دریافت رشوه شومر برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران

سناتور دموکرات ایالت نیویورک برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران از لابی‌های صهیونیستی رشوه دریافت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فارن پالیسی؛ "چارلز شومر،" سناتور دموکرات ایالت نیویورک، اولین نماینده این حزب بود که مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران به شکل علنی آشکار کرد و در نهایت به تصویب این توافق رای منفی داد. درست سه هفته پس از آنکه کاخ سفید توافق هسته‌ای ایران را به کنگره آمریکا تحویل داد، شومر 6 اوت (15 مرداد) رای منفی خود را درباره آن اعلام کرد.
 
پس از اقدام عجیب شومر، نیویورک تایمز نوشت: این اقدام شومر دیوار مستحکم دموکرات‌ها را لرزاند. کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، ایپک، بلافاصله مراتب رضایت و قدردانی خود از رای منفی شومر را ابراز کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: همه ما می‌دانیم نیازمند توافق بهتری با ایران هستیم، باید تا قبل از آنکه دیر شود و افکار عمومی با این توافق بد کنار آیند، کاری برای لغو آن انجام دهیم.
 
شومر تنها نماینده دموکراتی نبود که با توافق هسته‌ای مخالفت کرد. "بن کاردین،" سناتور ایالت مریلند، "جو مانچین،" سناتور ویرجینیای  غربی، و "رابرت منندز،" سناتور ایالت نیوجرسی، نیز با وجود حضور در حزب حاکم آمریکا؛ به "باراک اوباما،" رئیس جمهور این کشور، پشت کردند و معدود دموکرات‌هایی لقب گرفتند که به توافق هسته‌ای رای منفی دادند.
 
در این میان مخالفت شومر با برجام در مقایسه با 3 دموکرات دیگر، عجیب‌تر به نظر می‌رسید. کمی بعد مشخص شد وی از سوی لابی‌های صهیونیستی کمک مالی دریافت کرده است تا در رای‌گیری کنگره، به توافق هسته‌ای ایران رای منفی دهد. کمیسیون انتخاباتی فدرال آمریکا این موضوع را تایید و اعلام کرد: ستاد انتخاباتی سناتور شومر از زمانیکه مخالفت خود را با این توافق آشکار کرد تا ماه سپتامبر که رای‌گیری در این باره انجام شد، مجموعا 90 هزار دلار از لابی‌های صهیونیستی شامل "نورپک" – زیرشاخه ایپک – کمک مالی دریافت کرد. این اقدام شومر مورد انتقاد گسترده دیگر نمایندگان و کارشناسان سیاسی آمریکا قرار گرفت. عده‌ای او را به حمایت از جنگ و تلاش برای راه‌اندازی تنش نظامی دیگری در خاورمیانه متهم کردند.
 
از سوی دیگر یک گروه مخالف اشاعه جنگ با نام "موو آن" اعلام کرد 8.3 میلیون دلاری را که برای کمپین‌های انتخاباتی جمع‌آوری کرده است را از سناتور شومر یا هر نماینده دیگری که در جهت آسیب زدن به توافق هسته‌ای ایران گام بردارد، دریغ خواهد کرد.
 
کمک مالی که "نورپک" به چارلز شومر کرد موجب شد ستاد انتخاباتی وی یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان مالی در انتخابات سال 2016 باشد. البته شومر پیش از این هم در سال 2010 (1389) مبالغ کلانی از لابی‌های صهیونیست دریافت کرده بود و همواره از سوی این گروه مورد حمایت قرار داشت. رئیس لابی صهیونیستی "نورپک" مدعی شد: گزینه‌ای که روی میز مشاهده می‌کنیم یک نسل‌کشی هسته‌ای است. ایران می‌خواهد کاری را که هیتلر با یهودیان در مدت 12 سال کرد، ظرف 12 دقیقه با آنها کند. نمی‌توان اجازه داد سلاح هسته‌ای در دست دشمنان قوم یهود قرار بگیرد. توافق هسته‌ای ایران بوسیله نمایندگان کنگره آمریکا تصویب شد و به نظر می‌رسد شومر هیچ ناراحتی بابت مخالف آن در دل ندارد. با اتمام دوران ریاست "هری رید،" رهبر اقلیت‌ سنا، شومر دارای بالاترین شانس برای جانشینی وی است و به کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی نیاز پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۴
یه میلیارد دلار هم من میدم ، این یارو رو با هم مسلکهاشو ، اوردنگ کنین.
آخرین اخبار