جولان غول‌های ساخت و ساز غیر مجاز در نقاط حادثه خیز

قدرت نمایی غول های ساخت و ساز غیر مجاز و پروژه‌های عمرانی در سیل‌ها، رودخانه‌ها و حوزه‌های بالادست و دامنه کوه‌ها به وضوح مشهود و فزاینده تلفات بلایای طبیعی است.

جولان غول‌های ساخت و ساز غیر مجاز در نقاط حادثه خیزبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تلفات سیل های اخیری که این روزها انتقاد مردم و برخی رسانه‌ها را برانگیخته، در برخی نگاه‌ها عاری از توجه به مهندسی رودخانه‌ها، اقدامات برخی مسئولان در آبخیزداری حوزه‌های بالادست و ساخت و ساز غیر مجاز و خارج از قانون به چشم می‌خورد، اما واقعیت در افزایش تلفات و خسارات سیل‌های اخیر در استان های درگیر چیست؟

** تبعات ساخت و ساز غیر مجاز

به لحاظ قانون حاکم در توسعه شهری و روستایی، رعایت فاصله ساخت وساز از حریم رودخانه‌ها و کوه‌ها، قابلیت خاک درساخت و ساز و نظارت‌های مسئولان الزامی است ولی این روزها گویا اتفاقی غیر از این الزام سازی در حال اجرا است.

لطیفی دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران دراین باره می‌گوید: اقداماتی که از جانب دست اندرکاران شهری، روستایی در خصوص پروژه‌های عمرانی در سطح شهرها و روستاها، بدون مطالعه و ملاحظات زمین ساختی و حوادث غیر مترقبه انجام می‌شود منجر به سرمایه گذاری‌های اقتصادی چون سد سازی و شهرک سازی شده و بعد ها با بروز حادثه‌ای چون سیل اخیر عمق فاجعه مشخص می‌شود.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این باره تاکید کرد: وقتی ساخت و سازهای غیر مجاز بدون رعایت حریم رودخانه و جاده سازی در دامنه کوهها انجام می‌گیرد مطمئنا در هنگام بروز سیل و زلزله خسارت‌ها چند برابر خواهد شد.

** بهره گرفتن از سیل به عنوان فرصت 

این روزها که حدود 17 استان کشور به شدت در خشکسالی به سر می‌برند با آب حاصل از سیل های حادث شده می‌توان سفره‌های زیر زمینی را زنده کرد.

 دبیر شورای سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور گفت: با سیل حادث شده به راحتی می‌توانیم بخشی از آب خارج شده از دسترسی کشورمان را برگردانده و سفره‌های زیر زمینی خود را تغذیه کنیم.

**نشست زمین در تهران و اصفهان

هم اینک که استان‌های تهران و اصفهان به دلیل برداشت بی رویه از ذخایر زیر زمینی دچار فرونشست زمین شده‌اند، آیا می‌توان سیل را عامل احیای ذخایر زیر زمینی این استان‌ها دانست؟

لطیفی دبیر شورای سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور در این خصوص می‌گوید: چون آب خوان‌های استان تهران و اصفهان به دلیل نشست زمین دچار تخریب و نشست شده و امکان بازگرداندن آنها به شرایط اولیه هرگز وجود ندارد تنها راه استفاده از آب باران و سیل‌های حادث شده ذخایر آب است.

** عدم وجود طرح مدیریت سیلاب‌ها

تاکنون در کشور ما طرحی به عنوان مدیریت سیلاب‌ها وجود نداشته و حالا که سیل‌های اخیر تلفات و خسارات بسیاری به بار آورده مسئولان به فکر تدوین طرح مدیریت سیلاب افتاده‌اند.

 دبیر شورای سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور دراین خصوص می‌گوید: سازمان مدیریت بحران به عنوان تکلیف و با اعلام به وزارت کشور درخواست تدوین طرح مدیریت سیلاب را با وزارت نیرو مطرح کرده که دراین طرح به مباحث بالادست رودخانه‌ها، طول مسیر و دریاها و دریاچه‌ها پرداخته می‌شود تا شاهد حداقلی خسارت ناشی از این موارد در بروز بلایای طبیعی باشیم.

** برخورد با متخلفان ساخت و ساز غیر مجاز

برخورد قاطعانه قوه قضائیه با متخلفان ساخت و ساز غیر مجاز از مواردی است که قطع به یقین می‌تواند جرائم دراین زمینه را کاهش دهد.

ولی آیا این اتفاق از سوی قوه قضائیه قابلیت رسیدگی و پیگیری دارد؟

لطیفی بیان داشت: مردم باید مطلع شوند که پیگیری آنها در صورت بروز خسارت ساختمان، از مراجع قضائی، با سازندگان ساختمانشان و مهندسان ناظر امکان پیگیری دارد و در صورت صحت تخلف انجام شده، میزان خسارت آن برآورد شده و هزینه (دیه) را دریافت می‌کنند.

لطیفی در خصوص تعداد پرونده‌های قضائی ساخت و ساز غیز مجاز که از سوی مردم کلید خورده باشد می‌گوید: علی رغم اعلام قوه قضائیه تا کنون شاهد شکایت و اعتراض مردم در این خصوص نبوده‌ایم.

اگر مردم در خصوص عدم نظارت برساخت و ساز و کیفیت واحدهای مسکونی و تجاری خود حساس تر باشند، هم سرمایه اقتصادی خود را درست و به جا تضمین کرده‌اند و هم زمان بروز بلایای طبیعی خسارت حداقلی می‌بینند و هم، دست عوامل سود جو را در ساخت و سازهای غیر مجاز قانونی قطع می‌کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار