سمنان؛

کاهش 12 درصدی شمارگان کتاب در سال‌جاری

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وجود اینکه در حوزه چاپ و نشر دستاوردهای بسیار زیادی داشته ایم اما در برخی بخش‌ها و از جمله در شمارگان کتاب با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

کاهش 12 درصدی شمارگان کتاب در سال‌جاریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وضعیت نشر کتاب در سه دهه گذشته یک تحول اساسی داشته است، گفت: در حال حاضر به ازای هر 10 هزار ایرانی 9.3 کتاب منتشر می‌شود.

سیدعباس صالحی،در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان،اظهار کرد: این در حالی است که در ابتدای انقلاب و در دوران ستمشاهی به ازای هر 10 هزار ایرانی تنها 1.8 کتاب چاپ و منتشر می‌شد. 

وی،با بیان اینکه نظام اسلامی ایران یک تحول بزرگ در تولید کتاب و تعدد عناوین منتشر شده بوجود آورده است، خاطرنشان کرد: البته متاسفانه در حوزه شمارگان کتاب با مشکلات جدی در کشور مواجه هستیم.

 معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش 12 درصدی شمارگان کتاب در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: با وجود اینکه در این مدت شاهد افزایش قابل ملاحضه عناوین منتشر شده بودیم اما متاسفانه تیراژ کتب منتشر شده با کاهش روبرو بوده است. 

وی، با بیان اینکه در 6 ماهه سال گذشته بیش از 30 هزار عنوان کتاب در ایران منتشر شده، ادامه داد: این رقم در 6 ماهه نخست امسال به 33 هزار و 886 عنوان کتاب افزایش یافته است. معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقایسه وضعیت چاپ و نشر در پیش و پس از انقلاب پرداخت و تصریح کرد: در اولین سال انقلاب اسلامی یک‌هزار و 833 عنوان کتاب در کشور منتشر شده در حالی که این رقم در سال 93 72 هزار و 871 عنوان بوده است. 

صالحی با بیان اینکه در حوزه تعدد در عناوین منتشر شده کتاب با یک جهش و تحول عظیم در کشور روبرو بوده‌ایم،گفت: این جهش در انتشار کتاب همچنان ادامه دارد.

 معاون وزیر ارشاد اسلامی،با بیان اینکه کشور ما در تولید و افزایش عناوین کتاب گام‌های بسیار بلندی برداشته است، تصریح کرد: با وجود اینکه جمهوری اسلامی در حوزه چاپ و نشر دستاوردهای بسیار زیادی داشته اما در برخی بخش‌ها و از جمله در شمارگان کتاب با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم. صالحی ، تنوع و تکثر در عناوین کتاب را یک موفقیت بزرگ ارزیابی و اظهار کرد: این روند و حرکت روبه جلو در حوزه‌های مختلف و از جمله در حوزه علوم فنی و کاربردی، ادبیات، کودک و نوجوان همچنان ادامه دارد به طور مثال در سال‌جاری شاهد انتشار بیش از 12 هزار عنوان کتاب در بخش فنی و علوم کاربردی بودیم. 
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،مهمترین معضل حوزه چاپ و نشر را متوجه حوزه مصرف‌کنندگان کتاب دانست و تصریح کرد: با وجود گسترش در حوزه نشر کتاب در سالیان اخیر با کاهش خرید و مطالعه کتاب در کشور بوده‌ایم. وی با انتقاد از برخی افراد که افزایش قیمت کتاب را عامل کاهش مطالعه در ایران می‌دانند، افزود: اگر میزان افزایش تورم را در بهای کتاب‌ها لحاظ کنیم متوجه می‌شویم که قیمت کتاب در ایران طی 20 سال اخیر هیچ‌گونه افزایشی نداشته است لذا قیمت کتاب نمی‌تواند دلیل موجهی برای کاهش سرانه مطالعه کتاب در ایران باشد.

 معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،اضافه کرد: همچنین نبود وقت کافی در زندگی امروز نیز که از سوی کارشناسان بعنوان عامل موثر دیگر در کاهش مطالعه در ایران مطرح می‌شود نیز به هیچ عنوان درست به نظر نمی‌رسد. دکتر صالحی،به دلایل کاهش سرانه مطالعه در جمهوری اسلامی پرداخت و بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال از کتب منتشر شده در ایران، این است که تازه‌های نشر در ایران، ویترینی برای دیده‌شدن در ایران ندارند. 
 
وی، با بيان اينكه چاپ و نشر در ایران با مشكلات متعددي دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار كرد: آسيب‌هاي حوزه كتاب را بايد جدي‌تر گرفت و براي رفع آن چاره‌اندیشی کرد. صالحي با بيان اينكه يكي از جدي‌ترين مشكلات حوزه كتاب اين است كه كتاب ويترين كافي ندارد، خاطرنشان كرد: متاسفانه با وجود اينكه پس از انقلاب بيش از يك ميليون عنوان كتاب منتشر شده اما اين حجم از كتب منتشر شده ديده نشدند.

 معاون فرهنگی وزیر ارشاد به مقایسه تعداد كتاب‌فروشي‌ها در ايران در پيش و پس از انقلاب پرداخت و اضافه کرد: با وجود اينكه پس از انقلاب افزون بر یک میلیون عنوان کتاب منتشر شده و شاهد تحولی عظیم در حوزه کتاب در دوران انقلاب اسلامی بودیم اما تعداد كتاب‌فروشي‌ها در کشور تنزل یافته و از این رو كتاب‌ها كمتر ديده شدند.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.