اعتراض برادر رکن‌آبادی به مجامع بین‌المللی برای پیگیری نکردن فاجعه منا

برادر غضنفر رکن‌آبادی با اعلام موجودیت انجمن خانواده‌های مهاجران متشکل از خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام، گفت: چرا هنوز مجامع بین‌المللی و سازمان ملل برای کشته شدن 8 هزار حاجی در منا کمیته حقیقت‌یاب تشکیل نداده است.

اعتراض برادر رکن‌آبادی به مجامع بین‌المللی برای پیگیری نکردن فاجعه منابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی رکن‌آبادی برادر غضنفر رکن‌آبادی که در حادثه منا مفقود شده است در نشست خبری انجمن خانواده‌های مهاجران که برگزار شد هدف از این نشست را اعلام موجودیت این انجمن خواند و گفت: انجمن خانواد‌ه‌های مهاجران از خانواده عزیزانی که در فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام شهید شدند یا آسیب دیده‌اند تشکیل شده است.
وی در تشریح اهداف این انجمن گفت: انجمن خانواده‌های مهاجران سه هدف اصلی دارد که عبارت است از احقاق حقوق خانواده قربانیان چه در سطح داخل و چه در سطح بین‌المللی، درخواست از جوامع بین‌المللی برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، پیگیری و احقاق حقوق جانباختگان کشورهای دیگر.

رکن‌آبادی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری برای جانباختگان فاجعه منا در پیام مقام معظم رهبری جانباختگان فاجعه منا مهاجر الی‌الله خطاب شده‌اند و به همین علت نام انجمن را خانواده مهاجران گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه واقعه منا حادثه بسیار تلخی در جهان اسلام بود، گفت: در این فاجعه حدود 8 هزار مسلمان جان باخته‌اند و با زبان تشنه و مظلومانه به دلیل بی‌مسئولیتی دولت آل‌سعود از دنیا رفتند و هم اکنون که 46 روز از این فاجعه می‌گذرد هنوز سرنوشت 25 نفر از زائران ما که در بین آنها نیروهای ارتشی حضور داشتند خبری نیست.

رکن‌آبادی با بیان اینکه آل‌سعود به فرافکنی روی آورده است و سعی می‌کند زائران را مقصر این فاجعه جلوه دهد، گفت: رژیم آل‌سعود باید تصاویر هزاران دوربین که در مسیر رمی جمرات نصب شده است را به افکار عمومی تحویل دهند تا آنها مقصر اصلی را شناسایی کنند.

وی افزود: در این حادثه متأسفانه شاهد بودیم که آمبولانس‌ها خالی برمی‌گشتند و تریلی‌ها زنده و مرده را با هم جابه‌جا می‌کردند و متأسفانه بسیاری از زائران زنده بودند و به دلیل این اقدام کارشکنانه سعودی‌ها از دنیا رفتند.

رکن‌آبادی با اشاره به اینکه پس از بروز این فاجعه آل‌سعود جریان افکار عمومی را به گونه‌ای هدایت کرد که ناچار کشورها باید قبول می‌کردند تا جانباختگان این فاجعه به صورت دسته‌جمعی در گورهای دسته‌جمعی دفن شوند، گفت: وقتی که مقام معظم رهبری موضع‌گیری کردند روند کار تغییر یافت و ما و کشورهای دیگر توانستند تعدادی از قربانیان خود را تحویل بگیرند.

وی با اشاره به کم‌کاری‌های آشکار آل‌سعود در فاجعه منا، گفت: بعضی از مسئولان ما که در خط مقدم این جبهه هستند هم در پیگیری این ماجرا کم‌کاری کردند و ابتکار عمل به دست سعودی‌ها افتاده است مثلاً در قضیه DNA سعودی‌ها گفتند 10 روز زمان نیاز دارد ما بدون چانه‌زنی آن را پذیرفتیم.

رکن‌آبادی ادامه داد: اگر یک توریست اروپایی در ایران دو روز گم شود مسئولان آن کشور چند بار سفیر ما را احضار می‌کنند حالا در این ماجرا می‌بینیم که توجه لازم نمی‌شود و از طریق مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق جانباختگان فعالیت چشمگیری صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: زمانی که چند جاسوس رسانه‌ای در کشور دستگیر می‌شوند حقوقدانان به صورت فعالانه وارد می‌شوند و ای کاش برای این 25 مفقود و 464 جانباخته فاجعه منا نیز حقوقدانان به همان قوت وارد عمل می‌شدند.

رکن‌آبادی ادامه داد: سؤال من این است که اوباما درباره یک ایرانی زندانی وارد عمل می‌شود اما چرا درباره این ماجرا لب باز نکرده است و یا شیرین عبادی که همیشه دم از حقوق ایرانیان می‌زند چرا تاکنون سخنی نگفته است.

وی با اشاره به اتهام ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا که در چند سال پیش به ایرانیان زده بودند، گفت: بلافاصله پس از این ماجرا کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شد اما چرا برای کشته شدن 8 هزار حاجی در منا از سوی سازمان ملل هنوز کمیته حقیقت‌یاب تشکیل نشده است.

منبع: فارس
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار