رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست‌خبری؛

تامین بودجه انتخابات تمام الکترونیکی در یک سوم حوزه‌های انتخابیه/ مردم مجریان واقعی انتخابات هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: دولت بودجه لازم برای اجرای یک سوم رای‌گیری را به صورت الکترونیکی به وزارت کشور داده است.

نشست خبری رئیس ستاد انتخابات کشور آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کل کشور در نشست‌خبری که پیش از ظهر امروز (دوشنبه 10آبان ماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات، گفت: اسفندماه سال جاری دو انتخابات بسیار مهم یعنی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری  همزمان برگزار خواهد شد. 

رئیس ستاد انتخاباتی افزود: وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات همه امکانات لازم را فراهم خواهد کرد تا انتخاباتی شکوهمند در 7 اسفند با حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای را داشته باشیم.

مقیمی تصریح کرد: مقدمات کار انتخابات فراهم شده و طبق برنامه زمانبندی فعالیت‌های وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها در سراسر کشور اندیشیده شده و آمادگی آنها طبق زمانبندی ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: قانون انتخابات از چند نظر نیاز به اصلاحات داشت، مخصوصا در مورد برگزاری انتخابات ماشینی که باید مصوباتی را در مجلس شورای اسلامی داشته باشد، طی مهر و آبان ماه امسال مصوبات خوبی را در این زمینه داشتیم، قوانینی که لازم بود به تصویب رسید و ان‌شاءالله مورد تائید شورای نگهبان نیز قرار گیرد.

مقیمی اظهار داشت: چون امسال دو انتخابات همزمان برگزار می‌شود و برای اینکه یک هیئت اجرایی داشته باشیم، قوانین انتخابات مجلس و خبرگان همسان‌سازی شد، که  مجلس شورای اسلامی هم به این مهم رای داد، اما همچنان در انتظار تائید شورای نگهبان در این باره هستیم.

وی ادامه داد: ما همچنین لایحه قانون انتخابات را تهیه و تقدیم دولت کردیم و در مراحل بعدی اگر به تصویب دولت برسد، در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت.

مقیمی با بیان اینکه ما اصلاحیه قانون انتخابات مجلس و خبرگان را در این دوره داشتیم، گفت: ستاد انتخابات کشور از دوم اردیبهشت کار خود را آغاز کرده و این ستاد دارای 9 عضو و 5 کمیته مالی، پشتیبانی، انتخاباتی ، حقوقی، استعلامات و فناوری است و تا امروز هم 12 جلسه را برگزار کرده است.

وی افزود: متناظر ستاد انتخابات کشور در استان‌ها هم معاونت سیاسی با حکم استانداری‌ها مشغول به کار شده‌اند.

*تامین بودجه انتخابات تمام الکترونیکی در یک سوم حوزه های انتخابیه 

مقیمی اضافه کرد: لایحه قانون جامع انتخابات تهیه و به دولت رسیده است، همچنین در ارتباط با انتخابات ماشینی هیئت دولت بودجه لازم را برای اینکه ما بتوانیم یک سوم رای‌گیری را به صورت الکترونیکی انجام دهیم، در اختیار وزارت کشور قرار داده است.

رئیس ستاد انتخاباتی، گفت: در انتخابات قبلی از 25 مرحله، 23 مرحله به صورت ماشینی برگزار شد اما 2 مرحله رای‌گیری و شمارشی آراء به صورت دستی و غیر ماشینی صورت گرفت، ما در 14 حوزه اخذ رای را با 2500 ماشین برگزار می‌کردیم که تمامی این موارد به صورت آزمایشی انجام شده است.

مقیمی با بیان اینکه در انتخابات امسال به دنبال توسعه انتخابات الکترونیکی هستیم تاکید کرد: نمونه سخت‌افزار انتخابات الکترونیک تهیه شده و به تائید کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان رسیده است.

وی ادامه داد: زمانی که رای‌گیری با این نمونه سخت‌افزاری به صورت آزمایشی انجام و مورد تاکید قرار گرفت، باید نرم‌افزار این کار را هم تهیه می‌کردیم، اکنون منتظر تائید شورای نگهبان هستیم.

رئیس ستاد انتخابات گفت: نر‌م‌افزار طبق برنامه زمانبندی در حال تهیه است و کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان بر تهیه این نرم‌افزار نظارت دارند، این نرم افزار هم باید به تائید کارشناسان، شورای نگهبان برسد که امیدواریم به موقع تهیه و ارائه شود.

مقیمی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه آیا واقعا مانعی جدی و نگفتنی فراروی برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی وجود دارد و چرا اساسا همه دولتها وعده برگزاری انتخابات الکترونیکی را می‌دهند اما در عمل هیچ دولتی زیر اجرای آن نمی‌رود؟ گفت:  دولت هم اعتبار برگزاری انتخابات الکترونیکی را تامین کرده و تلاش می‌کند دستگاه‌های لازمه را تهیه کند.

رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه ما با شورای‌نگهبان هم بحث‌ها و گفت‌گو‌های متعددی را در این مورد داشته‌ایم، افزود: وزارت کشور باید مطمئن باشد که با این سیستم می‌تواند رای‌گیری کند و شورای نگهبان هم باید اطمینان داشته باشد که نظارت‌های خود را از این طریق اعمال کند و لذا همه تلاش ما این است که مشکلات سر راه را مرتفع کند تا این کار اجرایی شود.

وی افزود: یکی از توصیه‌های وزیر کشور به ستاد انتخابات کشور همواره این بود که این موضوع را در اولویت پیگیری‌های خود قرار دهیم.

مقیمی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه لایحه شفاف سازی کاندیداها به کجا رسیده، گفت: این لایحه را وزارت کشور تهیه کرده، تقدیم دولت شده است و در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت مراحل آخر را طی می‌کند و هر موقع که در دولت به تصویب رسید این لایحه تقدیم مجلس خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در قانون فعلی هیئت‌های اهدایی برای اینکه حسن شهرت داوطلبین را بررسی کنند می‌توانند از تحقیقات محلی استفاده کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان در مورد برکناری فرماندار میانه و حواشی آن، گفت: برکناری فرمانداران از اختیارات استانداران است که در مورد فرماندار میانه هم همین اتفاق افتاده است، لذا اگر وی نسبت به مطالبی که علیه‌شان ارائه می‌شود اعتراضی دارند، باید به دادگاه مراجعه کنند. 

مقیمی در ادامه افزود: یک سوم رأی‌گیری‌ها به صورت ماشینی انجام خواهد شد.

مقیمی با اشاره به صندوق‌های شفاف هم گفت: بحث این صندوق‌ها توسط رئیس جمهور مطرح شد، نشست‌های کارشناسی آنها با کارشناسان شورای نگهبان انجام گرفت که نهایتا این صندوق‌ها از نظر شفافیت و مخفی ماندن آراء مردم به تایید شورای نگهبان رسید.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها در حال ساخت هستند و قطعا در اختیار فرمانداران و هیئت‌های اهدایی قرار خواهند گرفت تا در 7 اسفند روز انتخابات از آنها استفاده شود.

مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نرم افزاری که تهیه می‌شود آیا مشابه خارجی دارد یا خیر گفت: این نرم افزار داخلی است و توسط کارشناسان خودمان تهیه شده، البته ما از تجارب کشورهای دیگر هم استفاده می‌کنیم.

رئیس ستاد انتخابات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مبلغی که دولت برای انتخابات در نظر گرفته چقدر است و هدف از صندو‌ق‌های شفاف چیست؟ تصریح کرد: این صندوق‌ها آنقدر شفاف است که وقتی به آن نگاه می‌کنید، مشخص است که چیزی در داخل آن نیست و البته به اندازه‌ای هم کدر هستند که مطالب داخل آن قابل خواندن نیست.

وی اضافه کرد: مردم توقع دارند که این شفافیت‌ها باشد و ما برای اینکه این سوء تفاهمات را به حداقل برسانیم این اقدامات را انجام داده‌ایم.
 
960 هزار نفر بعنوان دست‌اندرکاران انتخابات در رابطه با نحوه مجوز گیری احزاب فعالیت خواهند کرد

وی مبلغ مربوط به انتخابات را 160 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ در جلسه هیئت دولت به تصویب رسیده است، البته در ارتباط با انتخابات ماشینی یا تمام الکترونیک هیات دولت بودجه لازم را برای این که یک سوم حوزه های انتخابیه به صورت ماشینی انجام دهیم در اختیار قرار داده است. 

مقیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعداد مجریان و برگزارکنندگان انتخابات چه تعداد خواهد بود، اظهار داشت: امر انتخابات کاری بسیار بزرگ و ملی است که همه کشور در آن سهیم هستند در انتخابات مجری خود ملت هستند، اما در نهایت در انتخابات آتی 960 هزار نفر بعنوان دست‌اندرکاران انتخابات در رابطه با نحوه مجوز گیری احزاب فعالیت خواهند کرد.

رئیس ستاد انتخابات با اشاره به بررسی اصلاحیه قانون انتخابات از سوی مجلس شورای اسلامی دست دارد، تصریح کرد: در قانون انتخابات خلاء قانونی وجود داشت که در این اصلاحیه مجلس رفع شدند، یک بحث مربوط به انتخابات ماشینی بود بحث دوم مربوط به همسان‌سازی هیئت‌های اجرایی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بود و مورد سوم هم که امروز مورد بررسی قرار گرفت مربوط به تخلفات خرید و فروش رأی بود که قرار است یکسری تصمیم‌ها گرفته شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حامیان روحانی در انتخابات 92 به دلایل مختلف امکان سازماندهی نداشتند و امروز در حال کسب مجوز برای تشکیل حزب‌های اتحاد و... هستند، گفت: برای تمام افرادی که به دنبال گرفتن مجوز هستند مراحل مختلفی وجود دارد که باید طی شود حال اینکه این افراد بتوانند به انتخابات برسند یا نه به پیگیری آنها و سرعت عمل ما بستگی دارد البته من در اینجا در مورد فرد خاصی نمی‌توانم نظر دهم زیرا ما هر هفته با پیشنهادات مختلف حزب‌ها و تشکیل جلسات آنها مواجه هستیم که یک کار عادی در وزارت کشور است.

*استانداران و فرمانداران تبلیغات زودهنگام را رصد می‌کنند

مقیمی همچنین در رابطه با تبلیغات زود هنگام تاکید کرد: ستاد انتخابات کشور درباره تبلیغات زودهنگام هشدار داده است و استانداران و فرمانداران تبلیغات زودهنگام را رصد می‌کنند و گزارش‌های آن را ارسال می‌کنند، طبق قانون با این تخلفات برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، تصریح کرد: اگر در فضای مجازی نیز تخلفی صورت بگیرد به مانند سایر تخلفات زودهنگام تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌کنیم، ضمن اینکه بر طبق قانون هیچ کس حق ندارد به شخص دیگری اتهام بزند و یا اینکه از این نوع تخریب‌ها در این شبکه‌ها انجام شود.

*پیش‌بینی ثبت‌نام ۵ هزار نفر در انتخابات مجلس

رئیس ستاد انتخابات کشور از اعلام آمادگی حدود 4 هزار و 800 نفر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از سراسر کشور خبر داد.

مقیمی تاکید کرد: انتخابات مجلس خبرگان رهبری استانی است و داوطلب‌ها مربوط به استان‌ها هستند و در آنجا رأی می‌دهند و همینطور داوطلبان مجلس شورای اسلامی هم مربوط به حوزه‌های انتخابیه هستند گفت ما در هیچ کشوری حوزه انتخابیه نداریم و فقط در انتخابات ریاست جمهوری انتخابات خارج از حوزه انجام شد.

رئیس ستاد انتخابات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه براسا جدول زمان‌بندی شورای نگهبان، هیئت‌های اجرایی از چه زمانی کارشان را شروع خوهند کرد، گفت: ثبت نام مجلس خبرگان از 26 آذر در مجلس شورای اسلامی از 28 شروع خواهد شد و همزمان با این ثبت نام‌ها هیئت‌های اجرایی تشکیل می‌شوند.

مقیمی در ادامه افزود: امیدواریم که در 7 اسفندماه حضور بسیار شکوهمند مردم را در پای صندوق‌های رأی را شاهد باشیم تا اقتدار ملی‌مان را به نماش گذاریم. 

رئیس ستاد انتخاباتی افزود: وظیفه ما به عنوان مجری انتخابات  این است که قانون را پایه و اساس کار خود قرار دهیم و به عنوان مجریان انتخاباتی در سراسر کشور بی‌طرفی را رعایت کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که اساس بی‌طرفی باشد.

وی ادامه داد: در راستای برگزاری هرچه بهتر انتخابات رئیس جمهور و وزیر کشور توصیه‌هایی را داشته‌اند و ما در طول مدتی که ستاد انتخاباتی آغاز بکار کرده نشست‌های مشورتی را با نخبگان تا اشکالات انتخابات قبل رفع شود و برنامه ریزی‌های بهتری را جهت برگزاری انتخابات باشکوه داشته باشیم.

مقیمی ادامه داد: شورای نگهبان و وزیر کشور جلسات مختلفی را داشته‌اند و جلساتی را نیز در سطح مدیران اجرایی برگزار کرده‌اند؛ کلیه ملزومات انتخابات تهیه شده و در اختیار هیئت‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.

رئیس ستاد انتخاباتی کشور اظهار داشت: آموزش مجریان انتخاباتی به عنوان مهمترین کاری است که انجام می‌دهیم یک مرحله با حضور تمام فرمانداران برگزار شده، مسائل اساسی در میان گذاشته شده، اکنون کشور را به 11 منطقه تقسیم کرده‌ایم و 270 مربی را آموزش داده‌ایم که در استان‌هاحضور پیدا کنند و به تمام سوالات مربوط به انتخابات پاسخ دهند.

مقیمی تاکید کرد: وزارت کشور با مراجع چهارگانه، ثبت احوال و دستگاه قضایی، اطلاعاتی و نیروی انتظامی تعاملات بسیار خوبی را داشته‌ایم و تلاش می‌کند تا به موقع اسناد یا مدارک لازم را برای صلاحیت‌ها را داشته باشد. 

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان خاطر نشان کرد: آموزش و تقویت فرمانداران و بخشداران را هم به عنوان نمایندگان دولت را مدنظر قرار داشتیم و یک امتحان 100 سوالی در مورد قانون انتخابات برای فرمانداران فرستادیم، این اقدامات کمک خواهند کرد اگر جایی نقاط ضعفی را داشتیم تا زمان رسیدن به انتخابات آنها را رفع کنیم و با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری که رأی حق‌الناس است بتوانیم به این امر جامه عمل بپوشانیم و از آراء مردم صیانت و حفاظت کنیم. 

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار