حس آزادی یا تجربه ترس؛ زنان افغان با کدام یک رانندگی می‌کنند؟

بانوان افغان که همواره در جامعه خود با محدودیت‌های فراوان روبه‌رو بوده‌اند، این روزها رانندگی در خیابان‌ها را با طعم آزادی و چاشنی ترس تجربه می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رخسار اعظمی، روزنامه‌نگار 23 ساله افغان حدود یک سال است که در خیابان‌های کابل، پایتخت این کشور رانندگی می‌کند.
 
او می‌گوید در این مدت بارها مورد آزار و تمسخر مردان قرار گرفته و حتی تا پای مرگ پیش رفته است.
حس آزادی یا تجربه ترس؛ زنان افغان با کدام یک رانندگی می‌کنند؟
رخسار می‌گوید: رانندگی زنان در افغانستان هنوز برای بسیاری از مردان اتفاق جدیدی است؛ بسیاری از آن‌ها به آزار و اذیت روی آورده و گاهی حتی باعث تصادف عمدی می‌شوند.
 
این روزنامه‌نگار جوان می‌گوید: یک بار چهار یا پنج مرد سوار بر یک ماشین شاسی بلند او را هنگام رانندگی تعقیب کرده و در خیابانی خلوت گیر انداختند، اما بخت با او یار بوده و توانسته است از چنگ آن‌ها بگریزد.
 
اوضاع برای زنان افغان همیشه این گونه نبوده است، تا دهه 1990 میلادی رانندگی آن‌ها حداقل در شهرهای بزرگ افغانستان عادی بود، اما پس از تحولات سال 1992 زنان راننده کم کم خانه نشین شدند. روی کار آمدن گروه تندروی طالبان نیز اوضاع را بدتر از قبل کرد.
حس آزادی یا تجربه ترس؛ زنان افغان با کدام یک رانندگی می‌کنند؟
برخی از مردان افغان، رانندگی زنان را نوعی تهاجم فرهنگی غربی و ردّ ارزش‌های اسلامی می‌دانند، این در حالی است که دین مبین اسلام هیچ‌گاه زنان را از رانندگی منع نکرده است.
 
یکی از مردان افغان در این رابطه می‌گوید: «رانندگی زنان، به ویژه دختران جوان می‌تواند به افزایش بی‌اخلاقی و حتی فحشا در جوامع اسلامی بیانجامد.»
 
بسیاری دیگر نیز مانند این مرد فکر می‌کنند، اما زنان افغان این بار تصمیم گرفته‌اند تحولی بزرگ در جامعه‌شان ایجاد کنند.
حس آزادی یا تجربه ترس؛ زنان افغان با کدام یک رانندگی می‌کنند؟
بر پایه گزارش‌ها، تعداد زنان راننده در افغانستان افزایش یافته و اکنون هزاران نفر برای ثبت نام در آموزشگاه‌های رانندگی اقدام کرده‌اند.
 
افغانستان در سال‌های گذشته صحنه جنگ و ناآرامی بوده است اما زنان این سرزمین باور دارند که می‌توانند با تغییر هر چند اندک اوضاع، آینده‌ای روشن‌تر برای کشورشان رقم بزنند.
 
منبع: پرس تی وی
 
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.