از خادم تا آرنولد با ورزش و سیاست

دراین گزارش قصد داریم به معرفی ورزشکارانی بپردازیم که وارد وادی سیاست شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه سایر حوزه ها گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در میان ورزشکاران، اعم از داخلی و خارجی، کسانی بوده‌اند که پس از پایان دوران قهرمانی خود وارد دنیای سیاست شده‌اند و با استفاده از اعتباری که در ورزش به دست آورده‌اند موفق شده‌اند در رقابت‌های سیاسی نیز به پیروزی‌هایی برسند و به جایگاه‌ها و کرسی‌هایی دست یابند.

در این گزارش تصمیم داریم به معرفی چند تن از چهره‌های ورزشی داخلی و خارجی که دستی هم در سیاست داشته‌اند بپردازیم.

در کشورمان بیشتر موفقیت‌های سیاسی ورزشکاران شناخته شده در انتخابات مجلس وشورای شهر بوده است.

امیر رضا خادم
یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های ورزشی کشورمان که موفق شد با توسل به اعتبار ورزش خود به عرصه سیاست نیز راه یابد، امیررضا خادم بود.

ملی پوش سابق تیم کشتی کشورمان که در رقابت‌های المپیک 1992 بارسلونا و 1996 آتالانتا به دو مدال برنز دست یافت، در سال 1383 هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رانی بالایی کسب کرد و به عنوان نماینده سوم تهران راهی مجلس شد.

خادم نخستین ورزشکار حرفه‌ای است که توانسته وارد مجلس شورای اسلامی شود.

البته خادم در دوره هشتم انتخابات مجلس نیز نامزد شد اما با قرار گرفتن در جای شصتم نتوانست وارد مجلس شود.

امیر رضا خادم در حال حاضر نیز به عنوان معاون پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم و نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش برای پیگیری فرایند خصوصی‌سازی و واگذاری باشگاه‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس فعالیت می‌کند.

در شورای شهر هم ورزشکارانی حضور داشته‌اند که راهیابی خود را به این نهاد سیاسی مدیون شهرت و کسب اعتبار در عرصه ورزش هستند. از میان این افراد می‌توان به چند مورد اشاره کرد.

علیرضا دبیر
عضو سابق تیم ملی کشتی کشورمان به لطف افتخار آفرینی بر روی تشک کشتی دررقابت‌های جهانی و المپیک توانست نظر مساعد مردم تهران را جلب کند و به عنوان نماینده آنها به شورای شهر سوم تهران راه یابد، دبیر در حال حاضر هم که چهارمین دوره شورای شهر محسوب می‌شود، عضو این شورا است.

دبیر پیش از آن که وارد وادی سیاست شود، بارها پرچم کشورمان را در سالن‌های کشتی کشورهای مختلف جهان به اهتزاز درآورد که مهمترین آنها قهرمانی در رقابت‌های المپیک 2000 سیدنی است.

دبیر در حال حاضر علاوه بر عضویت در شورای شهر تهران عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری علامه طباطبایی است.

رسول خادم
برادر کوچکتر امیررضا خادم هم همچون برادرش با حضور بر روی تشک کشتی و افتخارآفرینی در میادین بین‌المللی آبرو و اعتباری اندوخت که بعدها از آن در مسیر ورود به دنیای سیاست بهره برد.
رسول خادم نشان قهرمانی رقابتهای المپیک 1996 آتالانتا و برنز المپیک 1992 بارسلونا را در ویترین افتخارات خود دارد، بین سال‌های 1382 تا 1392 عضو شورای شهر تهران بود.

بی شک افتخارآفرینی او در عرصه ورزش موجب اقبال مردم تهران و نهایتا پیروزی او در انتخابات شوراها شد.

هادی ساعی
عضو سابق تیم ملی تکواندو کشورمان که با کسب دو مدال طلا و یک برنز در بازی‌های المپی، پرافتخارترین ورزشکار کشورمان در این رقابت‌ها لقب گرفته است اکنون عضو شورای شهر تهران است و توانسته به عضویت هیئت رئیسه شورا نیز درآید.

ساعی در دوره قبل انتخابات شورا نیز موفق شده بود با کسب آرای لازم به شورای شهر تهران راه یابد.

این ورزشکار سیاستمدار کشورمان در رقابت‌های المپیک سیدنی به مدال برنز رسید و 4 سال بعد در المپیک آتن مدال طلا را برگردن آویخت در المپیک پکن هم موفق شد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و برای دومین بار نشان طلای المپیک را به دست آورد.

حسین رضازاده
وزنه بردار افتخارآفرین کشورمان نیز از جمله ورزشکارانی است که به لطف مدال‌های ارزشمند خوند در میادین جهانی و المپیک راهی نهاد سیاسی شورای شهر شده است.

رضازاده که در دوره کنونی شورای شهر به این شورا راه یافته، رکورددار دو ضرب دسته 105+ کیلوگرم است و تا سال‌ها هم صاحب رکورد یک ضرب این دسته بود.

رضازاده در رقابت‌های المپیک سیدنی و آتن صاحب مدال طلا شد، او 4 مدال طلا نیز در ویترین افتخارات خود دارد.

امیر عابدینی
بی‌شک یکی از ورزشی‌ترین سیاستمداران کشورمان امیر عابدینی است.

عابدینی در دوران جوانی خود عضو تیم فوتبال پرسپولیس بود اما در 24 سالگی تحصیل را به فوتبال ترجیح داد، او در سال 1373 به ریاست فدراسیون کشورمان رسید.

بازیکن اسبق پرسپولیس در کسوت سیاست نیز صاحب عناوینی بوده است.

در کارنامه سیاسی عابدینی استانداری سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و خراسان به چشم می‌خورد علاوه بر این، مدیر عامل سابق پرسپولیس در دوره اول شورای شهر تهران هم عضویت داشت.

تردیدی نیست که حضور او در رأس باشگاه بزرگ پرسپولیس باعث موفقیت وی در انتخابات شورای شهر تهران شده است.

عباس جدیدی
یکی دیگر از ورزشکاران نامدار کشورمان که اکنون در عرصه سیاست حضور دارد، عباس جدیدی است.

کشتی‌گیر آزاد کار سابق کشورمان که در وزن 100 کیلوگرم در المپیک آتالانتا مدال طلا کسب کرد، به لطف این مدال خوش رنگ و چند مدال طلای دیگر در رقابت‌های جهانی و آسیایی به شورای شهر تهران یافت.او چهارمین دوره انتخابات شوراها شرکت کرد و با اقبال تهرانی‌ها مواجه شد.

ناصر حجازی
در میان ورزشکاران کسانی هم بودند که قصد داشتند از محبوبیت خود برای نیل به اهداف سیاسی بهره‌برداری کنند اما بنا به دلایلی این امکان برای آنها فراهم نشد. ناصر حجازی یکی از همین ورزشکاران است.

او در سال 1384 برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد تا با کسانی مانند محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی رقابت کنند اما شورای نگهبان صلاحیت دروازه‌بان اسبق تیم ملی کشورمان را رد کرد.

ورزشکاران خارجی

در میان ورزشکاران صاحب نام خارجی نیز کسانی بوده‌اند که پس از پایان دوران قهرمانی خود راه سیاست را در پیش گرفته‌اند در این بخش از گزارش به معرفی چند تن از این ورزشکاران صاحب نام و عنوان خواهیم پرداخت.

آرنولد شوارتزنگر

یکی از معروفترین ورزشکاران خارجی که وارد عرصه سیاست شده آرنولد شوارتزنگر است.
آرنولد قهرمان مسلم رشته پرورش اندام البته بیشتر شهرت خود را مدیون فیزیک بدنی فوق‌العاده‌اش و شرکت در سینماهای هالیوود است.

آرنولد شوارتزنگر 7 بار قهرمان مسابقات مستمر المپیاد (معتبرترین مسابقات پرورش اندم در سالهای 70، 75 و سال 1980 است. او در  25 مسابقه‌ای که داشت فقط 2 بار شکست خورد.
شوارتزنگر که در کشور ما بیشتر به آرنولد او را می‌شناسند با بهره‌گیری از محبوبیت و شهرت خود، توانست وارد عرصه سیاست شده و نفر اول یکی از ایالت‌های مهم آمریکا شود.

او در هفتم اکتبر سال 2003 فرماندار کالیفرنیا شد، در سپتامبر سال 2005 اعلام کرد قصد دارد دوباره فرماندار این ایالت شود.

شوارتزنگر در سال 2005 به عنوان بهترین و محبوبترین سیاست مدار سال انتخاب شد.
آرنولد حقوق سالانه 175 هزار دلار حاصل از فرماندار شدن را نپذیرفت و تمام این پول‌ها را صرف امور خیریه کرد، زیرا او درآمد بسیار بالایی را در هالیوود جمع آوری کرده بود و نیازی به دریافت حقوق سالانه فرمانداری نداشت. مردم از او به عنوان فرشته نجات کالیفرنیا نام می‌بردند.
او هم اکنون 4 فرزند دارد و همسرش نیز خواهرزاده جااف کندی بود که در سال 2011 از هم جدا شده‌اند.

پله
ادسون آرانتس دوناسیمنته، ملقب به پله فوتبالیست افسانه‌ای برزیل هم از جمله ورزشکارانی است که حضور در عرصه سیاست را تجربه کرده است پله که در دوران بازی سه جام جهانی را کسب کرد و اولین بازیکنی بود که به رکورد 1000 گل زده دست یافت.

در سال 1977 از دنیای فوتبال خدحافظی کرد و به عنوان شخصیتی ورزشی به فعالیت ادامه داد.
پله از سوی فرماندار و انریکه کارووسو رئیس جمهور برزیل به عنوان وزیر ورزش این کشور انتخاب شد.

زیکو
یکی دیگر از اسطوره های فوتبال جهان زیکو است این ستاره صاحب نام برزیلی با نام اصلی آرتو آنتونس کویمبرا، فوتبال خود را با باشگاه فلامینگو آغاز کرد و از سال 1976 تا 1986 یک دهه عضو تیم ملی کشورش بود و 71 بازی ملی نیز در کارنامه دارد.
زیکو که در سال 1989 به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شد، درسال 1990 از بازی فوتبال خدحافظی کرد.
زیکو هم مانند دیگر اسطوره‌ فوتبال جهان یعنی پله، دستی در سیاست داشت.
او از سوی فرناندو دومیو، رئیس جمهور وقت برزیل به عنوان وزیر ورزش انتخاب شد و یک سال در این سمت فعالیت کرد، از مهمترین اقدامات او طرح قانونی برای بخش تجاری تیم های ورزشی بود.

ژوژ وآه

بی هیچ تردیدی وآه بازیکن لیبریایی، یکی از سرشناس ترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال آفریقا و یکی از نامدارترین آفریقایی‌های فوتبال جهان است.

او در سال 1995 زمانی که عضو تیم آث میلان بود به عنوان مرد سال آفریقا، اروپا و جهان انتخاب شد.

وآه در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در فصل 1994- 95 با 7 گل به عنوان آقای گل دست یافت.

ژرژ وآه در سیاست فعالیت‌ بسیاری داشته است و حتی در سال 2005 در انتخابات ریاست جمهوری لیبریا نامزد شد و موفق شد به دور دوم هم راه یابد، اما در نهایت در برابر الن جانسون سرلیف شکست خورد.

وآه در سال 2014، به عنوان نامزد حزب کنگره برای تغییر، موفق شد به سنای لیبریا را یابد.

آندره شفچنکو

یکی دیگر از فوتبالیست‌هایی که فوتبال را کنار گذاشت تا وارد سیاست شود شفچنکو بود.
شفچنکو که به رونالدوی سفید نیز مشهور است ابتدا بوکسوری حرفه‌ای بود که در لیگ بوکس اوکراین نیز بازی می‌کرد، اما بخاطر برخوردار نبودن از فیزیک مناسب به فوتبال روی آورد.
او فوتبال را با دیناموکیف آغاز کرد و بعدها به آث میلان پیوست.

شفچنکو با میلان به افتخارات زیادی دست یافت و در سال 2004 بهترین بازیکن سال اروپا شد او با 31 گل ملی، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی اوکراین است.

شفچنکو در جولای سال 2012 اعلام کرد بخاطر حضور در عرصه سیاست فوتبال را کنار می‌گذارد. او در اکتبر همان سال در انتخابات پارلمان اوکراین شرکت کرد اما حزب متبوع او در انتخابات شکست خورد و این بازیکن سابق اوکراین نیز نتوانست به پارلمان راه یابد.

دیگرموارد

علاوه بر ورزشکارانی که نام آنها آورده شده ورزشکاران دیگری نیز بوده‌اند که وارد عرصه سیاست شده‌اند، اما نام آنها برای همه آشنا نیست. از این بین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-دیوالبرتیون، قهرمان رقابت‌های پرش ارتفاع المپیک 1936- 6 دوره نماینده ریاست اوهایو در کنگره آمریکا بوده است.

2- بیل بردلی- عضو تیم بسکتبال آمریکا که فاتح المپیک 1954 شدف او طی سالهای 1979 تا 1997 سناتور نیوجرسی بود، اما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 شکست خورد.

3- بیل نایتهورس کمپل- کاپیتان تیم ملی جودو آمریکا در المپیک 1964 ، نماینده کلورادو در کنگره  طی سالهای 1987 تا 1993 و سناتور آمریکایی از 1993 تا سال 2005.

4- هایس جونز- قهرمان دو 110 متر با مانع و المپیک 1964- نماینده میشیگان در کنگره و البته کسانی هم بوده‌اند که تصمیم داشته‌اند وارد عرصه سیاست شود.

5- خوزه چیلاورت سنگربان اسبق پاراگوئه که از منتقدان سیاسیون کشورش است عنوان کرد: پس از پایان دوران بازی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.

6- اشلی کول بازیکن- سیه چرده آ اس رم هم قصد داشت در انتخابات شهرداری لندن شرکت کند اما ظاهرا به دلیل رنگین پوست بودن رد صلاحیت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار