتبه تشکیلات خودگردان و اطرافیان محمود عباس رئیس این تشکیلات چندان غافلگیر نشدند و می‌دانستند که موضوع افزایش سطح رابطه میان دو طرف وجود داشته است.

خبر سفر هیات حماس به رهبری مشعل به پایتخت آفریقای جنوبی در روز دوشنبه و دیدار این هیات با جاکوب زوما رئیس جمهور این کشور و امضای توافقنامه مشترک مانند صاعقه ای برای رژیم صهیونیستی بود به طوری که تل آویو معاون سفیر آفریقای جنوبی را به عنوان اعتراض فراخواند.

 با این وجود، مقامات عالی رتبه تشکیلات خودگردان فلسطین این مساله را از منظر دیگری نگاه می کنند. آنها معتقدند موضوع با فشار آمریکا بر تشکیلات خودگردان مرتبط است. بر این اساس، جایگزین تشکیلات خودگردان یعنی حماس آماده است به منظور تحت فشار قرار دادن تشکیلات خودگردان و محمود عباس، کانالهای ارتباطی با آنها برقرار شود.

 محافل سیاسی در تحلیل خود بر گزارشهای امنیتی روزنامه انگلیسی گاردین تمرکز کردند. این نشریه در گزارش‌هایی، مسائل مختلفی را فاش کرد. بر اساس این گزارشها سازمان اطلاعات آمریکا در سال 2012 تلاش کرد کانالهای ارتباطی مخفی با جنبش حماس برقرار کند. این درحالی است که دولت آمریکا هر نوع تماس با حماس را منع کرده بود. 

اطلاعات آمریکا سعی کرد دولت را دور بزند و از اطلاعات آفریقای جنوبی درخواست کرد این کار را انجام دهد زیرا جنبش حماس در فهرست تروریسم قرار داشت.

در سندی که گاردین منتشر کرد آمده است: اطلاعات آفریقای جنوبی سعی داشت کانال‌های ارتباطی با حماس برقرار کند و برای این مقصود جاسوسانی از طرف آمریکا و آفریقای جنوبی در قدس شرقی با یکدیگر دیدار کردند و در تلگرافی که جاسوس اطلاعات آفریقای جنوبی در بیست و نهم ژوئن 2012 فرستاد، اشاره شده که جاسوسان سیا  به دنبال برقراری کانالهای ارتباطی مخفی با جنبش حماس در غزه بودند و از اطلاعات آفریقای جنوبی برای تحقق این امر کمک خواستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار