شیب تند و تیز اختلاف طبقاتی را دریابید/ مسئولان به خود نمره‎ی قبولی می‌دهند؟

اختلاف طبقاتی کشور در طی دوره‌های مختلف با شیب صعودی در حال حرکت است و مجموعه‌ای از تعاملات اقتصادی در آن دخالت دارند.

یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش شیب صعودی اختلاف طبقاتی در طی دوره‎های مختلف گفت: اختلاف طبقاتی یکی از چالش‌های اساسی کشور است و این امر در اقتصاد مقاومتی هم آمده اما آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی یکی از عوامل بروز اختلاف طبقاتی را ساختار اقتصادی کشور دانست و افزود: مجموعه‌ای از تعاملات اقتصادی کشور به صورت اتوماتیک‌وار منجر به اختلاف طبقاتی می‌شوند.

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه در بررسی‎های اقتصادی باید به ادارک واقعی بپردازیم و نباید احساسات را دخالت دهیم به گونه‌ای که تنها ظاهر اختلاف طبقاتی را ببینیم، گفت: در کشور موضوعاتی همچون نوع سرمایه‌گذاری‎ها، درآمدها، هزینه‎ها، اشتغال، فرصت‎های شغلی، تخصیص منابع، بودجه‌ها، اعتبارات بانکی، میزان واردات و صادرات، سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، ارتباطات و مسائلی از این قبیل موجب اختلاف طبقاتی شده است.

وی دلیل دیگر اختلاف طبقاتی را نوع نگاه دولت به طبقات مختلف جامعه دانست و بیان کرد: این نگاه باید عادلانه باشد و پنج نیاز اصلی بهداشت، شغل، مسکن، تغذیه و آموزش را برای طبقات محروم فراهم سازد.

آل اسحاق اظهار داشت: برای از بین بردن اختلاف طبقاتی باید عدالت اجتماعی از حاشیه به متن بیاید.

وی ادامه داد: عدالت اجتماعی باید در تمام تصمیم‎گیری‌ها، برنامه‎های اجرایی، بودجه دولت، برنامه ششم، قوانین و مقررات، تخصیص منابع، اتاق بازرگانی، اتحادیه‎ها، سازمان‌های استخدامی، دانشگاه‎ها و ... دیده شود.

وی در پایان با بیان اینکه عمده فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر کوخ‌نشین‎ها و رسیدگی به آنها بوده است، گفت: کاخ‌نشینی و کوخ‌نشینی از بحث‌های مهم و اساسی انقلاب است اما اتفاقات دیگری برای آن رقم می‌خورد.

** کوتاهی دولت کجا بوده است؟

محمدحسین فاتحی کارشناس اقتصادی گفت: دولت نباید تئوری‎های گذشته را دنبال کند و با توزیع این یارانه‌ها به صورت مساوی این اختلاف از بین نخواهد رفت.

وی ادامه داد: باید هزینه بهداشت عمومی به حداقل رسانده شود و آموزش عالی و آموزش و پرورش هم به درستی در اختیار شهرهای کوچک و روستاها قرار بگیرد در حالی که عمده‌ این امکانات در شهرهای بزرگ است.

وی اظهار کرد: می‎توان با توزیع درآمد دولت از طریق مالیات و یارانه به اقشار متوسط و کم‌درآمد به شرایط عادلانه‌ای برسیم.

وی معتقد است که یکی از دلایل این نابسامانی‎ها تفاوت در توانایی‌ها و شعور و استعداد نیست بلکه تفاوت در ابزارها و امکانات و فرصت‌هایی است که در اختیار افراد وجود دارد.

فاتحی در پایان گفت: مهاجرت‌های بی‌رویه به کلانشهرها و به خصوص تهران بی‌دلیل نیست و ریشه در تفاوت درآمدها دارد که در حال تشدید هم می‌باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار