گفتگوی تفصیلی با وکلای شرکت نفت؛

در جلسه دادگاه 9 آبان بابک زنجانی چه مواردی مطرح می شود؟/ مبلغ اصلی بدهی چه میزان است؟

وکلای شرکت نفت درباره مباحث مطروحه در پرونده اختلاس نفتی از جمله میزان بدهی و نحوه ورود زنجانی به شرکت نفت صحبت کردند.

در جلسه دادگاه 9 آبان بابک زنجانی چه مواردی مطرح می شود؟/ مبلغ اصلی بدهی چه میزان است؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرونده بزرگ و حساس اختلاس نفتی روز شنبه 9 آبان وارد دور جدیدی از مرحله رسیدگی می‌شود و پس از گذشت سه جلسه دادگاه که به قرائت کیفرخواست اختصاص پیدا کرد، در جلسه چهارم شاکیان به قرائت لوایح خود می‌پردازند.

پیچیدگی‌های پرونده به گونه‌ای است که اظهارنظر درست را در رابطه با ان با مشکل روبرو کرده است و در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان، طی مصاحبه‌ای با وکلای شرکت نفت جزئیات جدیدی را از این پرونده پیگیری کرد.

** بابک زنجانی به چه علت دستگیر شد؟

وکیل شرکت نفت:در پرونده بابک زنجانی دو موضوع شامل ابتدا پرداخت مطالبات پیمانکاران و سپس خرید و فروش محموله‌های نفتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

زنجانی از شرایط خاص شرکت نفت در آن برهه زمانی که تحت تحریمهای شدید قرار داشت، آگاه بود که نیاز به چه مواردی دارد و در این خصوص مقدمات کار با شرکت نفت را مهیا کرد، به نحوی که وقتی وارد مجموعه شرکت نفت می‌شود و توانایی‌هایش را به ظاهر مطرح می‌کند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در آن زمان قراردادهایی با زنجانی منعقد می‌شود و وجوهی در اختیار قرار وی می‌گیرد، ولی در عمل زمانی که زنجانی می‌بایست به وظایف خود عمل می‌کند، تنها بخشی از تقاضای پیمانکاران را انجام داد و بقیه مبالغ را صرف هزینه‌های شخصی خودش می‌کند.

در مورد مطالبات و محموله‌های نفتی 11 فقره LS تحویل شرکت نفت می‌دهد که قراردادی بین شرکت زنجانی به نام ایزو طرف با شرکت (HK) که زیرمجموعه شرکت نفت و فروشنده نفت است، منعقد می‌شود.

قراردادهایی که تنظیم می‌شوند، توسط یک شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه بابک زنجانی به نام اس تی دی بنکرز، LS هایی گشایش می‌شود و توسط بانک بابک زنجانی به نام FIB تحویل داده می‌شود.

زمانی که شرکت نفت به این نتیجه می‌رسد که وجوهی بابت مطالبات نفتی وصول نمی‌شود، در خلال یک مدت طولانی با بابک زنجانی وارد مذاکره می‌شود که بلکه از طریق غیرقضایی موفق به تامین مطالبات دولتی شود. تا زمانی که شرکت نفت متوجه می‌شود زنجانی به علت پولشویی تحت تعقیب است.

در این موقعیت شرکت نفت در جهت احقاق حقوق بیت‌المال وارد کار می‌شود و پرونده نزدیک به 2 سال در شعبه 6 دادرسی کارکنان دولت رسیدگی شد و در نهایت زنجانی به همراه 2 نفر از همدستانش دستگیر می‌شوند. سرانجام نیز کیفرخواست تنظیم و ارسال می‌شود و پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است.

تحقیقات به طور کامل انجام شده و دادگاه چند جلسه به قرائت کیفرخواست اختصاص پیدا کرد و دوباره از روز شنبه(9 آبان) ادامه پیدا می‌کند.

** در جلسه دادگاه 9 آبان چه مواردی مطرح می‌شود؟

وکیل شرکت نفت: قرائت کیفرخواست تمام شده و بایستی روال دادرسی شروع شود و شکات عدله خود را ارائه دهند.

در این پرونده شرکت نفت شاکی اصلی و بانک مسکن، سازمان تامین اجتماعی و موسسه مالی و اعتباری توسعه دیگر شکات هستند که طی روال بعد از قرائت کیفرخواست شاکی باید لوایح خود را ارائه دهد و بعد از آن زمان پاسخگویی متهم به شکات می‌رسد.

** مبلغ اصلی بدهی چه میزان است؟

وکیل شرکت نفت: مبلغ اصلی بدهی 2 میلیارد و 66 میلیون یورو است که البته ممکن است به عت تاخیر در پرداخت به این مبلغ اضافه شده باشد که بابک زنجانی در روند رسیدگی به پرونده آن را قبول کرده است.

طی نامه‌ای که بابک زنجانی توسط وکیل خود ارسال کرده، درخواست شماره حساب شده تا مبلغ 1 میلیارد و 967 میلیون یورو را پرداخت کند.

در این زمان بحث مقدار بدهی نیست موضوع اصلی این است که زنجانی چندین بار این مطلب را عنوان کرده و هر دفعه به طریقی به سرانجام نرسیده است و الان هم ما از مطلب عنوان شده استقبال می‌کنیم و از هر کمکی که در جهت برگرداندن بیت‌المال باشد، کوتاهی نمی‌کنیم.

**قرار گرفتن تمام اموال بابک زنجانی در اختیار شرکت نفت صحت دارد ؟

وکیل شرکت نفت: براساس مصوبه‌ای که توسط مقامات عالی کشور تصویب شده، هر شخصی که دارای بدهی به دولت است، اموال تحت نظارت یکی از دستگاه‌ها و مراجع قضایی باید مورد نگهبانی قرار گیرند، زیرا ممکن است در جریان رسیدگی به پرونده‌ها اموال به نحوی به دست اشخاص دیگر و یا از کشور خارج و گاهی به فروش برسند.

در این پرونده و براساس مصوبه صادر شده اموال زنجانی در اختیار شرکت نفت قرار گرفته است و نماینده دادستانی، در جریان نظارت قرار دارد و کاری که شرکت نفت می‌کند، فقط نظارت بر اموال است و دخل و تصرفی در آنها ندارد.

البته اموال به جهت قیمت‌گذاری، برآورد کارشناسی شده که تعیین شود بابک زنجانی به چه میزان اموال در ایران دارد و در این کارشناسی، نماینده منتخب بابک زنجانی هم حضور دارد.

** آیا شرکت نفت به دنبال اموال بابک زنجانی در خارج از کشور به ویژه ترکیه است؟

وکیل شرکت نفت: در این خصوص اقداماتی انجام شده است، زنجانی در یک برهه زمانی پولی که می‌بایست به پیمانکاران خارجی پرداخت کند، صرف سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر کرد. در تاجیکستان شرکت اتوبوسرانی احداث کرد و در ترکیه شرکت "انور ایر" را خریداری کرد که 49 درصد آن را به نام شریک ایرانی خود (م.ش) و 51 درصد را به نام شریک ترکیه‌ای کرد.

علی‌القاعده ما نیز باید در جهت بازپس‌گیری اموال اقدام می‌کردیم که به نتیجه رسیدن این اقدامات بستگی به مدد مراجع قضایی آن کشورها دارد که شرکت انور ایر ترکیه یکی از آنها می‌باشد و در جهت پس‌گیری آن اقداماتی انجام شده است.

** آیا به غیر از بابک زنجانی و دو متهم دیگر متهمان دیگری نیز در پرونده حضور دارند؟

وکیل شرکت نفت: براساس آنچه که در کیفرخواست قرائت شده، بابک زنجانی و دو نفر دیگر متهمان اصلی هستند، اما لازم به ذکر است که متهمان زیادی در رابطه با این پرونده هستندکه در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز منجر به مجرمیت و کیفرخواست نشده است.

نکته دیگر اینکه در رابطه با متهمان اصلی پرونده اتهامات دیگری در بازپرسی در جریان رسیدگی است، یعنی اتهامات بابک زنجانی مختص به همین چهار شاکی نیست و شاکیان دیگر هم هستند که در مرحله بازپرسی قرار دارند.

** بابک زنجانی قرار بود چه اقداماتی برای شرکت نفت انجام دهد که انجام نداد؟

وکیل شرکت نفت: در اولین تعهد قرار بود بدهی شرکت نفت را به پیمانکاران پرداخت کند، زیرا ادعا کرده بود امکان پرداخت خارج از کشور را دارد که بسیاری از مطالبات را پرداخت نکرده است و در مواردی می‌بایست مطالبات را به دلار و یورو پرداخت کند که به ريال ایرانی پرداخت کرده و پیمانکاران معترض هستند و از برخی نیز کارمزد دریافت کرده که تمام شرکت‌ها شکایت کرده‌اند.

در تعهد بعدی بابک زنجانی قرار بود سه نوع محموله نفتی شامل نفت، نفت کوره و میعانات گازی را به دلیل شرایط کشور که امکان فروش آنها را نداشت، به فروش برساند که البته مقداری از محموله‌های نفتی را به کشور برگردانده است و مقداری را به یک شرکت اماراتی به فروش رسانده و مدعی است که هنوز پول آنها را دریافت نکرده است و شرکت اماراتی هم اعلام ورشکستگی کرده و همین موضوع مقداری از بیت‌المال را ضایع کرده است.

** نظرتان در مورد صحبت‌های وزیر مبنی بر اینکه زنجانی به رسانه‌ها پول پرداخت می‌کند تا پوشش خبری بگیرد، چیست؟

وکیل شرکت نفت: اطلاعی در این رابطه ندارم و موضوع باید از دفتر وزیر پرسیده شود.

** موضوع پول مشروع که شرکت نفت از بابک زنجانی مطالبه کرده چیست ؟

وکیل شرکت نفت: در نامه‌نگاری‌ها عنوان شد که بابک زنجانی درخواست شماره حساب کرده که بدهی خود را پرداخت کند، اما باید معلوم شود که پولی که قرار است وارد حساب خزانه و جزء بیت‌المال است، چه منشائی دارد، زیرا ممکن است پولها حاصل از قاچاق موادمخدر و اسلحه باشد.

چرخه اقتصادی جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند پولی که منشاء آن مشخص نیست وارد خزانه نشود که بهانه‌ای باشد برای کسانی که با نظام اسلامی ضدیت دارند.

** موضوعی که بارها توسط وکلای شرکت نفت عنوان شده، بحث جعلی بودن اسناد بابک زنجانی است، چند درصد اسناد ارائه شده توسط بابک زنجانی جعلی هستند؟

وکیل شرکت نفت: عمده اسناد جعلی هستند، از جمله مدارکی که در رابطه با LS ها تهیه کرده، زنجانی تحت عنوان شرکت ایزو با شرکت HK قرارداد تنظیم می‌کند و 11 فقره LS از شرکت اس تی دی بنکرز زنجانی خریداری می‌کند که در نرم معاملات خارجی لازم است و LS ها توسط بانک FIB که مالک آن هم زنجانی است و گفته می‌شود در مالزی قرار دارد، اما واقعیت امر در شهرک غرب است و تائید می‌شوند و تمام این اسناد در یک روز صادر شده‌اند که در واقع تمام مدارک جعلی هستند و زنجانی از شرایط کشور سوء استفاده کرده است.

** گفته می‌شود شرکت نفت به سراغ بابک زنجانی آمده است، تایید می کنید؟

وکیل شرکت نفت: در کلاهبرداری شخص خودش را در شرایطی نشان می‌دهد که افراد مالشان را با خیال آسوده در اختیار وی قرار می‌دهند،درست است که زنجانی با استقبال روبرو شده، اما استقبالی بوده که خودش زمینه آن را مهیا کرد، به طوری که همه افراد حضور زنجانی را در آن زمان مفید می‌دانستند و هیچ زمان فکر جعلی بودن اسناد را نمی‌کردند.

** روند رسیدگی به پرونده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وکیل شرکت نفت: تا این زمان رسیدگی به پرونده طبق قانون انجام شده و همچنین فرصت برای شکات و متهمان برای صحبت وجود دارد و امیدواریم در نهایت حکمی عادلانه صادر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
نمیدونم چرا ولی ازش بدجور بدم میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
امیدواریم حق به حقدار برسه
آخرین اخبار