باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سرانجام مصاف آمریکا و روسیه در "سوریه" چه خواهد شد؟

هم اکنون دو بازیگر بین‌المللی به مصاف داعش آمده‌اند، یکی روسیه و دیگری ائتلاف آمریکایی که به نوعی یکی از دوستان داعش است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هم اکنون دو بازیگر بین‌المللی به مصاف داعش آمده‌اند، یکی روسیه و دیگری ائتلاف آمریکایی که به نوعی یکی از دوستان داعش است.

حمله جنگنده‌های روس علیه مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه که با نارضایتی آمریکا همراه است، می تواند نه تنها سوریه بلکه سراسر منطقه غرب آسیا را وارد فصل جدیدی کند. طبق گزارش های منتشره، نیروی هوایی و دریایی روسیه در طول حمله به مواضع داعش در سوریه، موفقیت های چشمگیری را به دست آورده اند. 

کارنامه روسیه و آمریکا در تقابل با داعش

روسیه از 30 سپتامبر حملات هوایی دقیق خود را به مواضع داعش در سوریه آغاز کرده است. به گزارش وزارت دفاع روسیه هواپیماهای روسی طی دو روز ده هدف از جمله کارخانه تولید مواد منفجره، مرکز فرماندهی و انبار مهمات تروریست‌ها را بمباران کرده اند. اهداف بر اساس داده‌های سرویس های اطلاعاتی روسیه و سوریه از جمله از طریق شناسایی هوایی انتخاب می شوند.

کارنامه روسیه و آمریکا در تقابل با داعش

در پی درخواست بشار اسد رییس جمهوری سوریه از کرملین برای پشتیبانی هوایی از سوریه و نیز پس از اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نیویورک، جنگنده‌های روس زمان زیادی منتظر نماندند و مواضع گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش را در سه استان حمص، لاذقیه و حماه بمباران کردند. اهداف جنگنده‌های روسی متنوع بوده  و در این حملات هیچ یک از گروه تروریستی تکفیری استثناء نشدند به این معنی که مواضع داعش، جبهةالنصره و گروه موسوم به «احرار الشام» و «جیش الفتح» به اضافه «جیش الحر» زیر آتش قرار گرفتند.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

ریاض حداد؛ سفیر سوریه در روسیه تائید کرده که حملات هوایی فقط علیه گروه های مسلح تروریستی صورت می گیرد و هدف آن ها معارضان یا افراد غیر نظامی نیست.

حملات روسیه به سوریه علیه داعش چنان با موفقیت پیش رفت که پوتین اعلام کرد این حملات همچنان ادامه خواهد داشت تا تروریست‌ها کاملا از بین بروند. رئيس جمهور روسيه از کشورهای مستقل همسود خواست که به منظور مقابله با ورود تروريست ها به آسيای مرکزی آمادگی لازم را داشته باشند.

کارنامه روسیه و آمریکا در تقابل با داعش

پوتین در این باره گفت: نیروی هوایی روسیه به موفقیت های چشمگیری در حمله به تروریست ها در سوریه دست یافته است . ولادمير پوتين روز  16 سپتامر در نشست سران کشورهاي مستقل مشترک المنافع” همسود” در شهر بورووی قزاقستان اعلام کرد که عمليات هوايی ارتش روسيه ضد تروريست های داعش در خاک سوريه سبب ارتباط مسکو با غرب آسیا شده است.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

توفان حملات جنگنده های روسیه معادله های جدیدی را در سطح منطقه و جهان رقم می زند به ویژه اینکه مسکو بارها تاکید کرد که هدف از این حملات حمایت از نهادهای دولت سوریه و ارتش این کشور و مبارزه با تروریسمی  است که به دلیل شکست ائتلاف آمریکا در سراسر منطقه امتداد پیدا کرده است و این ائتلاف نه تنها در نابودی گروههای تکفیری در منطقه تاثیری نداشته است بلکه موجب رشد آن شده است.


نارضایتی آمریکا از حملات جنگده های روس

آمریکا از اینکه حملات هوایی روسیه در سوریه بدون گفت وگوی نظامی قبلی با واشنگتن صورت گرفته است، ابراز نگرانی کرده و تحرکات روسیه را خصمانه توصیف کرد. پس از انتقاد مسئولان آمریکایی از حملات هوایی روسیه مبنی بر اینکه در این حملات نه مواضع داعش بلکه مواضع مخالفان سوریه هدف قرار دارد، کاخ سفید در تلاش برای بهبود فضا با روسیه برآمده و سخنگوی آن اعلام کرد: « هنوز زود است که بگویم چه مواضعی هدف قرار دارد».

کارنامه روسیه و آمریکا در تقابل با داعش

روسیه از وضعیت اجتماعی و توان نظامی جمهوری‌ آسیای مرکزی به خوبی آگاه است و به همین دلیل نگران نفوذ گروه های تروریستی به آسیای مرکزی است.

پوتین می گوید که هفت هزار نفر از اتباع کشورهای حوزه شوروی سابق به صفوف تروریست‌های داعش پیوسته‌اند.

تحلیلگران به این باورند که تروریست های داعش با حمایت آمریکا و غرب از طریق سوریه و افغانستان قصد دارند به تمام کشورهای آسیای میانه نفوذ کنند. به گفته کارشناسان، تروریست‌ها در عقب مرزهای ۲۳۰۰ کیلو‌متری سه‌جمهوری (تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان) با افغانستان حضور دارند و آن‌ها می‌خواهند دشمن را در عقب همین مرزها سرکوب کنند. بدین‌ترتیب، شاید پس از سوریه ، آوردگاه دیگر پوتین، افغانستان باشد.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

کارنامه درخشان مبارزه روسیه با داعش در سوریه، مقامات افغانستان را نیز ذوق زده کرده و کابل را مصمم ساخته تا در مبارزه علیه داعش، از دولت روسیه کمک بخواهند. در طی یک ‌ماه اخیر، روس‌ها دست‌کم سه‌ بار اعلام آمادگی کرده‌اند تا نیروهای امنیتی افغانستان را در برابر تروریسم تجهیز کنند. در مقابل دولت افغانستان بیش از چهار مرتبه این درخواست را مطرح کرده‌ است.

محمد نذیر احمدزی؛ معاون دوم پارلمان افغانستان گفته است در این سفر در مورد تهدید داعش با مقام‌های روسیه گفتگو می شود و از مقامات روسیه درخواست می شود تا برای مبارزه با داعش، نیروهای امنیتی افغان را در بخش هوایی کمک کنند.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

این درخواست استراتژیک از طرفی و به دیدگاه برخی از آگاهان می تواند موید این واقعیت باشد که سران افغانستان از عملکرد بی حاصل و چندین ساله نیروهای ناتو به سر کردگی آمریکا، ناامید شده اند و همه به این نتیجه رسیده اند که حرف و عمل اعضای ناتو یکسان نیست و چنانچه در حیطه ادعا و حرف از مبارزه قاطع با تروریسم دم می زنند؛ اما در عرصه عمل، به تقویت هر چه بیشتر پایه ها و ریشه های آن در افغانستان و منطقه، دامن می زنند.


اهداف حمله هوایی روس‌ها به سوریه

ولادیمیرپوتین رئیس جمهور حضورنظامی کشورش در سوریه را در سه جمله خلاصه کرد؛ اول آنکه حمایت ما از نبرد مشروع ارتش سوریه است. دوم پشتیبانی ما هوایی است و شامل عملیات زمینی نمی‌شود و نهایتا مدت زمان این پشتیبانی محدود است و تا زمانی خواهد بود که ارتش سوریه در موضع قدرت و تهاجم قرار بگیرد.

دلیل مخالفت آمریکا با حمله هوایی روسیه به داعش 

اصلی‌ترین دلیل مخالفت آمریکایی‌ها با حمله روسیه به داعش، این است که اگر در پی این حملات داعش از بین برود و یا ضعیف شود همگان متوجه خوی پلید و شیطانی آمریکا خواهند شد، زیرا دریک سالی که ائتلاف آمریکایی حملات هوایی خود به داعش را انجام داد، نه تنها این گروه دچار ضعف نشد، بلکه روز به روز قوی‌تر شد. با مروری بر برگ‌های تاریخ به یاد می‌آوریم روزهایی که جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی محموله‌های تسلیحاتی خود را با چتر نجات برای داعش می‌فرستادند.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

نکته جالب ماجرا آنجاست که مقامات آمریکایی بعدها اعلام کردند این امر سهوی و ناخواسته بوده است. این خود یک عذر بدتر از گناه است. چطور ممکن است آمریکا که به زعم خود یکی از قوی‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی جهان را دارد چنین اشتباه بچه گانه‌ای را مرتکب شود. 


روسیه نسخه داعش را می‌پیچد؟!

شواهد نشان می‌دهد این 40 روز حمله هوایی روسیه به داعش دستاوردهای به مراتب بیشتری از یک سال حمله ائتلاف آمریکایی داشته است. به هر حال روسیه به درخواست مستقیم بشار اسد به کمک او شتافته تا داعش را به زباله دان تاریخ پیوند بزند.

هم‌چنین عملیات نظامی مشترک "مسکو-دمشق" باعث می‌شود تا مسیرهای مواصلاتی تروریست‌های داعش و جبهةالنصره به پایتخت بسته شود و این تروریست‌ها در شمال تحت فشار قرار می‌گیرند و پس از "حمص" و "حماه" ، نوبت استان‌های شرقی همچون "حسکه" ، "دیرالزور" و "رقه" است که دژهای داعش به تدریج در این حملات سقوط خواهد کرد و واشنگتن که خود یکی از حامیان داعش به شمار می‌رود،  اگر از این موضوع نگران نباشد باید تعجب کرد. 

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

یک سال از آغاز حملات ائتلاف بین‌­المللی تحت رهبری آمریکا علیه تروریست های داعش می ­گذرد و این ائتلاف نه تنها موفقیتی در مقابل داعش کسب نکرده، بلکه در جهت کمک رسانی و تقویت تکفیری­‌ها قدم برداشته و تردیدها نسبت به اهداف و نیات واقعی ائتلاف را افزایش داده است. قطعا آمریکایی‌ها طفل نامشروع خود را تنها نمی‌گذارند و به حمایت از او در مقابل سوریه و حریف گردن‌کلفتی چون روسیه ادامه خواهند داد.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد


مهمترین تفاوت‌های عملیات هوایی روسیه با حملات هوایی ائتلاف آمریکایی 

1-ضعف اساسی آمریکا و متحدینش نداشتن نیروی زمینی معتبر است. برتری هوایی در هماهنگی با نیروهای زمینی می‌تواند به تصرف منطقه‌ای بیانجامد.

2- ائتلاف آمریکایی به هیچ وجه در پی از بین بردن داعش نبوده و نیست بلکه بیشتر در پی اثبات آن است. حملات هوایی روسیه و ائتلاف آمریکایی دو هدف کاملا متفاوت دارد. نتیجه‌ای که حملات یک ماهه روسیه گرفته است، به مراتب از یک سال حمله ائتلاف آمریکایی بیشتر بوده است.  

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد
آمریکایی‌ها در ابتدای حمله داعش در عراق و اشغال بخش‌هایی از این کشور، تنها تماشاگر صحنه میدانی بودند و زمانی که دولت بغداد به حمایت های خارجی نیاز داشت، کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، به بهانه­‌های گوناگون کمک به دولت عراق را عقب انداختند و برای فرار از زیر بار مسئولیت مبارزه با داعش، دولت «نوری مالکی» را مسئول پیشروی تروریست ها معرفی کردند، ولی زمانی که داعش نوک پیکان خود را به سمت اقلیم کردستان عراق نشانه گرفت و به اربیل، مرکز این اقلیم، حمله کرد، آمریکا و متحدانش راهبرد خود را تغییر داده و به بهانه مقابله با داعش ائتلافی نمایشی به راه انداختند. اکنون با گذشت یک سال از عمر این ائتلاف، در صحنه تحولات میدانی نه تنها موفقیت هایی به دست نیامده است، بلکه در این مدت تکفیری های داعش در برخی مناطق عراق و سوریه به پیشروی­هایی دست یافته­ اند.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

به رغم ادعای مقامات پنتاگون مبنی بر انجام ۶۵۰۰ حمله هوایی ائتلاف علیه داعش و صرف هزینه ۴ میلیارد دلاری و ادعای کشته شدن بیش از ۸۰۰۰ هزار داعشی، هنوز هیچ علائمی از تأثیر ائتلاف در شکست و یا تضعیف این گروه تروریستی به چشم نمی­ خورد. این در حالی است که بر اساس گزارش­ها نزدیک به ۵۰۰ تن از غیر نظامیان عراقی در حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه مواضع داعش، کشته شده اند و این نشان می دهد حملات آمریکا بیش از آن که علیه داعش باشد، مردم عراق را مورد هدف قرار داده است.

به همین جهت است که تکفیری ها به رغم شکست در شهر تکریت عراق در چند جبهه حضور دارند و نشان داده اند که تضعیف نشده اند. تصرف «الرمادی» در عراق، تحت کنترل درآوردن «تدمر» در سوریه و همچنین اشغال شهر «حسکه»، آخرین گذرگاه مرزی بین عراق و سوریه تایید کننده این واقعیت است.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

"ولادیمیرپوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه چندی پیش در همایش سالانه اقتصاد "سن پترزبورگ" گفت: گروه تروریستی داعش به فضل حمایت‌های آمریکا اکنون از ارتش عراق مجهزتر است. 

در واقع حملات ائتلاف نه تنها نتوانسته داعش را در عراق و سوریه متوقف کند بلکه در یک‌سال گذشته دامنه حملات این گروه به کشورهای دیگر از جمله اروپا نیز کشیده شده است. حمله داعش به دفتر مجله «شارلی ابدو» در فرانسه و عملیات انتحاری در کویت و عربستان دلیلی بر ناکارآمدی ائتلاف در مقابله با این خونخواران است. از آنجاکه مقامات غربی بارها اعلام کرده­ اند برای نابودی داعش بین سه تا ۱۰ سال زمان لازم است، تحلیلگران اطلاعاتی آمریکایی در کوتاه‌مدت افق روشنی را برای پس زدن یا شکست داعش پیش‌بینی نمی‌کنند.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

نابودی زیرساخت ها در سوریه و عراق در کنار حمایت های مالی و تسلیحاتی از تروریست ها، نشان می دهد نابودی داعش هدف این ائتلاف بین المللی نبوده و تنها برای فریب افکار عمومی است. در همین زمینه انتشار تصاویری از ارسال کمک­ های تسلیحاتی هواپیماهای امریکایی به تروریست های داعشی، نیّات واقعی آمریکا در نبرد با داعش را بیش از پیش نمایان ساخت و شک و تردیدها در رابطه با جعلی بودن جنگ ضد تروریسم را به یقین تبدیل کرد. 

داستان آمریکا و داعش، تکرار داستان آمریکا و القاعده است

 آمریکا در سال های پایانی جنگ سرد با اتحاد شوروی، جریان های افراطی را در افغانستان ساماندهی کرد تا علیه رقیب ایدئولوژیکی خود در سرزمین های تحت کنترل بلوک شرق به فعالیت بپردازند. این جریان ها که بعدها به القاعده و طالبان شهرت یافتند؛ برای چند سال در کنترل کامل آمریکا قرار داشتند. اما سیر تحولات بعدی در منطقه ، هیولای دست ساز آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا ، به دشمن بدل شد و بزرگترین حادثه تروریستی تاریخ آمریکا را رقم زد . از بعد از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 ، مقابله با القاعده و طالبان به سیاست رسمی آمریکا بدل شد، اما دیگر چاقو دسته خود را بریده بود.

کارنامه روسیه و آمریکا در تقابل با داعش


اشتباه آمریکا در خلق جریان های افراطی در افغانستان، سه دهه بعد در سوریه تکرار شد . این بار دشمنی با نظام سیاسی سوریه به رهبری بشار اسد برای آمریکایی ها آنچنان شدید بود که آنان درنده خوترین گروه های تروریستی دوران معاصر را بوجود آوردند. این گروه ها که به لطف کمک های مالی و تسلیحاتی اهدا شده از سوی آمریکا و اروپا، مناطق وسیعی از عراق و سوریه را به تصرف در آورده اند. این گروه بعد از دستابی به منابع مالی حاصل از فروش غیر قانونی نفت این دو کشور و همچنین با حمایت متحدان سیاسی واشنگتن در غرب آسیا، اکنون از شرق آسیا تا قلب آفریقا را به جولانگاه جنایات دهشتناک خود بدل کرده اند.

تییری میسان، خبرنگار فرانسوی معتقد است: ائتلاف بین‌المللی هرگز با افراط گرایان مبارزه نکرده، بلکه با پرتاب اسلحه و مهمات از هواپیما نه یک بار و به اشتباه، بلکه چهل بار به آنان کمک کرده است

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد


شکاف در ائتلاف

ناکارآمدی اتئلاف در مقابله با داعش از زمان تاسیس مشهود بود. این ائتلاف در ابتدای تشکیل از حمایت ۶۰ کشور برخوردار بود و به مرور زمان و با شروع حملات هوایی تعداد آن ها به مراتب کمتر شد و کشورهای محدودی در حملات هوایی مشارکت کردند.

یکی از دلایل ناکامی ائتلاف ضد داعش، این است که اساسا برخی اعضای این ائتلاف از جمله عربستان، قطر و ترکیه، که پدر خوانده داعشی های محسوب می شوند، اعتقادی به نابودی داعش ندارند، زیرا این کشورها از ایدئولوژی ضد شیعه داعش رضایت دارند و وجود داعش را برای تضعیف محور مقاومت در منطقه مناسب می دانند. این دولت های عربی برای پیشبرد اهداف خود در سوریه و عراق و حتی برای مقابله با نفوذ ایران به وجود داعش نیاز دارند و به همین منظور تمایلی برای از بین بردن این گروه خودساخته نداشته و با کمک های مالی و تسلیحاتی، تروریست‌های داعشی را تقویت می‌کنند. همچنین اتباع برخی اعضای اروپایی ائتلاف مثل فرانسه و انگلیس، عضو داعش هستند و این دولت‌ها نمی دانند چگونه با پدیده داعش و پیوستن اتباع کشورهشان به داعش برخورد کنند.



سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد



بازی دوگانه آمریکا در مبارزه با داعش

از زمان تشکیل ائتلاف، آمریکا به جای این که بر مقابله با داعش متمرکز شود، بیشتر به دنبال مقابله با سیاست های مستشاری ایران در عراق و سوریه بود و برای همین منظور اقداماتی را برای به شکست کشاندن نبرد ارتش عراق و سوریه با تروریست ها انجام داد. طرح تشکیل «گارد ملی عراق» در مقابل ارتش ملی و تشکیل ارتش ۱۰۰ هزار نفری از سنی‌های عراق در همین جهت انجام شده است. ورود بیش از ۳۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا به عراق نه تنها به پیروزی در جبهه ضد تروریستی منجر نشد، بلکه با ایجاد انشقاق در بین سنی‌ها و نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی شیعه) در روند پیشروی عراقی ها در مقابل داعش وقفه ایجاد کرد و کار آزادسازی شهرهایی مثل موصل و الرمادی را به تاخیر انداخت.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

از یک طرف، آمریکا سعی در تضعیف داعش در عراق دارد ولی در سوریه از وجود داعش برای سرنگونی دولت بشار اسد حمایت می­‌کند. شرق سوریه پناهگاه تروریستهای داعش است و تروریستها از این منطقه به نیروهای خود در عراق کمک رسانی می کنند و به راحتی در مرزهای دو کشور تردد می کنند و این بیانگر این است که بدون نابودی داعش در سوریه تامین امنیت عراق نیز سرابی بیش نخواهد بود.


داعش بهانه حضور در منطقه

همانطور که گفتیم، شواهد و قرائن نشان می دهد آمریکا به دنبال نابودی داعش نیست، بلکه در تلاش است داعش را تضعیف کرده و برای پیشبرد اهداف خود در عراق و سوریه از آن استفاده کند، زیرا وجود داعش زمینه‌ای برای حضور دائمی آمریکا در منطقه است و هر چه اوضاع خاورمیانه نا امن تر باشد بسترهای مناسب برای دستیابی به اهداف نیز بیشتر فراهم می شود. آمریکا با به راه انداختن جنگ نیابتی توسط تروریست‌ها می خواهد موازنه منطقه ای را به نفع خود و به ضرر محور مقاومت تغییر دهد و برای این منظور حضور در منطقه لازم است و مقابله با داعش بهترین فرصت است تا آمریکا برنامه های عملی نشده خود در دوران اشغال عراق، یعنی تجزیه کشورهای منطقه در راستای طرح «خاورمیانه بزرگ» را اجرا کند.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

داعش برای آمریکا هدف حمله نیست، بلکه بهانه ای برای نابودی زیرساخت های اقتصادی عراق و سوریه است و حملات آمریکا به مردم عراق، به بهانه حمله به تروریست ها در یک سال گذشته نیز حاکی از این امر است. اگر ائتلاف در حمله به داعش جدّی بود، به جای نابودی زیرساخت های اقتصادی، کاروان و ستون های تروریست ها را بمباران می کرد، آن هم در مناطق بیابانی که به راحتی و با دقت می توان حملات را انجام داد، ولی در عمل چنین اتفاقی را شاهد نبوده ایم.

 ناهماهنگی اعضای ائتلاف

داعش اکنون به تهدیدی اساسی برای جامعه بین الملل تبدیل شده، ولی رویکردهای مبارزه با آن ناهماهنگ است و کشورهایی که ادعای ائتلاف علیه داعش را دارند، هیچ یک به شکل جدی خود را محور مقابله با داعش قرار نداده‌اند و موضوع را با پاس کاری بین همدیگر، بیشتر تبلیغاتی کرده تا بهره سیاسی از آن ببرند. این مسئله سبب شده داعش از فرصت استفاده کرده و  همچنان به گسترش دامنه قلمرو خود در منطقه ادامه دهد. یکی از اصول استوار و ثابت در هر جنگ، فرماندهی واحد و هماهنگی نیروها است که اهداف مورد نظرش را در سایه استراتژی‌ طراحی شده دنبال می‌کند، ولی نحوه مقابله با داعش نشان می ‌دهد که اقدامات انجام گرفته از سوی ائتلاف در عراق و سوریه چنین بن مایه‌ای ندارد. 

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

تبلیغات رسانه‌­ای غرب علیه داعش نیز مثمر ثمر نبوده و این گروه تروریستی همچنان به جذب نیرو از سایر کشورها به خصوص غرب ادامه می­دهد و با جذب نیروهای جدید، جای خالی نیروهای کشته شده خود را پُر می­کند.

دولت باراک اوباما استراتژی مشخصی در قبال سوریه ندارد. از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، دولت آمریکا شدیدا از مخالفان مسلح سوریه پشتیبانی کرد،اما از سال 2013 درست زمانی که قدرت‌گیری داعش آغاز شد واشنگتن از استراتژی پیشین خود عقب‌نشینی کرد و ارسال سلاح برای مخالفان را کم کرد. این اقدام دولت اوباما همه هم‌پیمانانش همچون عربستان، ترکیه و قطر را نیز دچار سردرگمی کرد.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

آمریکا و متحدانش باید این نکته را مدنظر قرار دهند که داعش تنها تهدیدی برای غرب آسیا نیست، بلکه همه کشورهای جهان در معرض خطرات تروریستی قرار دارند. داعش از طریق عملیات تروریستی در آمریکا و اروپا می‌تواند یک تهدید جدی برای این کشورها باشد و با تبلیغات رسانه ای خود می تواند افراط گرایی در سطح جهانی را افزایش دهد. همه این نگرانی‌ها باید داعش را در مرکز توجه کشورهای غربی قرار دهد و لازم است مبارزه با داعش در اولویت قرار گیرد. بر فرض هم که مبارزه با داعش در عراق برای آمریکا ارجحیت داشته باشد، ولی این رویکرد تا زمانی که داعش در سوریه پس زده نشود راه به جایی نخواهد برد.


سوریه؛ نقطه تقابل روسیه و آمریکا

فدراسیون روسیه در 4 سال اخیر در مسائل مختلف اختلافاتی را با بلوک غرب و خصوصا ایالات متحده آمریکا داشته که از جمله آن می‌توان به بحران روسیه و اوکراین اشاره کرد. روسیه و ایالات متحده آمریکا در اکثر مناطق راهبردی دنیا اختلاف نظرهایی با یکدیگر دارند که در بعضی نقاط تبدیل به یک تقابل می‌گردد.  ‌بحران سوریه که 4 سالی است آغاز شده که غرب و شرق در یک تنش جدی بر سر این مسئله قرار گرفتند. فدراسیون روسیه از سال 1971 یک پایگاه دریایی در منطقه طرطوس داشته و تلاش می‌کند دامنه تروریسم در سوریه را مهار کند؛ اما ایالات متحده آمریکا با پشتیبانی از بنیاد گرایی و تروریسم تکفیری به دنبال پیاده سازی طرح "غرب آسیا جدید" در سوریه هستند که البته تاکنون به موفقیت قطعی دست پیدا نکردند و شاید یکی از علل ورود فدراسیون روسیه به جنگ سوریه کنترل بنیاد گرایی و جلوگیری از تجزیه سوریه و مهار نقش مخرب ترکیه و عربستان سعودی است.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

تاریخ گواه است که نام آمریکا با تروریسم پیوند خورده است. هرکجا که عملیات تروریستی انجام شود و یا گروهی تروریستی اعلام موجودیت کند، آمریکا در پس پرده آن قرار دارد. به هرحال روسیه با اقدامات خود نشان داده است که دوست سوریه است، اما آمریکا همیشه دشمن کشورهای مخالف خود از جمله اعضای محور مقاومت  است و حتی اگر بتوانیم آمریکا را دوست سوریه بدانیم؛ قطعا دوستی است که از پشت خنجر می‌زند.

سوریه؛ آزمونی که روسیه در آن قبول و آمریکا در آن مردود شد

گزارش از حمیدرضا قربانی


انتهای پیام/


 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
برچسب ها: داعش ، روسیه ، آمریکا ، ائتلاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۴
Ghorbone dahanet
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۴
عالی بود...ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
خوب بود
آخرین اخبار