باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

"راکت انداز توس"؛ برگ برنده ارتش سوریه در "لاذقیه" + فیلم و تصاویر

اخیرا ارتش سوریه راکت اندازی را آزمایش کرده که در نبرد با داعش می‌تواند موثر باشد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سوریه در تحولات میدانی وارد مرحله جدیدی شده و ارتش و نیروهای مردمی سوریه در حال پیشروی به سمت قسمت‌هایی هستند که در گذشته در اختیار تروریست‌ها بوده است.


اما اخیرا در رسانه‌ها فیلمی از راکت انداز ارتش سوریه در "ریف لاذقیه" (استفاده نیروهای دفاع وطنی سوریه از سامانه راکت انداز راکت انداز توس در "جبل الاکراد") منتشر شده که نشان می‌دهد این راکت انداز قابلیت‌های ویژه‌ای را در نبرد های نزدیک از خود نشان داده است.  این راکت انداز در فواصل نزدیک عملکرد ویژه‌ای را از خود به نمایش گذاشته است.











**مشخصات راکت انداز  "توس"

"توس Tos-1 " یک راکت انداز  ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق است که سبقه استفاده از آن به جنگ افغانستان بازمی‌گردد . این راکت انداز دارای لانچر 24  تایی بوده که تا  6 کیلومتر برد موثر تقریبی داشته  و وزن هر راکتی که حمل می‌کند تا 217 کیلوگرم  است و  می‌تواند مواضع دشمنان از جمله پست‌های فرماندهی را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.


ایده ساخت یک آتش افکن سنگین کوتاه برد ، مجهز به لانچر پرتاب راکت که قابلیت شلیک مهمات با سر جنگی آتشزا و ترموباریک را داشته باشد به اواخر دهه 70 میلادی بازمیگردد . این سیستم رزمی مرکب است از خودرویی زرهی ، راکت انداز و حمل کننده و بارگذار مهمات که در اوایل دهه 80 در صنایع Kbtm در  "اومسک" با نام  "Tos-1 " گسترش یافت . توسعه "توس – 1 " برای مدت‌های مدید به صورت محرمانه باقی مانده بود.


** میلیتاری تودی: ماکزیمم برد راکت انداز توس 6 کیلومتر است

سایت میلیتاری تودی (Military -Today) درباره خصوصیات این راکت انداز می‌نویسد:  این راکت انداز با وزن  بیش از 44 تن، طول بیش از 7 متر و برد 6 کیلومتر ویژگی‌های خاصی دارد و در این سیستم همانند مدل اصلی ، دو انتخاب برای کلاهک موشک وجود دارد : کلاهک اشتعال شدید و کلاهک ترموباریک (Thermobaric) ، کلاهک های ترموباریک که با نام کلاهک‌های خلا هم شناخته می‌شوند با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابرانفجاری قدرتمند ایجاد می‌کنند که برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی ایده‌آل است .






این سایت ادامه داد: برای حمایت این سیستم راکت انداز، خودروی جدیدی موسوم به " TZM-T"  توسعه یافته که وظیفه‌ی حمل و بارگذاری کردن راکت‌ها روی سیستم راکت انداز را دارد . این خودرو 2 محفظه‌ی حمل راکت که هر کدام دارای ظرفیت 12 راکت هستند را با خود حمل می‌کند و یک جرثقیل در وسط دو محفظه‌ ، کار جابجایی راکت‌ها را انجام می‌دهد . خودروی " TZM-T " همچنین دارای 400 لیتر سوخت اضافی برای راکت انداز است .


سایت میلیتاری تودی (Military -Today) عنوان داشت: شاسی این پرتابگر مشتق از تانک " T 72 " بوده و هر 12 پرتابگر یک شاسی جداگانه دارد.  این خودرو دارای سه خدمه، شامل فرمانده، توپچی و راننده است که با یک سیستم کنترل آتش مدرن نصب شده و این سایت با اشاره به توانمندی‌های  "راکت انداز توس" یادآور شد:  مینیموم رنج این راکت انداز 400 متر و ماکزیمم رنج آن 6000 متر (6 کیلومتر) است.

















وظیفه پیش بینی شده برای  "توس-1" درگیری با نفرات ، تجهیزات و ساختمان‌ها ، از جمله استحکامات ، زاغه‌های مهمات و سنگرهای دشمن است. این خودروی رزمی تحت فرمان واحدهای پیاده یا تانک عمل می‌کند. این موشک اندازهای ساخت روسیه، توانایی نظامی نیروهای ارتش سوریه  را در جنگ با تندروهای سازمان القاعده  و داعش و تروریست‌های سازمان یافته تقویت خواهد کرد.

 


**ارتش عراق هم  "راکت انداز توس"  دارد

 دولت عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش چهار عدد از این سامانه پیشرفته روسی را خریداری کرده که اولین سامانه از آن چند ماه پیش وارد عراق شده  است.  سرتیپ ستاد سعد العلاق مدیر واحد توپخانه در یکی از پایگاه های ارتش در بغداد، گفت: نیروهای واحد توپخانه ارتش عراق آموزش های اولیه و عملی استفاده از موشک اندازهای سنگین را گذرانده اند. این سلاح دارای قدرت آتش عظیمی است و از نیروها در میدان نبرد پشتیبانی خواهد کرد.



وی افزود: این یک موشک انداز راهبردی است و بر سرعت شلیک توپخانه می‌افزاید و پشتیبانی کافی از نیروهای فعال در جبهه را فراهم می‌کند.



** برگ برنده ارتش سوریه چیست؟

ارتش در یک ماهه اخیر پیروزی‌های مهمی در  " شمال سوریه " بدست آورده و به نظر می‌رسد این سیستم‌ها کمک حال مهمی برای جنگ‌های نزدیک  ارتش سوریه باشند. " فدراسیون روسیه " با ورود در فاز نظامی قصد ایجاد صلح در سرزمین شامات را دارد و این میسر نمی‌شود مگر با حمله به مواضع تروریست‌ها و در راس آن داعش، جبهه النصره، القاعده و ... که در این پروسه حمایت نیروهای سطحی هم حائز اهمیت به نظر می‌رسد.



"راکت اندازهای توس"  با قدرت آتش سنگین  و با توانمندی از بین بردن مواضع و پست‌های فرماندهی گزینه بسیار خوبی هستند تا مواضع داعش در شرق و شمال شرق سوریه از جمله "حسکه" ، "دیرالزور " و  "رقه" را متزلزل کرده و باعث عقب نشینی تروریست‌های تکفیری از مواضع خود شوند.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۷۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۴
ایران مهد شیران- یاعلی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
باشد که ایران من همیشه پیروز و سربلند باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
شاید به حرفم بخندید ولی وقتی اتفاقات سوریه رو با روایات مقایسه میکنم احساس میکنم به زودی امام زمان ظهور میکنه.اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
بهرحال روسيه هم منافعي داره كه اين سگ هاي وحشي تهديديي ب امنيت روسيه هستن!هر چه زودتر شر اينا بايد كم بشه!اكه لازم باشه سپاه نيرو و تجهيزات ب سوريه بده!
اين سگه هاي داعش فقط برا نابودي تو سوريه هستن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
مرگ بر امریگا و اسراییل و غرب که این ترویست های وحشی {داعش.القاعده .النصره و سایرین) مستقر در سوریه و عراق و سایر مناطق دست پخت انها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
این قوم یعجوج معجوج رو با ید نابود کرد مرگ یر اسراییل و تخمو ترکه های ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
لطفا" در نقشه سوریه اسم رژیم قاصب اسرائیل را خط بکشید
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
باسلام
روسیه وایران بایدخیلی وقت پیش نقش خودراایفامیکردندالان خیلی دیرشده انشاا..موفق باشندوشراین سگهای وحشی راازمنطقه کم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
بدانیم اقتدارهرکشورمهم است
آخرین اخبار