گزارش/

نشستن بر کرسی‎های سبز بهارستان با چه قیمت؟

هزینه‌های انتخاباتی و چگونگی تبلیغات نامزدها همواره مورد قضاوت بوده که چرا برخی با صرف پول‎های کلان در پی تصرف صندلی هستند که هدف آن خدمت به مردم است!

به گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مباحثی که این روزها بسیار به آن پرداخته می‌شود، شفافیت هزینه‌های انتخاباتی است. چرا که به نظر می‌رسد صرف پول و هزینه‌های هنگفت در انتخابات پارلمان به عاملی مهم و اثر گذار برای رسیدن به کرسی بهارستان بدل شده است.

صرف هزینه‌های میلیاردی در برخی حوزه‌های انتخابیه و مهم شدن سهم پول در انتخابات، این سؤال را در اذهان ایجاد می‌کند‌ که رسیدن به کرسی‌های سبز بهارستان چرا برای برخی نامزدها اهمیت صرف هزینه‎های هنگفت را دارد؟ آیا چنین افرادی با هدف خدمت به مردم آتش بر اموال خود می‎زنند!؟ و آیا حقوق نمایندگی می‎تواند پول‎های هزینه شده اینچنینی را براحتی بازگرداند؟

در پرده‎ای دیگر برخی کاندیداها عنوان می‎کنند که هزینه‎های انتخاباتی آنان توسط هواداران آنان تقبل می‎شود! یعنی این کاندیداها نمی‎دانند که با اینگونه رفتارها ممکن است وامدار اسپانسرهای خود شوند و مجبور باشند در برخی موارد تعهدات خود را برای اینگونه تعاملات زیر پا بگذارند؟ و این در صورتی است که ظن بد را از خود دورکنیم و نپنداریم که چنین معاملاتی پیش از کاندیداتوری با هدف معاملات سیاسی و اقتصادی بعد از انتخاب شدن صورت می‎گیرد!

درگذشته شاهد صرف هزینه‌هایی کلان و میلیاردی از سوی برخی داوطلبان نمایندگی مجلس بوده‌ایم که این مسئله حاکی از خلأ نظارت کافی و عدم ‌اشراف نهادهای ذیربط بر این امر است.

البته نهاد قانون‎گذار کشور با اقداماتی چون محدود کردن تبلیغات به استفاده از نوع خاصی پوستر یا تراکت یا ممنوعیت کارناوال‌های انتخاباتی، تلاش‌ کرده تا هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای متصدی بهارستان را تحت کنترل قرار دهد.

فاجعه بارترین شکل هزینه‌های انتخاباتی زمانی اتفاق می‎افتند که نامزدهای انتخاباتی به طمع کسب کرسی‎های وکالت مردم وعده‎های نامتعارفی می‌دهند و در جایی بده بستان‌هایی حتی از اموال و امکانات دولتی از این نامزدها را شاهد هستیم که اینگونه رفتار قطعا فساد انتخاباتی و در صورت عدم رسیدگی به فساد اداری و اقتصادی منجر خواهد شد.

ب

مجمع تشخیص مصلحت نظام  بر همین اساس بود که در بررسی سیاست‌های کلی انتخابات، 27 دی  ماه سال گذشته  دو بند را مشخصاً برای مدیریت این هزینه‌ها تصویب کرد:

الف.تعیین حدود هزینه‌های مجاز انتخاباتی، شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعمال نظارت دقیق بر آن

 ب. ممنوعیت هرگونه تخریب، تهدید، تطمیع، فریب و وعده‌های خارج از اختیارات قانونی و هرگونه اقدام مغایر با امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی در تبلیغات انتخاباتی

 
زارع زاده مهریزی: تاثیر تجمیع زمانی دو انتخابات مجلس و خبرگان بر کاهش هزینه‌های انتخاباتی

"دخیل عباس زارع زاده مهریزی" در خصوص هزینه برگزاری انتخابات‌های سال جاری که به صورت همزمان دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان برگزار می‌شود، اظهار داشت: به طور کلی تامین هزینه انتخابات در سال‌های گذشته بر عهده وزارت کشور بوده است.

نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تامین اعتبار انتخابات بر عهده وزارت کشور خواهد بود، بیان کرد: این تامین اعتبار از محل ردیف بودجه برگزاری انتخابات صورت خواهد گرفت که تعریف شده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و صرفه جویی که در این زمینه صورت خواهد گرفت، گفت: قطعا تجمیع انتخابات هزینه‌های برگزاری انتخابات را کاهش می‌دهد. چون هزینه تمامی اقداماتی که برای برگزاری انتخابات از قبیل تقسیم صندوق‌ها و تامین سخت افزار و نرم افزار انجام می‌شود تا نصف کاهش می‌یابد.


شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی امری واجب است

"محمد ابراهیم رضایی"، درباره نحوه تأمین هزینه‎های انتخاباتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در سال‌هایی که انتخابات برگزار می‌شود، بودجه مخصوصی را برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی می‌کند، اظهار داشت: سازمان برنامه هرسال در قالب لایحه‌ای میزان بودجه کشور را برآورد می‌کند. لذا با همین رویکرد اعتبار مورد نظر برای انتخابات را نیز پیش‌بینی کرده و در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان به صورت همزمان برگزار می‌شود، تصریح کرد: تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان به صرفه جویی در هزینه‌های انتخابات کمک می‌کند.

رضایی پیرامون "لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات" که در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید، اظهار داشت: در هر کشوری، شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی امری واجب و لازم است. این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه‌های تبلیغاتی شما در دوره قبل چقدر بوده و از کجا تامین شده بود، گفت: بنده در کل 35 میلیون تومان صرف امور تبلیغاتی ستادم کردم. وی با تاکید بر اینکه تمام هزینه‌های تبلیغاتی‌ام از درآمد شخصی خودم بود، خاطر نشان کرد: برای امور تبلیغاتی‌ام، یک ریال هم از هیچ نهادی تسهیلات دریافت نکردم و جزء کم هزینه‌ترین نامزدهای انتخاباتی در دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی بودم.

"میرهادی قره سید رومیانی" نماینده مردم تبریز نیز معتقد است اگر قانون در بحث تبلیغات رعایت شود، مثلا تراکت‌ها و پوسترها در حد تعریف شده چاپ شود و نامزدها هم از فضاهای عمومی مثل مساجد، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای تبلیغات استفاده کنند، هزینه‌ها زیاد نمی‌شود.

تعیین سقف برای کنترل هزینه‌های انتخاباتی

یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش هزینه‌های انتخاباتی این است که مبالغ مورد استفاده کاندیدا‌ها محدود شود و سقفی برای مقدار هزینه تبلیغاتی انتخاباتی وجود داشته باشد تا از این طریق گامی در راه سلامت انتخابات برداشته شود. در توضیح این راهکار همین بس که اصل برابری نامزدهای انتخاباتی در صورت نبود سقف و حدی برای کنترل هزینه‌های انتخاباتی زیر سوال خواهد رفت. به نظر می رسد که دور از عدالت باشد که تا این حد در انتخاباتی با این درجه از اهمیت پول محوریت داشته باشد و کاندیدایی که توان مالی کمی دارد در عرصه تبلیغات و به تبع آن در میدان انتخابات شکست بخورد و از سوی دیگر کاندیدی که توان مالی هنگفتی دارد فقط به صرف داشتن پول و بدون دارا بودن صلاحیت گوی سبقت را از رقبا در میدان انتخابات برباید.


ب


اقدامات قانونی در راستای شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی

بررسی "لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی" به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به انتخابات به منظور ایجاد ساز و کار لازم برای قانونمند کردن فعالیت‌های مالی مربوط به انتخابات احزاب و تشکل‌های سیاسی مجاز و نامزدها، در جلسه هفته گذشته هیئت وزیران ادامه یافت و ضمن تصویب این لایحه، مقرر شد که با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

پیش از این طرح استانی شدن انتخابات برای مقابله با برخی ضعف‌های موجود در زمینه انتخابات توسط نمایندگان مطرح شد که به دلیل برخی اختلاف‌ها مسکوت ماند. همچنین سند جامع انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفته است و با تصویب این قوانین و در صورت اجرای درست، می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای سلامت انتخابات همراه با جلوگیری از اسراف و پرداخت هزینه‌های بی‌مورد پیش‌بینی کرد.

نمایندگان مجلس هم در همین راستا در اظهار نظرهای خود بر شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی تأکید کرده و با تدوین طرح استانی کردن انتخابات مجلس امیدوارند بساط هزینه‌های خارج از عرف و قانون برخی از نامزدها از بین برود.


سخن آخر

شکی نیست که تبلیغات فاکتوری مهم و جدا نشدنی در هر انتخاباتی است، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است شیوه‌های تبلیغات و میزان هزینه‌هایی است که در این زمینه مصرف می‎شود که گاه با آن می‎توان مشکلات و گره‎های بزرگی را از کشور باز کرد. اما بهتر نیست که نامزدهای انتخاباتی محترم فعالیت‎های خود را در محیطی سالم و عاری از هرگونه شک و شبهه انجام دهند؟ مردم بصیر ایران اسلامی تاکنون نشان داده‎اند که اولویت‎های انقلابی خود را با هیچ زر و زوری معاوضه نکرده و نخواهند کرد. لذا سلامت انتخابات شرطی بسیار مهم برای حضور پرشور مردم در جریان انتخابات است. پس نامزدهای انتخابات پارلمان دهم نیز بر این مسئله واقف باشند که بزرگترین سرمایه هر فرد برای ورود به مجلس جلب اعتماد مردم است.

گزارش از زهرا علیدادی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار