خوراکی های سرطانزا در بوفه مدارس

بوفه مدارس، خوراکی هایی در اختیار دانش آموزان قرار می دهند که اغلب آنها در لیست مواد غذایی سرطانزا قرار دارند. در حالی که موضوع نظارت بر عرضه خوراکی های بوفه مدارس، در حد حرف باقی می ماند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر سال با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس کشور، یکی از موضوعات مورد بحث، وضعیت بوفه های مدارس است.

متاسفانه در سال های اخیر، تغییر الگوی غذایی مردم به سمت بوفه مدارس نیز گرایش پیدا کرده و شاهد عرضه خوراکی هایی در این مکان ها هستیم که عمدتا برای سلامت بچه ها مضر است.

فروش چیپس، پفک، ساندویچ سوسیس و کالباس و...، از جمله خوراکی هایی است که این روزها در اغلب بوفه مدارس عرضه می شود، بدون اینکه نظارت جدی بر بهداشت محیط این بوفه ها وجود داشته باشد.

بازرسان بهداشت در مدارس

این در حالی است که مهندس محسن فرهادی معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از بازرسی ویژه بازرسان بهداشت محیط دانشگاه های علوم پزشکی کشور از بوفه مدارس در طول سال خبر می دهد و می گوید: به تمام بازرسان بهداشت محیط اعلام شده یکی از اولویت های کاری آنان در سال جاری نظارت بر بهداشت محیط مدارس و اعزام تیم های بازرسی سیار به مدارس برای نظارت بر بوفه های مدارس است.

آمارهای وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد که تعداد مدارس کشور، بسیار بیشتر از تعداد بازرسان بهداشت محیط است و این افراد توانایی بازرسی بیشتر یک نوبت یا دو نوبت بازرسی از مدارس را ندارند.

شاید همین کمبود تعداد بازرسان بهداشت محیط، یکی از عوامل سوءاستفاده برخی بوفه مدارس می شود و آنها همچنان نسبت به عرضه اقلام خوراکی مضر اقدام می کنند.

بر دستورالعمل وزارت بهداشت، بازرسان موظف هستند بر عرضه مواد غذایی در بوفه های مدارس که باید «پایگاه تغذیه سالم» باشند از سه جهت نظارت کنند.

اول از نظر رعایت بهداشت فردی توسط عرضه کنندگان مواد غذایی اعم از اینکه روپوش داشته باشند، آموزش های لازم را فراگرفته باشند و دارای کارت بهداشت باشند. دوم، بازرسی از فضای خود خود بوفه هاست که باید مناسب طبخ و عرضه غذا باشد و سوم نظارت بر نوع غذایی است که بوفه های مدارس تولید و توزیع می کنند.

این در حالی است که جلوگیری از عرضه سوسیس، کالباس و نوشابه های گازدار در این بوفه ها یکی از موارد مهم بازرسی هاست.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در سال تحصیلی گذشته بالغ بر ۸۹ هزار بازرسی صورت گرفت که ۹۷.۵ درصد بوفه ها این مسئله را رعایت می کردند و فقط شاهد تخلف ۲.۵ درصد بوفه های مدارس بودیم.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به ۲۰۰۰ تیم بازرسی، گفت: طبعا بازرسی از تمام مدارس مستلزم زمان است ولی مطابق سال گذشته این بازرسی ها به دقت صورت خواهد گرفت.

اما واقعیت این است که آمار بازرسی از بوفه مدارس با واقعیت های موجود، همخوانی ندارد. زیرا، گزارش های میدانی و گلایه های اولیاء، حاکی از این است که هنوز خوراکی های مضر در بوفه مدارس وجود دارد و بچه ها نیز تمایل به خرید و خوردن آنها دارند.

عوارض خوراکی های ناسالم بوفه مدارس

مصرف مداوم هله هوله و تنقلاتي از قبيل چيپس و پفک قبل از غذا باعث محروم شدن کودکان از غذاهاي اصلي و در نتيجه سوء ‌تغذيه ي آنان مي‌ شود.

مصرف چيپس و پفک کودکان را از تغذيه‌ اي سالم محروم می ‌کند. در مراحل تهيه پفک، پودر ذرت پرس مي ‌شود و در حرارت بسيار بالا قرار مي ‌گيرد تا به صورت حجيم درآيد. در چنين شرايطي روغن موجود در پفک مي ‌سوزد و توليد پراکسيد مي ‌کند که در حرارت و نور، مقدار آن بيشتر است و خوردن آن سلامت کودک را تهديد مي ‌کند.

بر اساس اين مطالعات، پفک ۹ برابر حجم خود آب جذب مي‌ کند و کودک با خوردن پفک و به دنبال آن آب، احساس سيري کاذب کرده و در نتيجه از خوردن غذاي سفره محروم و دچار کمبود تغذيه‌ ای از جمله کم خونی و چاقی مي‌ شود.

مصرف چيپس به دليل شوري و روغن زياد، همان خطراتي مشابه پفک براي سلامت بدن در‌ بر دارد به همين علت کارشناسان تغذيه توصيه مي‌ کنند در صورت مصرف اين گونه تنقلات، بسيار کم و از انواع معتبر آن ها با بسته‌ بندي بهداشتي استفاده شود.

واکنش معاون وزیر بهداشت

دکتر علی‌ اکبر‌ سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، در خصوص خوراکی هایی که در بوفه‌ مدارس عرضه می شود، می گوید: سال گذشته تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در مورد بوفه‌ مدارس داشتیم تمام بوفه ها را یک بار بررسی کردیم تا در بوفه ها سوسیس، کالباس و نوشابه توزیع نشود.

وی با بیان این مطلب که هنوز ‌در تعدادی از موارد سوسیس و کالباس ‌در بوفه مدارس وجود دارد، می افزاید: قطعا شرایط بوفه ها بهتر خواهد شد اگر کمی نسبی ‌بیاندیشیم، خواهیم دید که شرایط نسبت به گذشته بهتر هم شده است اما به دلیل اینکه آموزش و پرورش این واحدها را به بخش خصوصی واگذار می‌کند و بخش خصوصی نیز به دنبال صرف اقتصادی و سود خود است نه سلامت مردم، کمی کنترل این قضیه دشوار می‌شود بنابراین علاوه بر نظارت وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش نیز باید بر سلامت بوفه های مدارس نظارت کافی را داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت می گوید: علاوه بر ‌مواردی که تحت نظارت وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است والدین هم بید در تغذیه فرزندان دقت کنند. ما ادعا نمی‌کنیم که در هیچ جایی سوسیس و کالباس وجود ندارد ولی تلاش خود را برای حذف کامل سوسیس و کالباس از مدارس خواهیم داشت.
منبع:مهر
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار