بندرعباس؛

هرمزگان تنها استان فاقد سیلوی گندم در کشور

گندم محصولی استراتژیک که نقش مهمی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارد ، محصولی که هم در داخل تولید و هم از مبادی رسمی همچون اسکله شهید رجایی بندرعباس وارد کشور می شود.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، هنگامی که به محل نگهداری گندم های وارداتی در این اسکله وارد می شوید با کوهی از گندم روبرو خواهید شد که در انبارهای رو باز نگهداری و تنها توسط پوششی برزنتی محافظت می شود.

هرچند میزان خرید گندم از کشاورزان هرمزگانی که امسال ۴۸ هزار و ۵۳ تن بوده در مقایسه با حجم واردات اندک است اما اصلاح شیوه نگهداری از گندمهای وارداتی و تولیدی استان ضرورتی انکارناپذیر است.

آقای کیانی یکی از کارخانه داران تولید آرد استان هرمزگان از گندم بی کیفیت و غیر بهداشتی و با رطوبت بالا شاکی بود و علت را نگهداری غیراصولی گندم های وارداتی در انبارهای روباز می داند.

رئیس اتحادیه نانوایان هرمزگان هم می گوید: هرمزگان به عنوان دروازه ورود گندم به کشور متاسفانه تنها استانی است که سیلوی نگهداری گندم ندارد.

احترامی افزود: روش نگهداری غیر اصولی باعث شده تا علاوه بر فساد پذیری زودرس گندم در صورت ورود انواع حیوانات به این انبارها احتمال آلودگی نیز فراهم  شود.

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم بدون اشاره به سلامت یا گزارش آلودگی گندم در این خصوص گفت: ما تا سال گذشته مسئولیتی در رابطه با سلامت گندم نداشتیم و شرکت غله این وظیفه را بر عهده داشت.

دکتر قاسمی افزود: چند ماه پیش مسئولیت پایش و نظارت بر شرایط نگهداری گندم به ما محول شد و جلساتی نیز در این خصوص تشکیل داده ایم.

مدیر عامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه شش کشور در پاسخ به این سئوال که چرا گندم ها در اسکله شهیدرجایی بندرعباس در انبارهای روباز نگهداری می شود گفت: در سالهای گذشته برای ساخت سیلوی مناسب در استان چاره اندیشی نشده است.

دشوارگر افزود:  اکنون گندمهای وارداتی در انبار ۱۰۰ هزار تنی دراسکله شهید رجایی و انبار ۲۰ هزار تنی جنب اسکله شهید باهنر بندرعباس  نگهداری می شود.

وی گفت: به دلیل نبود سیلو،  گندم مورد نیاز استان به تناسب میزان مصرف از استانهای همجوار تامین می شود.

مدیر عامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه شش کشور افزود:  ساخت سیلوی مخصوص نگهداری گندم در بندرعباس آغاز شده است و در صورت تامین اعتبار سرمایه گذار بخش خصوصی تا سال آینده افتتاح می شود.

آقای دادگر سرمایه گذاربخش خصوصی می گوید: از ۵ سال پیش ساخت سیلو در بندرعباس را آغاز کردم اما به دلیل عدم حمایت و توجه کافی مسئولان و کمبود نقدینگی، این پروژه در همان سال رها و خسارات بسیاری نیز متحمل شد.

وی افزود: با قول همکاری استاندار هرمزگان از ۴ ماه پیش ساخت سیلو را آغاز و تاکنون ۲ میلیارد تومان از سرمایه شخصی خود را هزینه شده است.
این سرمایه گذار بخش خصوصی هزینه ساخت هر سیلوی ۵۰ هزار تنی را ۱۸ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در صورت تامین  اعتبار مورد نیاز تا فروردین سال ۹۵ نخستین سیلوی گندم استان و تا پایان سال آینده دومین سلوی ۵۰ هزار تنی  هرمزگان را به بهره برداری خواهد رساند.

اما داستان "هرمزگان تنها استان فاقد سیلوی گندم " به همین جا ختم نمی شود چرا که گندم مورد نیاز استان حدود ۲۰۰ هزار تن در سال و سیلوهای در دست ساخت فقط پاسخگوی نیمی از نیاز هرمزگان است.


 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: هرمزگان ، سیلو ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.