باید از موازی‌کاری در برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) جلوگیری کرد

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیزده دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) برگزار و پس از هر جشنواره جلسه آسیب شناسی و برنامه ریزی برای دوره بعدی آن تشکیل شده است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست کمیته برنامه ریزی چهاردهمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا(ع) گفت: امسال پس از اتمام دوره سیزدهم این جشنواره جلسات مفصلی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها که دبیری برنامه های موضوعی جشنواره امام رضا(ع) را برعهده دارند برگزار شد و مطالب مطلوبی در این جلسات مطرح و درباره آنها تصمیم گیری و برنامه ریزی شد.

وی بیان کرد: برگزاری این جلسات نشان می دهد که همه دست اندرکاران این جشنواره تلاش می کنند کیفیت برنامه ها ارتقا یابد و در جهت فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ رضوی اقدامات موثری انجام گیرد.

77 درصد شرکت کنندگان برگزاری جشنواره امام رضا(ع) را در راستای ترویج فرهنگ رضوی موثر ارزیابی کردند

رئیس کمیته برنامه ریزی چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) نتایج نظرسنجی انجام گرفته درباره دوره سیزدهم این جشنواره را مسرت بخش ذکر کرد و گفت: بر اساس این نظر سنجی 77 درصد شرکت کنندگان برگزار ی جشنواره امام رضا(ع) را در راستای ترویج فرهنگ رضوی موثر ارزیابی کردند.
کاراندیش مروستی حضور پررنگ  مردم و دیدن آثار در برنامه های جشنواره امام رضا (ع) رکن رکین این رخداد فرهنگی برشمرد و گفت: هرچند بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) محور اصلی این جشنواره است اما نباید فراموش کنیم که اگر در مراسم و برنامه های فرهنگی مشارکت مردم گسترده نباشد به نتیجه اصلی نمی رسیم.

وی اظهار کرد: هدف دیگر جشنواره امام رضا (ع) فرهنگ سازی و گفتمان سازی در زمینه فرهنگ رضوی است لذا برای هر دوره برگزاری این جشنواره یک موضوع و شعار اصلی باید در نظر گرفته شود تا برنامه های بر مبنای آن تدوین شود.

وی بیان کرد: نیازهای مختلفی در جامعه امروز وجود دارد که دین کامل اسلام قادر به پاسخگویی به همه این نیازهاست لذا باید با استخراج مبانی دین و فرهنگ رضوی بتوان هم نیازهای جامعه را برطرف کرد و هم از طریق تعاملاتی که با سایر کشورها در خلال برگزاری این جشنواره برقرار شده، فرهنگ رضوی را به سایر نقاط دنیا گسترش داد.

دیدگاه های مقام معظم رهبری برای تعیین شعار و محور اصلی هر دوره جشنواره امام رضا (ع) مورد توجه قرار گیرد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنا قرار دادن نظرات و دیدگاه های مقام معظم رهبری برای تعیین شعار و محور اصلی هر دوره جشنواره امام رضا (ع) را مورد تاکید  قرار داد و گفت: در برنامه ریزی ها برای جشنواره امام رضا (ع) باید شعار سالانه که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام می شود، مدنظر قرار گیرد.

کاراندیش مروستی اظهار کرد: توجه به سبک زندگی اسلامی با رویکرد اقتصاد مقاومتی با الهام از آموزه های رضوی در دوره چهاردهم جشنواره امام رضا(ع) مورد توجه ویژه مجریان برگزاری این جشنواره است.

ترجمه آثار رضوی به زبان های مختلف ضروری است

وی ترجمه آثار رضوی به زبان های مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: طی دو سال گذشته آثار جشنواره امام رضا (ع) به زبانهای مختلف ترجمه شده و با فعالان فرهنگی در نقاط مختلف جهان تعاملات مناسبی در جهت ترویج فرهنگ رضوی انجام گرفته است و ضروری است آثار رضوی به زبان های مختلف ترجمه شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به رغم کمبودهایی که در منابع انسانی و مالی این وزارتخانه وجود دارد باید با برنامه ریزی مناسب حداکثر بهره را از منابع موجود گرفت که در این راستا باید از حضور 100 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور و 30 هزار دانشجوی خارجی در داخل کشور برای ترویج فرهنگ رضوی و برگزاری پرشور جشنواره امام رضا (ع) استفاده کرد.
کاراندیش مروستی بر توجه ویژه به خانواده ها، کودکان و نوجوانان، دانشجویان و.. در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) تاکید کرد و گفت: طی دو سال گذشته وزارت علوم  و دانشگاههای کشور حضور موثری در این جشنواره داشته و کمیته های مختلف و موثری از جمله طب سنتی، بانوان و طب رضوی و .. در کمیسیون دانشگاهیان این جشنواره تشکیل شده است.

ضرورت پاسخگویی به شبهات دینی در فضای مجازی با الهام از آموزه های رضوی

وی با اشاره به خطرهای شبهه سازی در خصوص مبانی دینی در فضای مجازی گفت: گاهی مطالبی در اینترنت و شبکه های اجتماعی در خصوص فرهنگ دینی ما بیان می شود که برای مردم بویژه قشر جوان ایجاد شبهه می کند.

وی افزود: شبهاتی که در خصوص آداب و رسوم مذهبی در فضای مجازی به جامعه القا می شود را باید جدی گرفت و به نحو مناسب پاسخ داد و این پاسخگویی می تواند از طریق تولیدات موثر و متناسب با شبهات در جشنواره امام رضا(ع) انجام گیرد.

کاراندیش مروستی تاکید کرد: باید از موازی کاری در برنامه های جشنواره امام رضا (ع) جلوگیری کرد و همه کمیته ها و نهادهای مختلف در یک راستا و هماهنگ عمل کنند.

وی بیان کرد: از برگزاری جلسات اضافی و هزینه بر نیز که به تعمیق و گسترش محتوای جشنواره امام رضا (ع) کمکی نمی کند نیز باید خودداری کرد اما تا می توان باید از حضور نیروهای فکری که به کیفیت برنامه ها کمک می کنند، بهره گرفت.

وی اظهار کرد: استفاده از هنرمندان و افراد فرهیخته ناشناخته در استانهای مختلف و معرفی آثار آنان در جشنواره باید مدنظر قرار گیرد، همچنین باید از نظرات دست اندرکاران شهرستانی و استانی در برنامه ریزی برای جشنواره استفاده کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین بانک جامع اطلاعاتی جشنواره امام رضا (ع)، نمایش آثار و معرفی افراد دست اندرکار در دوره های پیشین جشنواره، کمک به فروش موثر آثار تولیدی جشنواره، برگزاری نمایشگاهی از آثار جشنواره در استانها و گردش تولیدات هر استان در جشنواره امام رضا(ع) در کشور را مورد تاکید قرار داد.

کاراندیش مروستی گفت: مناسب سازی جوایز با ارزش تولیدات، توجه به پژوهش محوری آثار ارزشمند، رسمیت دادن به مسئولیت استانداران در ستادها استانی دهه کرامت، تشکیل کارگروه اقلیت های مذهبی در جشنواره امام رضا (ع) برای عمق بخشی به برگزاری دوره چهاردهم این جشنواره نیز ضروری است.

کمیته برنامه ریزی چهاردهمین دوروزه جشنواره بین المللی امام رضا (ع)به مدت دو روز در مشهد مقدس برگزار شد.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.