رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

ارزش ریالی قاچاق سوخت به اندازه یارانه 20 میلیون نفر است

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر حجم قاچاق سوخت که از نظر میزان ريالی صورت گرفته، در طول ماه به اندازه یارانه 20 میلیون نفر است.

حجم قاچاق سوخت دوبرابر یارانه‌ای است که برای مردم پرداخت می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حقیقی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت اظهار داشت: مسئله قاچاق در شرایط حاضر در کشور یک پدیده موضوعی است که نقش برجسته در حوزه مسائل اقتصادی کشور دارد و آن هم به این جهت که ما در شرایط حاضر از آن به عنوان یکی از مسائل اصلی در کشور بحث می‌کنیم که چگونه بهبود وضع اقتصادی عبور از شرایط موجود و  خروج رکود را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای این موضوع عمل به سیاست‌های اقتصادی به عنوان راهکار مبنایی مطرح است آن هم در بحث سیاست اقتصاد مقاومتی به عنوان بحث نگاه درونزا و برون‌نگر در جهت نگاه به تولید داخلی مطرح می‌باشد.

حقیقی اضافه کرد: قاچاق در شرایط حاضر پاشنه آشیل شرایط اقتصادی است که هم درونزاست و هم برون‌گرا بوده، اگر بخواهیم شرایط موجودی در اقتصاد را تعریف کنیم باید فکر و ایده اساسی داشته باشیم. قاچاق در زمینه بسیاری از مسائل اقتصادی موضوعیت پیدا کرده، چرا که حجم ظرفیت قاچاق در مقوله سوخت است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در دنیا قاچاق در موضوعات ممنوعه اتفاق می‌افتد، این در حالیست که قاچاق در کشور ما در چند مورد از جمله در کالای مشروع ، رایانه‌ای و قاچاق کالا و سوخت است که در کشور ما قاچاق ممنوعه اولویت آخر به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در دنیا کشورها در معرض قاچاق یا مبداء و یا مقصد هستند که در کشور ما قاچاق عبوری و خروجی بیشتر اتفاق می‌افتد که حجم بسیار گسترده‌تری در حوزه سوخت است و ب رآورد اولیه ما در سال 92 معادل 25 میلیارد دلار قاچاق کالا داشتیم که 17.2 میلیارد دلار قاچاق عبوری و 8.7 میلیارد دلار قاچاق خروجی بودند که از این میزان تقریبا 7.2 میلیارد قاچار سوخت را شامل می‌شود، بنابراین اگر در سال از نظر مسئله عددی و ریالی برآوردکنیم حجم قاچاق سوخت در موقعی که بحث ثبت‌نام یارانه‌ها مطرح شد، ما طرح توجیهی را برای حذف 5 تا 10 میلیون نفر را در نظر گرفتیم که از این افراد ثبت‌نام به عمل نیاید، چرا که حجم قاچاق سوخت تابحال که انجام شده، میزان ریالی قاچاق سوخت در طول ماه دوبرابر یارانه‌ای است که برای 10 میلیون نفر در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر کار مبارزه با قاچاق را انجام و جلوی قاچاق سوخت را بگیریم، ما در پرداخت یارانه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به نقش حراست در وزارت نفت اظهار داشت: حراست در وزارت نفت واقعا یک نقش برجسته است که ما در سال 93 اقدامات موثری را در این زمینه انجام داده‌ایم، به طوری که در سال 92 مجموعه سوختی که در 5 فرآورده در طول عرضه اتفاق افتاده حدود 247 میلیون لیتر بوده است.

حقیقی ادامه داد: در سال 93 این میزان فرآورده به 227 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد، یعنی به عبارتی روزانه 20 میلیون لیتر در عرضه و توزیع فرآورده کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: قاچاق سوخت جزء کالاهایی است که علی‌القاعده منشاء عرضه آن عمدتا در انحصار بوده و ما این بحث را به شکل جدی دنبال می‌کنیم که نیاز به مبارزه با قاچاق سوخت و نیاز فرآیندی در مبداء و مقصد داریم که بتوانیم جلوی قاچاق را در کشور گرفته و آنرا کنترل نماییم.

وی خاطرنشان کرد: صیانت از حوزه عملکردی در حوزه متولی موضوع مبداء تولید و عرضه و توزیع موضوعاتی که در وزارت نفت موضوعیت پیدا می‌کند. اصلاح فرآیندی با همان نگاه سالم‌سازی است که اقدامات اثرگذاری تحت تاثیر بسیاری از تخلفات صورت گرفته است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: قاچاق ، سوخت ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار