مشهد؛

نمایشگاه ناشران کتاب مشهد9کتاب به کتابخوانان معرفی کرد

نمایشگاه ناشران کتاب ایران در مشهد در چهارمین شب از برگزاری این نمایشگاه 9 کتاب جدید و مخاطب پسند به کتابخوانان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نخستین کتاب که در این نشست معرفی شد مجموعه شعری به نام 'روزهای مبادا' نوشته رضا سالار شاعر مشهدی بود.

وی در معرفی اثر خود گفت: این دومین مجموعه سروده های من در قالب شعر نو است که در طول سالهای 1377 تا 1394 سروده شده و در هزار و 100 نسخه به چاپ رسیده است.

وی بیان کرد: مردم در دو دهه اخیر از شعر نو فاصله گرفته اند و متاسفانه آنچه امروز در شبکه های مجازی بین مردم دست به دست می شود قسمتهایی از داستانها و رمانها است.

این نویسنده افزود: شعر نو پس از انقلاب اسلامی تنها در دهه 70 آن هم با تلاش شاعرانی چون 'قیصر امین پور' در دنیای شعر و ادب خوش درخشید اما پس از آنان شاعران بسیار شخصی سرودند لذا مردم از این سبک شعری فاصله گرفتند.

دومین کتاب 'سه شنبه ها با موری' اثر میچ آلبوم ترجمه لیلی نوربخش بود که توسط کتابدار فهیمه صبوری در این نشست معرفی شد.
صبوری در وصف این کتاب گفت: سه شنبه ها با موری حکایت استاد و شاگردی است که پس از سالها جدایی از کلاس درس و دانشگاه رابطه صمیمانه ای برقرار می کنند

وی بیان کرد: "میچ" که سالها از استادش "موری" خبری نداشت ناگهان از طریق یک برنامه تلویزیونی متوجه بیماری مهلک او می شود لذا بلافاصله به ملاقاتش می رود و از آن پس دیدارهای او با استاد به توصیه موری سه شنبه های هر هفته انجام می گیرد.

این کتابدار افزود: موری سه شنبه ها دوباره درس دادن به شاگردش را از سر می گیرد، او درس زندگی می دهد و با خردمندی و شفافیت از عشق سخن می گوید و اینکه چگونه تا لحظه مرگ به دیگران عشق بورزیم.

سومین کتابی که در این نشست معرفی شد 'درسنامه عفاف' نوشته فرید محمدی مقدم بود.

محمدی مقدم در تشریح کتاب خود گفت: در سال 1390 طرحی در قالب کار پژوهشی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به نام مهارت عفاف گرایی ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه تدوین و در قالب جزوه به گروه هدف ارائه شد.

وی افزود: این جزوه در طول چهار سال گذشته به 25 هزار دانش آموز ارائه و توسط 10 نفر از برترین اساتید شهر مورد نقد و بررسی قرار گرفت و طی نظرسنجی انجام گرفته از دانش آموزان 92 درصد موافق به ادامه شرح این مباحث در کلاسهای درس بودند.

این نویسنده گفت: کتاب درسنامه عفاف نسخه کامل همان جزوه ر است که 'چرایی و چگونگی مدیریت غریزه جنسی' در نوجوانان و جوانان را شرح می دهد تا آنان را در برابر آسیبهای ناشی از انحرافات اخلاقی در جامعه مصون بدارد.

وی افزود: کتاب درسنامه عفاف امسال به چاپ رسیده و مطالب کتاب برگرفته از آیات قرآن، آموزه ها و روایات ائمه اطهار(ع) است.

چهارمین کتابی که در این نشست معرفی شد 'سعادتنامه' نوشته شاعر غزلسرای مشهدی 'محمد سعادت' است.

وی نیز در شرح اثر خود گفت: سعادتنامه آمیخته ای از حکایت و سفرنامه از زبان حیوانات است که ادامه دهنده سبک شعری نظامی و وحشی بافقی می باشد.

این شاعر افزود: این کتاب به هیچوجه جمع آوری شعرها یا حکایتهای شاعران و ادیبان گذشته نیست بلکه من با الهام از مشکلات جامعه بر مبنای مبانی تشیع و ولایت غزلهای پندآموزی را از زبان حیوانات سروده ام.

پنجمین کتاب 'سبک زندگی' نوشته 'محمد دشتی' بود که در این نشست معرفی شد و نویسنده کتاب از این اثر به عنوان فرهنگنامه مهارتهای رفتاری و اجتماعی یاد کرد.

دشتی گفت: این کتاب دوزبانه فارسی - انگلیسی سال 1393 در 650 صفحه به چاپ رسیده است.

وی افزود: امروزه فرهنگ و سبک زندگی مردم ایران برگرفته از سه فرهنگ اسلامی، ایرانی و فرهنگ مهاجم غربی است و این کتاب تلاش دارد سبک زندگی را معرفی کند که با مبانی وحیانی و فرهنگ و عقلانیت جامعه منافات نداشته باشد.

ششمین کتاب نشست کتابخوان نمایشگاه مشهد 'دنیای سوفی' نوشته یوستین گردو ترجمه حسن گامشاد بود که توسط کتابدار 'ساناز رهنما' معرفی شد.

رهنما در این خصوص گفت: سوفی قهرمان این داستان کودکی است که نامه هایی از سوی فردی ناشناس دریافت می کند، آن فرد خود را آلبرتو ناکس معرفی نموده و سعی می کند سوفی را از زندگی روزمره جدا و با اسرار طبیعت آشنا کند.

وی افزود: متن این کتاب به صورت پرسش و پاسخ است که آلبرتو در پاسخهای خود به شرح فلاسفه بزرگ دنیا و مبانی فکری آنان می پردازد.

هفتمین کتابی که در این نشست معرفی شد 'هفت عادت مردمان موثر' نوشته استفان کاوی ترجمه گیتی خوشدل بود که توسط کتابدار 'زهرا میرانی' شرح گردید.

میرانی گفت: هفت عادت مردمان موثر سال 1375 در ایران به چاپ رسیده اما به دلیل جاذبه مطالب آن تاکنون در 40 کشور دنیا در بیش از 40 هزار نسخه به چاپ رسیده است.

وی افزود: در این کتاب به هفت عادت شامل 'نخست گوش فرا دهید، عامل باشید، ذهن را از پایان آغاز کنید، نخست امور نخست را قرار دهید، اره را تیز کنید، برنده بیاندیشید، انرژی گروهی ایجاد کنید' اشاره شده که قطعا خواندن و درک آنها زندگی شما را متحول می کند.

هشتمین کتاب نشست کتابخوان نمایشگاه مشهد 'شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی' نوشته ابراهیم افشار و نگار فاضلی بود که توسط کتابدار 'یحیی قویدل' معرفی شد.

قویدل گفت: یکی از مهمترین نواقص مقوله کتاب و کتابخوانی غیرشاداب بودن محیط کتابخانه های عمومی است، کتابخانه های عمومی به لحاظ رنگ، امکانات، فضا و چیدمان از جاذبه لازم برای کتابخوان برخوردار نیستند.

وی افزود: این کتاب به مخاطب می آموزد که چگونه می توان کتابخانه را به تفرجگاه همراه با ایجاد احساس آرامش تبدیل کرد.

نهمین کتاب معرفی شده در این نشست 'حسین وارث آدم' نوشته دکتر علی شریعتی توسط کتابدار اعظم ظفر صداقت بود.

صداقت گفت: این کتاب مجموعه ای از سخنرانیها و مقالات مرحوم شریعتی بین سالهای 1449 تا 1350 است که محور آن امام حسین(ع) است اما نگاه دیگری به قیام عاشورا دارد.

هفدهمین نمایشگاه ناشران کتاب ایران از پنجم تا 12 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی مشهد دایر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.