کرمان؛

رونق کشاورزی ریگان از نشا کاری برنج تا بهشت مرکبات

استعداد ویژه ریگان در بحث کاشت محصولات کشاورزی از گذشته تا به امروز سبب شده، کشاورزی همواره در این شهرستان کویری رونق داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ در گذشته‌های نه‌چندان دور، به دلیل آب فراوان، در روستاهای شهرستان ریگان برنج‌کاری انجام می‌شد و این شهرستان کویری با توجه به آب و هوای معتدل و متناسب بودن با کشت برنج، درآمد خوبی برای اهالی این مناطق داشت.

یکی از روستاهایی که در آن برنج کشت می‌شده، روستای شلتوک‌آباد بخش گنبکی شهرستان ریگان است.

به گفته ی علی اسماعیل‌زاده، یکی از اهالی این روستا، در گذشته به دلیل آب فراوان و برنج‌کاری این روستا به عنوان شلتوک‌آباد نامگذاری شد.

با گذشت سال‌های سال، هنوز ظرفیت کشاورزی در این شهرستان به دلیل آب و خاک مناسب وجود دارد به طوری که 12 موتور پمپ کشاورزی در منطقه ده‌رضای شهرستان ریگان آماده واگذاری به افراد جویای کار است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با اشاره به اینکه در این شهرستان به دلیل بافت شنی و جلوگیری از هدررفت آب اقداماتی صورت گرفته ، گفت: با اجرای400 کیلومتر لوله‌گذاری از هدررفت 50 تا 80 درصدی آب در مزارع این شهرستان جلوگیری شده است.

موسی جلالی با اشاره به اینکه در گذشته بر اثر وزش توفان مسیر انتقال آب به وسیله شن پوشانده می‌شد، افزود: هم اکنون 400 کیلومتر لوله‌گذاری در 300 حلقه چاه کشاورزی با اعتبار یک میلیارد ریال انجام شده است که آب کشاورزی مردم این شهرستان را تامین می‌کند.

وی به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌های ریگان اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اولویت کشاورزی در این شهرستان است.

جلالی تنها راه جلوگیری از هدررفت آب را اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع این شهرستان برشمرد و تصریح کرد: با اجرای لوله‌گذاری در این کانال‌های آبرسانی سنتی از هدررفت آب جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: در زمینه سیستم‌های نوین تاکنون 2هزار هکتار از اراضی شهرستان مجهز به انواع سیستم‌های آبیاری شده‌اند.

فرماندار ریگان هم گفت: این شهرستان به دلیل آب فراوان و خاک مستعد هر وجب از خاک آن برای کشاورزی طلا است.

امین باقری به روستای شلتوک‌آباد ریگان اشاره کرد و افزود: در گذشته در این روستا به دلیل آب فراوان کشاورزی انجام و برنج با مرغوبیت و کیفیت خاص تولید و روانه بازار مصرف می‌شد.

وی تصریح کرد: آثار به جامانده ازمکانهای نشاکاری برنج در این روستا گواه این ادعا است و این نشان از آن دارد که این شهرستان کویری در گذشته بهترین آب و هوا را در زمینه کشت برنج داشته است.

باقری خاطر نشان کرد: بخش گنبکی شهرستان ریگان به دلیل آب و هوای مناسب یکی از بخش‌های شرق استان کرمانست که با دارا بودن بهترین مرکبات به عنوان بهشت شرق استان کرمان نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: در بخش گنبکی بهترین مرکبات شرق استان تولید وروانه بازار می شود که این نقش بسزایی در اقتصاد شهرستان ایفا کرده است .

باقری به محصول خرمای این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: به زودی برداشت شرین ترین و مرغوب ترین محصول شرق استان از نخلستانهای این شهرستان آغاز و روانه بازار می شود .

شهرستان ریگان در 285کیلومتری شرق استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/ی


برچسب ها: رونق ، کشاورزی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.