اسماعیل آذر با ادبیات عاشورا به تلویزیون می‌آید

شبکه چهار سیما تاریخ مرثیه‌سرایی و مقتل‌خوانی را در برنامه‌ای با اجرای اسماعیل آذر بررسی می‌‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه چهار برای ایام محرم ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است که برنامه‌ «اسطوره سوگ» با اجرا و کارشناسی اسماعیل آذر پیرامون سوگ «سلطان عاشقان» حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یکی از آنها است. هدف از پخش این برنامه آشنایی مخاطبان با زیباترین آثار ادبیات فارسی با موضوع عاشورا تعریف شده و امیر اسماعیل آذر کارشناس و مجری این برنامه در خصوص «اسطوره سوگ» می‌گوید: در این برنامه پیرامون مرثیه‌سرایی در تاریخ ادبیات ایران همچنین درباره انوری، شاعر شیعی و اولین کسی که در ادبیات ایران نام خاندان عصمت را آورده است صحبت می‌کنیم.
 
وی افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی از دیگر شاعرانی است که نام مبارک پیامبر حضرت علی (ع) را به کار برده است اما سیف فرغانی و سنایی غزنوی هم که عبور کنیم به روزگار صفویه خواهیم رسید که مرثیه‌سرایی اهل بیت (ع) در آن اوج می‌گیرد.
 
آذر عنوان کرد: در سال 352 ه.ق احمد بویه معروف به معزالدوله به مردم دستور داد که دکان‌ها را ببندند و لباس مشکی بپوشند و روضه‌خوانی برای سید‌الشهدا داشته باشند.
 
به خاطر روضه الشهدا اثر واعظ کاشفی عزاداری وارد روزگار معاصر می‌شود.
 
آذر درباره دیگر بخش‌های این برنامه اظهار داشت: بخشی به نام مدینه تا مدینه داریم که اشاره به خارج شدن حضرت سید‌الشهدا از مدینه و شهید شدن ایشان و بازگشت اهل بیت به مدینه است.
 
همچنین در بخشی از برنامه به تاریخ مقتل‌خوانی می‌پردازیم و از کسانی که در این خصوص فعالیت داشته‌اند صحبت خواهد شد.
 
آذر خاطرنشان کرد: برنامه «اسطوره سوگ» به تشویق شبکه 4 ساخته شده است و به خاطر سید‌الشهدا هر کاری را انجام خواهیم داد.
 
از دیگر برنامه شبکه چهار می‌توان به برنامه «وارث» با اجرای علی درستکار اشاره کرد: «وارث» نگاهی تحلیلی به ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) از مرحله شکل‌گیری تا پس از قیام را بررسی می‌کند. همچنین رویکردی جامعه‌شناسی تاریخ و جغرافیایی قیام عاشورا را دنبال می‌کند.
 
همچنین علی درستکار مجری برنامه «وارث» در این خصوص گفت: این برنامه کار گروه تاریخ شبکه چهار است و از منظر تاریخی به تحلیل رویداد عاشورای 61 هجری می‌پردازد همچنین تلاش می‌شود با نگاهی به ابعاد مختلف تاریخی مسیر شکل‌گیری حماسه کربلا و شخصیت‌شناسی شکل دهندگان واقعه عاشورا همینطور رفتارشناسی مردم آن زمان را بررسی خواهیم کرد.
 
وی عنوان کرد: در این مسیر مسائلی که مهم است جستجو برای درس‌هایی از تاریخ و حماسه بزرگ که بتوانیم در زندگی امروزی به کار گرفته شود و بعد از شناخت از این واقعه حضرت سید‌الشهدا بتوانیم با معرفت و آگاهی بیشتر عزاداری کنیم.
 
درستکار اظهار داشت: بر اساس رویکرد علمی شبکه چهار تاریخ اسلام را بررسی می‌کنیم و لا به لا آن قطعات کوتاه از سخنرانی‌های شخصیت‌های دینی درباره عاشورا را پخش می‌کنیم.
 
این برنامه تا 13 محرم هر شب ساعت 22 پخش می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: لازم است از این فرصت که برای من تامین شد تا مثل قبل در این مناسبت قدمی بردارم به طور خاص رئیس رادیو و تلویزیون تشکر می‌کنم در سوی دیگر از مردم می‌خواهم نظرات خود را به ما بگویند ما را تنها نگذارند.
 
محمد روح‌نواز در خصوص سخنرانی‌های مذهبی شبکه چهار گفت: هر شب بعد از نماز مغرب به مدت 35 دقیقه سخنرانی‌های حجت الاسلام فاطمی‌نیا را پخش می‌کنیم.
 
در این سخنرانی‌ها حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا هر شب از قرآن، ائمه، عزاداری‌های محرم صحبت می‌کنند و حکمت‌هایی در مورد عاشورا را بازگو می‌کند.
 
در پایان می‌توانیمم به مستندهای «آیین‌ محرم» که نحوه عزاداری مردم ایران را به تصویر کشیده شده است.
 
همچنین مستندهای «آیین زندگی» عزاداری اقوام مختلف اشاره کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار