آب‌های ساحلی نوشهر مملو از آلودگی میکروبی است/ جزیره‌های ایران سنددار می‌شوند

جزییات کامل نشست خبری سازمان محیط زیست را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ پروین فرشچی در نشست خبری امروز (سه شنبه) در خصوص آلودگی‌های میکروبی آب‌های استان‌های ساحلی اظهار کرد: هر 7 استان‌ ساحلی کشور بر اثر ورود فاضلاب‌های انسانی و صنعتی به شدت در معرض آلودگی‌های میکروبی هستند که این مشکل در استان‌های شمالی نوشهر و چالوس حادتر از بقیه گزارش شده است. 
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: مسئله شناگاه‌ها و شنا با توجه به آلودگی میکروبی آب‌های دریایی باید جانمایی شده و مورد بررسی مجدد قرار گیرد. 
 
وی با بیان این که قوانین و مقررات وضع شده حفاظت از محیط زیست دریایی متناسب با شکنندگی و حساسیت آنها نیست، افزود: باید در این قوانین یک بازنگری انجام گیرد و مسئله سیانت در دریا و سواحل که در برنامه چهارم و پنجم بسیار کمرنگ بوده اکنون با ورود رد سند توسعه ششم، سند توسعه صنایع دریایی و سند فناوری دریایی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. 
 
*کشتی‌های مغروقه اروند رود اوراق سازی می‌شود 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز (سه شنبه) در خصوص اوراق سازی کشتی‌های مغروقه در ایران اظهار کرد: تاکنون 270 کشتی مغروقه در اروند رود جهت اوراق سازی مورد تقاضا قرار گرفته است که به دلیل عدم حضور صنعتی اوراق سازی در کشور و آلودگی‌های بسیار شدید ناشی از این صنعت در محیط زیست هم اکنون  در کشور اجرا نشده و مورد بررسی و مطالعه‌ از سوی کارشناسان قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: ابتدا به صورت آزمایشی دو یا سه کشتی مغروقه بدون موتور و مخزن و فقط به شکل بدنه و بدون استفاده از هر گونه مواد مایع مورد بازیافت قرار خواهد گرفت تا نتیجه پروژه اوراق سازی در کشور با حداقل ضررات محیط زیستی به دست آید.
 
پروین فرشچی با اشاره به این که اوراق سازی در کشورهای چین، اندونزی، پاکستان، هند و ترکیه انجام می‌شود جهت ورود این صنعت به کشور با کمترین آسیب زیست محیطی افزود: با کشور ترکیه که نسبت به سایر کشورهای جهان از تکنولوژی بهتری در صنعت اوراق سازی بهره‌مند است تعاملی داشته‌ایم.
 
وی با بیان این که برای اوراق سازی کشتی هیچ مجوزی صادر نخواهیم کرد افزود: پاکسازی اروند از کشتی‌های مغروقه از اهداف فعلی دولت است تا اروند را جهت امور کشتی رانی پاک سازی کند.
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امکان سنجی در خصوص اوراق کشتی‌های اروند از سال گذشته شروع شده و هم اکنون 90 درصد مطالعات در این زمینه به اتمام رسیده و ممکن است مرکز اوراق سازی کشتی در ایران که سبب جذب کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس و عمان به خصوص عراق به کشور ما شود تا حد امکان در کشور را نداشته باشیم.
 
پروین فرشچی با اشاره به این که هم اکنون کشور عراق تقاضای اوراق سازی 150 کشتی مغروقه را به ایران داده  و این صنعت برآورد اقتصادی بسیار بالایی را برای هر کشور به ارمغان می‌آورد، افزود: کشور ما از جهت آلودگی هوا، خاک و پسابی که این صنعت به دریا وارد خواهد کرد و تمهیداتی که سازمان حفاظت از محیط زیست برای به حداقل رساندن این آلودگی‌ها در نظر خواهد گرفت مقرون به صرفه نبوده و موافق این صنعت در کشور نیستیم.

*سفید شدگی 43درصد از مرجانهای کیش
 
 داوود میرشکار مدیردفتر زیست‌بوم سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز(سه شنبه) در خصوص سفیدشدگی مرجانها اظهار کرد: در پی گزارشات واصله مبنی بر سفید شدگی مرجانهای خلیج فارس، تیم تحقیقاتی بررسی علت این پدیده در جزیره کیش، خارک، نایین، تنب بزرگ و کوچک، ابوموسی، چابهار، خلیج فارس و عمان مستقر شدند.
 
وی با بیان اینکه سفیدشدگی شاخص سلامت مرجانهاست افزود: سفیدشدگی 43درصدی مرجانهای جزیره کیش و 40درصدی مرجانهای خارکو از نتایج اخذشده از این بررسی‌ها و تحقیقات بوده است ولی مرحله دوم بررسی‌ها هنوز آغاز نشده است.
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان با بیان اینکه با خنک‌تر شدن هوا مرحله دوم بررسی‌ها با عنوان پسا سفیدشدگی آغاز خواهد شد افزود: در این پایش هدف بررسی دقیق میزان برگشت‌پذیری و احیای مرجانهای سفیدشده و مرگ آنهاست چرا که برخی کاملاً سفید شده و احتمال برگشت‌پذیری آنها وجود دارد.
  
میرشکار تصریح کرد: در شرق و غرب خارک دما تأثیر بسیاری در سفید شدن مرجانها داشته و در شمال جزیره خارک مرجانها در سلامت مناسبی هستند. ولی در چاربهار سفید شدن بر اثر گرمایش نبوده و فعالیت‌های انسانی در این امر بسیار دخیل بوده است.
 
پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی محیط زیست نیز گفت: علت دقیق هنوز در دست مطالعه است ولی ظاهراً، با افزایش ناگهانی دما سطح آب دریاها و میزان آلودگی در امر سفید شدگی مرجانها دخیل بوده است.
 
*تلفات فک خزری در دست مطالعه
  
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از روز جمعه تا کنون تعداد تلفات فک‌های خزری محدوده آذربایجان به 11مورد رسیده که دلیل قطعی آن مشخص نبوده و در دست بررسی و مطالعه است.
 
فرشچی تصریح کرد: شکار فک‌ها، آلودگی آنها، بیماری‌، برخورد با  کشتی، گیر کردن در تور از دلایل احتمالی تلفات این گونه ارزشمند است.
 
وی با اشاره به آمار یک میلیونی فک‌های ایران که در دهه 90انجام شده افزود: در آخرین سرشماری سال 2012 از فک‌های محدوده کشورمان نتیجه حاصل شده که آمار یک میلیون این گونه به صدوده هزار مورد نزول پیدا کرده و ما در واقع نهصد هزار فک را از دست داده‌ایم.
 
معاون محیط زیست تصریح کرد: ایران با ترغیب همکاری‌های منطقه‌ای در جهت ممنوعیت صید و شکار فک خزری پیشگام بوده و مؤسسه بین‌المللی حفاظت از فک خزری در ایران تنها مرکزی است که به تیمار فک‌های خزری و انجام مطالعات تحقیقاتی می‌پردازد.
 
*با انتقال آب خزر موافق نیستیم  
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه و سمنان جهت آبرسانی کاملاً مخالفیم و این باید بدترین و آخرین راهکار مدنظر قرار گیرد.
 
فرشچی با بیان اینکه انتقال آب خزر به کشور آسیب می‌زند افزود: عملی شدن این طرح راه را برای برداشت آب سایر کشورها از خزر بازمی‌کند.
  
وی تصریح کرد: انتقال آب خزر باعث از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی، شور شدن آب و زمین، تغییر ارتفاع، تهدید کشاورزی، ازدیاد دما، آلودگی حرارتی و نصب آب شیرین‌کن‌ها با تخریبات و هزینه‌های بسیار زیادی می‌شود.
  
*60درصد آلودگی‌های دریایی منشأ خشکی دارند
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 60درصد آلودگی‌های دریایی منشأ خشکی دارند که این آلودگی‌ها از برداشت شن و ماسه، ورود پساب‌های صنعتی و کشاورزی، فاضلاب‌های بدون تصفیه و غیره به وجود می‌آید.
 
فرشچی تصریح کرد: وزارت نیرو اعلام کرده تصفیه فاضلاب‌های شهری استان‌های شمالی را امسال شروع خواهد کرد.
 
*دستگاه‌های دولتی و دریاخواری 

فداکار معاون سواحل دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تراز آبی دریایی خزر 80سانت کاهش یافته و بخش ‌های خصوصی با ساخت موج‌شکن‌ها و پسروی آب و در نهایت تبدیل شدن به زمین بی‌آب به دریاخواری و زمین‌خواری می‌پردازند.
 
وی در خصوص آمار دریاخواری تصریح کرد: هم‌اکنون 300هکتار در عسلویه در فازهای توسعه، 35هکتار در منطقه آزاد قشم و کیش با مقیاس‌های بزرگ به وسیله دستگاه‌های دولتی تصرف شده که قشم، کیش، عسلویه و خزر مکان‌هایی است که در معرض دریاخواری قرار گرفته است.
 
معاون سواحل دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جلوگیری از دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی هم‌اکنون به صورت پایلوت در جزیره قشم با همکاری شورای اراضی هرمزگان انجام شده و در استان مازندران نیز با مکاتبه‌های انجام شده با مدیران ارشد این استان انجام خواهد گرفت.
 
فداکار گفت: با اینکه استحصال و تصرف عرصه‌های جزری مدی ممنوع است ولی هم‌اکنون در شمال و جنوب کشورها در حال اتفاق افتادن و پیشروی است که متولی این امر سازمان جنگ‌های وزارت جهاد کشاورزی است و محیط زیست فقط در زمان بروز تصرف و تخلف ورود پیدا می‌کند. 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: آب‌های ساحلی استان‌های شمالی نوشهر و چالوس از لحاظ آلودگی‌های میکروبی در حاد ترین وضعیت قرار دارد.

*جانمایی صنایع در سواحل مکران

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت برای 70درصد مناطق ساحلی دریایی از جمله سواحل مکران برنامه‌ریزی کرده تا زمینه جانمایی صنایع، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی استقرار صنایع در سواحل مکران فراهم شود.

فرشچی افزود: در سواحل مکران پیشنهاد استقرار پتروشیمی، کشتی‌سازی، بنادر و فولاد داد ه شده که تقاضای مجوز نموده‌اند و تاکنون هیچ صنایعی در این سواحل مستقر نشده است.

فرشچی در ادامه افزود: پروژه بررسی گرم شدن زمین و جهان و تأثیر آن روی محیط زیست دریایی، آبزیان، نوسانات سطح آب دریا به خصوص خزر از پروژه‌های مهم در دست اقدام معاونت دریایی سازمان محیط زیست است.

**نقش ایران در کنوانسیون‌ها

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نقش فعال معاونت محیط زیست دریایی در همکاری‌های منطقه و بین‌المللی دریای خزر با عنوان کنوانسیون تهران و خلیج فارس و عمان با عنوان کنوانسیون کویت از چندین جهت حائز اهمیت است.

فرشچی تأکید کرد: چون دریا مشترک است پس مسئولیت‌های حفاظت از محیط زیست دریایی نیز مشترک بوده و انجام برنامه ریزی مدیریت و فعالیت در این راستا بسیار مهم بوده و قدرت ایران را در منطقه نمایان و مطرح می‌کند این امر مطمئناً پررنگ شده نقش جمهوری اسلامی در منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران اولین کشور حاضر در منطقه جهت ملحق شدن به پروتکل لندن بوده است افزود: این پروتکل جهت ممانعت از ریختن مواد زائد از طریق کشتی به دریاها بوده که در مجلس نیز تصویب شده است.

**جزیره‌های ایران سنددارمی‌شوند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 35جزیره در کشور وجود دارد که هنوز اطلاعات جامع و کافی از آنها در دست نداشته و چون به عنوان میراث ملی ما محسوب می‌شوند در تلاشیم برای همه آنها شناسنامه‌ای تهیه و تدارک ببینیم.

فرشچی با بیان اینکه با تخصیص اعتبار امسال شناسنامه‌دار کردن جزیره‌ها در اولویت کاری قرار می‌گیرد افزود: هم اینک 17منطقه حفاظت شده دیگر در صف پیشنهادی ما به شورای عالی محیط زیست آماده و مطرح شده است.

**آب شیرین‌کن‌ها باید مجوز بگیرند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با روند روبه‌رشد کم‌آبی در کشور همه‌گیر شدن این بحران جهت کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی آب‌شیرین‌کن‌ها بایستی این تجهیزات مورد ارزیابی زیست محیطی قرار بگیرند.

فرشچی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 35 آب‌شیرین‌کن موجود در کشور بدون مجوز مورد استفاده قرار گرفته‌اند تأکید کرد: جهت بهره‌براداری و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها ابتدا باید مجوز آنها از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ شود.

وی تصریح کرد: مناطق جنوبی کشور از جمله بندرعباس، قشم و کیش هم‌اکنون از آب‌شیرین‌کن استفاده نی‌کنند که پساب اکثر آنها با ورود به دریا باعث تخریب اکوسیستم و آلودگی می‌شود.

**ورود محیط زیست به مناطق آزاد

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت از محیط زیست مناطق آزاد بر اساس قانون تاکنون در اختیار خود متولیان منطقه آزاد بوده و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اعتراض و اظهار نظری در وضعیت این مناطق نداشته است.

فرشچی با بیان اینکه متولیان مناطق آزاد نمی‌توانند حفاظت از عرصه زیست محیطی مناطق آزاد را به خوبی بر عهده بگیرند افزود: در برنامه قانون توسعه ششم خواستار بازنگری در این مورد شده‌ایم تا سازمان حفاظت محیط زیست امر حفاظت از مناطق آزاد را بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در مناطق آزاد رویکرد توسعه‌ای حاکم است و مسائل زیست محیطی در آن به شدتی که باید رعایت شود مراعات نمی‌شود محیط زیست باید به این مناطق ورود پیدا کند.

**لزوم ایجاد گارد ساحلی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص لزوم ایجاد گارد ساحلی در کشور گفت: در حفاظت از آب‌های ساحلی، سواحل، آبزیان و منابع زیستی دریا‌های کشور جای خالی گارد ساحلی بسیار احساس می‌شود.

فرشچی با اشاره به وجود یگان‌های جدا در اکثر نهادهای دولتی تصریح کرد: اگر این یگان‌های جدا باهم ادغام شوند و تجهیزات هم با هدف حفاظت از منابع زیستی دریاها و سواحل وارد عمل شوند مطمئناً مشکلات آب‌های ساحلی کم‌رنگ خواهد شد.

وی افزود: اگر یگان‌های کشور در قالب گارد ساحلی پیش بیاید مطمئناً دست قاچاقچیان سودجو از جمله قاچاق سوخت از عرصه آلوده کردن نفتی دریاها کوتاه خواهد شد چرا که آلودگی‌های نفتی به شدت و سرعت در دریا منتشر شده و ایجاد تخریب می‌کند و امکان پاکسازی این آلودگی وجود ندارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امسال هیچ قاچاق سوختی در دریاهای کشورمان گزارش نشده و آخرین تخلف در این زمینه مربوط به سال گذشته با قاچاق 500هزار لیتر نفت در بندر خمیر بوده است.

فرشچی در پایان تأکید کرد: هم‌افزایی ارگان‌های دارای یگان برای ایجاد گارد ساحلی یک طرح کلی است که هم‌اکنون در حال آماده شدن و تحویل به دولت برای تصویب است.

انتهای پیام/  
  
براي آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار