پای فروش کلیه به تلگرام باز شد!

این‌بار در کنار این شیوه سنتی فروش کلیه شیوه‌های جدیدی سربرآورده‌اند که بازار گرمی هم دارند.

فروشندگان کلیه هم به تلگرام پیوستندبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در کشور ما از هر10 نفر یک نفر بیماری کلیوی دارد، یعنی حدود هشت میلیون ایرانی بیمار کلیوی هستند و این تنها یک سوی ماجراست. در سوی دیگر ماجرای کلیه، کسانی هستند که اقدام به فروش کلیه‌هایشان می‌کنند.

شاید اسم فروشندگان کلیه تصویر در و دیوارهای شهر را که آگهی‌های فروش کلیه بر آنها نصب شده‌اند تداعی کند ولی این‌بار در کنار این شیوه سنتی فروش کلیه شیوه‌های جدیدی سربرآورده‌اند که بازار گرمی هم دارند. سایت‌هایی که برای فروش کلیه احداث شده‌اند پر از آگهی‌هایی هستند که بیشتر آگهی‌دهندگان با کلمات «فوری» و «نیاز مالی» اضطرارشان را به فروش کلیه یا کبدشان نشان می‌دهند. به یکی از این سایت‌ها قدم می‌گذاریم.

در یک آگهی که متعلق به روز گذشته است آمده است: «سلام امین هستم. ۲۴سالمه کلیه و قسمتی از کبدم رو می‌فروشم به قیمت توافقی. ورزشکار حرفه‌ای هستم و رزمی‌کارم. کلی هم حکم قهرمانی کشوری و بین‌المللی دارم.» با اینکه در بعضی از آگهی‌ها از قیمت‌های 90 و 100 میلیونی فروش صحبت شده، اما بعضی از آگهی‌های دیگر از «قیمت توافقی» که معلوم نیست راه به کجا می‌برد صحبت می‌کنند.

با یکی از این آگهی‌دهندگان که می‌خواهد کلیه یا قسمتی از کبدش را به قیمت توافقی بفروشد تماس می‌گیریم. زن 33 ساله که از صدای خسته‌اش می‌توان حدس زد که چه چیزی او را مجبور به این کار کرده، می‌گوید: «من سرپرست خانواده هستم و دو بچه دارم و فشار قرض‌ها و پول نزول باعث شده است که مجبور به فروش کلیه‌ام شوم.» او ادامه می‌دهد: «من شاغل هستم ولی مشکلی از نظر جسمانی ندارم.» برای فروش کلیه اش قیمت‌های 55 میلیونی هم به او پیشنهاد شده است و درباره فروش کبد هم می‌گوید: «با اینکه در بعضی از آگهی‌ها قیمت فروش کبد را 400 میلیون زده‌اند ولی عرفش 250 میلیون است، ولی فروش کبد مشکلاتی دارد، زیرا در ایران فقط پیوند اقوام درجه یک را قبول می‌کنند.»

اما در این سایت علاوه بر آگهی‌هایی که در سایت هستند یک کانال تلگرامی هم وجود دارد که برای درج آگهی در کانال باید چهار هزار تومان پول به یک شماره حساب که در سایت قرار داده شده واریز کرد. وارد کانال تلگرامی فروش کلیه می‌شویم. در کانال آگهی‌های مختلفی از فروشندگان کلیه درج شده است. در یکی از این آگهی‌ها آمده است: «فروش کلیه 23 ساله فوری فوری فروشی30 میلیون.» شماره تلفنی هم در انتهای آگهی است و به همین راحتی و با چند کلمه ساده یک کلیه فروخته می‌شود. نکته جالب در این آگهی این است که خبری از قیمت‌های نجومی فروش کلیه نیست. با شماره‌ای که در این آگهی تلگرامی درج شده است تماس می‌گیریم. پسر جوان می‌گوید: «از نظر جسمانی مشکلی ندارم و به دلیل مشکلات مالی مجبور به فروش کلیه هستم.» از او درباره این می‌پرسیم که آیا مطمئن است مشکلی برایش پیش نمی‌آید. می‌گوید: «وقتی رضایتنامه را پر کردم هر مشکلی هم پیش بیاید مسئولیتش با خودم است. بیمارستان هم مشکلی ندارد.» اما جمله آخرش را بارها از زبان این فروشندگان شنیده‌ایم: «کلیه چیزی است که با یکی‌اش هم می‌توان زندگی کرد و مشکلی پیش نمی‌آید.» بازار فروش کلیه به گوشی‌های موبایل هم راه یافته است و با عضویت در یک کانال تلگرامی‌شان به راحتی می‌توان تعداد زیادی از آگهی‌ها را یافت که از دردی عظیم حکایت دارند. زمانی که یک مشکل مالی پیش می‌آید در دسترس‌ترین گزینه فروش عضوی از بدن می‌شود. نکته جالب در این آگهی‌ها این است که تقریبا 90 درصد آنها زیر 30 سال سن دارند و معلوم نیست که زندگی با یک کلیه قرار است چگونه ادامه پیدا کند؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

منبع: اقتصاد آنلاین


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خدا تمام مریضارو شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
خانم ملکی
۱۵:۳۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
خیلی متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام جوان 30 ساله هستم نیاز مند به پول به اکثر مردم ایران تو اینستا گرام پیام دادم نیاز به کمک دارم کسی جواب ندا بعضی ها فوش دادن و مسخره کردن حالا اومدم کلیه ام رو بفروشم که حد اقل جون یه نفر رو نجات بدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۲۱ ۲۳ تير ۱۳۹۶
عجباااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
من یه زنه20ساله هستم که واقعااحتیاج به پول دارم میخامم کلیموبفروشم هم یکی نجات پیداکنه هم خودم اون به کلیه برسه منم به پول ازخدامیخام یکی پیدابشه بفروشم هم اون طرف راحت بشه هم من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۹ دی ۱۳۹۴
کاش یکی حرف ما رو درک میکرد که والا بخاطر خوشگذرانی و ول خرجی کلیه نمی فروشیم ، واسع رهایی از فقر و نکبت و بدبختی و حفظ آبرو دست به این کار میزنیم، تازه بماند که با فروش کلیه مدت زمان بسیار اندکی میتوان امرار معاش و حفظ آبرو کرد، بعدش وضعیت به حالت اولش برميگرده، اما من به شخصه به همین زمان کم هم راضیم، چون دیگه نمیتونم ادامه بدم، من محتاج پنج میلیون هستم که مجبورم این کارو بکنم و بدهی که دارم پرداخت بشه، چون هیچکس نیست دستمو بگیره و کمکم کنه، ميرم وام بگیرم ازم چک میخوان، آخه آدم بدبخت چک از کجا بیاره، درد دارم بفهمید، نه راه پس دارم، نه راه پیش!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
سلام. Id کاتال بیماران کلیوی در تلگرام چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
سلام. Id کاتال بیماران کلیوی در تلگرام چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۴
کسایی متوجه حرفهای این فروشندگان میشن که فقط نداشتن تجربه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۴
بخاطر مشکلات اقتصادی انسان دست به هر کاری میزنه واقعا لکه ننگی برای مسولین با دیانت ماست
آخرین اخبار