جدیدترین روبات انسان‌نمای ایران چه خصوصیاتی دارد؟

امروز پروژه نسل سوم ربات انسان نما ملی سورنا با حضور معاون فناوری ریاست جمهوری، رئیس دانشگاه تهران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رونمایی شد. مهر درباره خصوصیات سورنا ۳ گزارش داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، سورنا ۳ با قدی برابر با ۱۹۰ سانتی متر و وزنی در حدود ۹۸ کیلوگرم در زمره ربات های انسان نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می گیرد. این ربات در مقایسه با سورنا ۲ پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که تعداد درجات آزادی از ۲۲ درجه در سورنا ۲ به ۳۱ درجه به سورنا ۳ افزایش یافته است. از این تعداد ۱۲ درجه آزادی در پاها، ۱۶ درجه آزادی در دست ها، ۲ درجه آزادی در گردن و یک درجه آزادی در کمر این ربات قرار دارد.

هر پای ربات دارای ۶ درجه آزادی است که می توان گفت سه درجه آزادی در ران، یک درجه آزادی در زانو و دو درجه آزادی در مچ را داراست.

سرعت گام برداری در سورنا ۳، ۰.۷ کیلومتر بر ساعت در مقایسه با سورنا ۲ افزایش یافته است. از جمله قابلیت هایی که به نسل سوم ربات سورنا ۳ اضافه شده است می توان به حرکت به روی سطوح ناصاف، حرکت به روی سطوح شیب دار، بالا و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین دور زدن با شعاع دلخواه، دور زدن درجا از دیگر قابلیت های حرکتی این ربات به شمار می رود.

سورنا ۳ قادر است از هر دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت صحبت کردن به صورت محدود را دارد.

ارتقای سطح هوشمندی این ربات اشیاء قابل تشخیص بوده و موقعیت آن برای گرفتن جسم در اختیار سیستم کنترلی قرار می گیرد.

همچنین شناسایی و تغییر صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت های سورنا ۳ به شمار می رود. این ربات در حوزه شنوایی مجموعا ۲۰۰ کلمه/جمله فارسی را می شنود. همچنین این ربات وضعیت بدن افراد را تشخیص می دهد. همچنین این ربات قابلیت تکلم ۲۰۰ کلمه/جمله هوشمند را دارد.



منبع: خبرانلاین

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


انتهای پیام/
برچسب ها: روبات ، انسان نما ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار