پوشش فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات برای جاسوس آمریکایی

آنچه بیش از همه در خصوص این جاسوس آمریکایی جلب توجه می کند، پوششی است که او برای فعالیت‌های خود انتخاب کرده است؛ فعالیت در حوزه‌ی فناوری اطلاعات از جمله پوشش‌هایی است که زاکا، اقدامات ضدامنیتی خود را تحت این عنوان پیش می‌برده است.

پوشش فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات برای جاسوس آمریکاییبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال دستگیری فردی آمریکایی - لبنانی در ایران که گفته می شود با سازمان های جاسوسی غربی در ارتباط است در سایت های مختلف بازتاب داشته است.

در روزهای اخیر عنوان شد که یک جاسوس آمریکایی-لبنانی به نام «نزار زاکا» با تلاش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. اگرچه برخی رسانه ها و مقامات خارجی تلاش دارند تا وی را فردی عادی معرفی کنند اما نگاهی به سابقه، فعالیت ها و افرادی که زاکا با آن ها در تماس بوده چنین چیزی را رد می کند. به عنوان نمونه بنا بر اطلاعات رسیده، وی ارتباطات جدی نظامی و امنیتی با آمریکا بویژه با پنتاگون و سازمان سیا داشته است که از جمله آن می‌توان به دیدار وی با کالین پاول اشاره کرد.

در این رابطه رسانه لندنی العربی الجدید گزارش داد: خانواده نزار زاکا از خبر بازداشت فرزنشان شوکه شده اند و جاسوس بودن او را تکذیب کرده اند. العربی الجدید افزود: خانواده زاکا مسئولیت بازداشت فرزند خود را متوجه مقامات امنیتی لبنان کردند و خواستار آزادی وی شده اند.

زاکا که از او به عنوان گنج پنهان ایالات متحده یاد می‌شود، فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی «ریور ساید» آمریکا در سال ۱۹۸۵ و عضو شورای فارغ‌التحصیلان این آکادمی است.

این جاسوس آمریکایی که دبیرکل سازمان عربی اطلاعات و ارتباطات بوده ، در زمینه فضای سایبری نیز فعالیت‌های مختلفی انجام داده و در اسنادی که از ویکی لیکس منتشر شده، آمده است: او پیش از این حامی جریان آزاد ملی لبنان بوده است، اما بعدها و در سال ۲۰۰۹ مسئولیت ستاد انتخاباتی جریان ۱۴ مارس در منطقه زحله را به عهده گرفت.

نزار زاکا اقدامات مختلفی در لبنان انجام داده و گاهی با جریان ۱۴مارس همراه بوده و گاهی نیز ظاهرا به عنوان مخالف این جریان و سعد حریری گام برداشته است. زاکا از عواملی است که در سال ۲۰۰۵ و در جریان ترور رفیق حریری با همراهی مقامات آمریکایی بشار اسد را متهم به کشتن نامبرده و در نتیجه موجبات این مسئله را فراهم کرد که روابط حسنه بین سوریه و لبنان مخدوش و آتش فتنه و تفرقه شعله‌ور شود. در همین حال نزار زاکا در راستای ادامه این روند و بر اساس طراحی که سرویس‌ جاسوسی آمریکا انجام داده بود به تحریک مردم لبنان پرداخت و در ادامه پس از این حوادث انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد که طی آن ائتلاف ضد سوری پیروز شد و آنها این پیروزی را انقلاب درخت سدر نامیدند.

یروزی جریان سعید حریری در انتخابات باعث شد تا اسرائیل بتواند اقدامات خود را علیه لبنان گسترش داده و لبنان را به لحاظ سیاست داخلی تضعیف و متفرق نماید. به این ترتیب ژنرال میشل عون رهبر ائتلاف ضد سوری تصمیم به پیوستن به مخالفان گرفت. در همین حال آمریکا به همراه اسرائیل ترورهای هماهنگی را در لبنان انجام داد به گونه‌ای که آمریکا طرح های ترور بیشتری را به منظور خلاص شدن از دست عون برنامه ریزی کرد.

نزار زاکا طی این مدت به عنوان یکی از لیدرهای آموزش دیده توسط آمریکا، عاملی برای تضعیف حزب‌الله لبنان نیز بشمار می‌آمد. به گونه‌ای که برای در دست گرفتن کنترل لبنان به یک انقلاب مخملی نیاز بود که این انقلاب به خاطر پیروزی جریان مخالف حزب الله در سال ۲۰۰۵ به انقلاب سدری لبنان معروف شد. پس از آن آمریکایی‌ها بر اساس همین تجربه در لبنان دست به انقلاب مخملی در صربستان و گرجستان و جاهای دیگر زدند.

آمریکا یکبار نظر وی را - به عنوان یک فعال سیاسی اهل سنت- در خصوص سخنرانی باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور در دانشگاه قاهره جویا شد که این امر نشان دهنده جایگاه مهم «زاکا» برای آمریکایی‌هاست.

آنچه بیش از همه درخصوص این جاسوس آمریکایی جلب توجه می کند، پوششی است که او برای فعالیت‌های خود انتخاب کرده است؛ فعالیت در حوزه‌ی فناوری اطلاعات از جمله پوشش‌هایی است که زاکا، اقدامات ضدامنیتی خود را تحت این عنوان پیش می‌برده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که قضیه زکا بر عهده مقامات کشور لبنان است. همچنین خانواده زاکا با صدور بیانیه ای هر گونه ارتباط وی را با محافل اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تکذیب کردند. در این بیانیه با تکذیب شدن تابعیت آمریکایی زاکا تاکید شده است وی بر اساس دعوت رسمی در ماه سپتامبر گذشته به تهران برای شرکت در کنفرانسی درباره زنان سفر کرده است.

این در حالی است که سی ان ان گزارش داده است دستگیری زاکا چند روز بعد از دستگیری سیامک نمازی صورت گرفته است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقام های آمریکا مدعی شده است در هفته های گذشته ارتش سایبری ایران ای میل و حساب های شبکه اجتماعی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا را هک کرده است.  بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات آمریکایی بر این باورند این موضوع با دستگیری اخیر سیامک نمازی، یک تاجر آمریکایی ایرانی تبار در ایران گره خورده است.

یک مقام آمریکایی به ژورنال گفته است دولت آمریکا مشغول بررسی مساله دستگیری نمازی در تهران و احتمال ارتباط این دستگیری با حملات سایبری اخیر است. به نوشته وال استریت ژورنال دوستان و شرکای تجاری نمازی در دوبی گفته اند پس از دستگیری نمازی لپ تاب او در محل زندگی اش ضبط شده و این مساله می تواند بی ارتباط با هک های اخیر نباشد.

یک عضو هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک اما در رابطه با این ادعای جدید آن را ساختگی خوانده است".

 در همین حال، روزنامه کیهان نیز انگشت اتهام را به سوی یکی از مدیران وزارت ارتباطات نشانه گرفت و نوشت: «زاکا از طریق وی به تهران راه یافت و نمونه ایرانی تشکیلات «اجمع» لبنان به عنوان بزرگ‌ترین حامی منطقه‌ای حاکمیت آمریکا بر اینترنت تحت عنوان «اینترنت آزاد» را ذیل «ساختار راهبری اینترنت پارسی‌زبانان» –IGF- راه‌اندازی کرد. زاکا پیش از این در مجموعه کنفرانس‌های «آینده راهبری اینترنت» در تونس و غیره با ایران آشنا شده بود.

در بخشی دیگر از گزارش کیهان آمده IGF مجری سیاست‌های جهانی به ثبت رسیده در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی –WSIS- است. در این اجلاس که به «باشگاه بازنده‌های مدیریت جهانی اینترنت» مشهور است، مستعمره‌های مجازی آمریکا در حوزه سایبر، رسما خود را مقید به آرمان آمریکایی «اینترنت آزاد» معرفی می‌کنند.»


منبع: سیتنا


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار