گزارش؛

ساز ناکوک صنایع لبنی صدای دامداران را در آورد/ چه کسی تاوان خسارت دامداران را می‌پردازد؟

صنایع لبنی از سال گذشته تا کنون به بهانه عدم توان قدرت خرید مردم حاضر به اجرای خرید شیرخام به نرخ مصوب نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با وجود آنکه از تیر ماه سال 93 مجوز افزایش خرید شیرخام با نرخ مصوب 1440 تومان از سوی دولت اعلام شد، اما تا کنون صنایع لبنی به بهانه پایین بودن قدرت خرید مردم حاضر به اجرای این مصوبه نشدند این درحالیست که با توجه به چرخه گرانی و تورم در کشور، هزینه های تولید برای دامداران سرسام آور است و عدم اجرای این مصوبه در مقابل ضررو زیان دامداران قد علم کرده است.

این گزارش می افزاید با توجه به اینکه از سال گذشته تا کنون صنایع لبنی قیمت محصولات خود را چندین بار افزایش دادند، حاضر نشدند که بخشی از افزایش قیمت محصولات خود را به اجرای این مصوبه اختصاص دهند و کارخانه های لبنی با وجود تلاش همه جانبه دامداران از اجرای این مصوبه خودداری کرده و دلیلشان این است که عرضه و تقاضا عامل تعیین کننده قیمت شیرخام و فرآورده های لبنی در بازار است که با توجه به رکود روز افزون بازار تحقق این امر به صلاح نیست.

در این بین نباید فراموش کنیم که صنعت لبنیات به عنوان یکی از محصولات استراتژیک سهم 35 درصدی در سفره های مردم دارد و عدم استفاده از آن منجر به بیماری های مختلفی از جمله پوکی استخوان می شود که نهایتا هزینه ی درمان آن بر دوش دولت خواهد افتاد؛ در همین راستا دولت باید این صنعت را از ابتدا تا مصرف مورد حمایت مستقیم خود قرار دهد.

محمد رضا ملا صالحی رئیس اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهارداشت: دولت سال گذشته برای اینکه کارخانه های لبنی با افزایش قیمت شیرخام متضرر نشوند مجوز 15 درصدی فرآورده های لبنی را در مرحله اول صادر کرد. ( نباید فراموش کرد که تنها سه فرآورده ماست، شیر پاستوریزه و پنیر معمولی مشمول قیمت گذاری نیستند.)

وی افزود: بنابراین دولت در مرحله اول مجوز افزایش قیمت 15 درصدی این سه قلم را هم صادر کرد واز طرفی بعضا برخی فرآورده‌ها تا صد در صد افزایش قیمت داشتند و می توان گفت که حداقل دو مرحله دیگر نیز فرآوره های لبنی با هدف اینکه بخشی از افزایش درامد خود را به خرید شیرخام به نرخ مصوب اختصاص دهند مشمول قیمت گذاری شدند.

ملا صالحی با اشاره به اینکه 70 درصد هزینه تولید فرآورده های لبنی مختص خرید شیرخام است، افزود:با توجه به اینکه کارخانه‌های لبنی اذعان دارند که 70 درصد هزینه‌های تولید مربوط به خرید شیرخام به نرخ مصوب است، متاسفانه در سال گذشته میانگین خرید شیرخام در سطح کشور هزار و 150 تومان بوده که با نرخ مصوب خود کیلویی 300 تومان اختلاف داشته و در سال جاری تا کنون حداکثر قیمت با میانگین 1200 الی 1250 تومان از دامداران خریداری می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچند که دامداران در سال جاری، حاضرند شیرخام را به نرخ مصوب سال گذشته به کارخانه های لبنی عرضه کنند اما کارخانه ها تن به اجرای این مصوبه نمی‌دهند.

رئیس اصلاح نژاد تصریح کرد: بنابراین دولت در سه ماهه اول سال گذشته که صنایع مجوز افزایش قیمت ها را نداشتند،225 میلیارد تومان یارانه به کارخانه های لبنی پرداخت کرده و از خرداد سال گذشته انتظارما از کارخانه ها تمکین به اجرای مصوبه 1440 تومانی خرید شیرخام بوده ،که تا کنون به آن عمل نکردند .

ملا صالحی گفت: با توجه به اینکه صنایع با نخریدن شیرخام به قیمت مصوب تخلف می کنند امیدواریم که سازمان هایی که اهرم نظارت در اختیارشان است با این مسئله برخوردجدی داشته باشند تا حقوق دامداران استیفا شود.

قصه پر غصه دامداران با وجود فرازو نشیب های تولید انگار تمامی ندارد اما نباید فراموش کرد که تمکین کارخانه های لبنی به اجرای خرید شیرخام به نرخ مصوب، میتواند از سختی تولید که بردوش تولیدکنندگان، بکاهد.

گفتنی است که حمایت دولت ازاین صنعت و برخورد جدی اهرم های نظارتی با کارخانه های متخلف می تواند آبی بر آتش مشکلات دامداران و پایانی برای اجرای خرید شیرخام به نرخ مصوب باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار