رانت‌گیری بخش خصوصی به دلیل مداخلات دولتی در اقتصاد

کارشناس اقتصادی با بیان این که بخش خصوصی کشور به دلیل مداخلات دولت در اقتصاد تبدیل به "رانت‌گیر" شده‌اند، گفت: 50 تا 100 سال طول می‌کشد تا بتوانیم دولت را از اقتصاد خارج کنیم.

محمدحسین فاتحی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از برخی سیاست‌های دولت که باعث ادامه وضعیت رکودی اقتصاد شده است، گفت: سیاست‌های دولت در بخش مالیات بر ارزش افزوده باعث تحمیل ناخواسته هزینه‌ها به بخش تولید شده است، چرا که قرار بود مالیات بر ارزش افزوده در یک سقف‌ معین ثابت شود این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده به طور دائم در حال افزایش است.

وی، با بیان این که به نظر می رسد مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کند، افزود: این مسئله قطعاً به افزایش قیمت منتج می‌شود و عامل تشدید رکود است.

کارشناس اقتصادی با اعلام این که دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی تلاش کرده کسری بودجه را از طریق مالیات جبران کند، بیان کرد: در سیاست‌های اقتصادی همواره رکود و رونق پشت سرهم اتفاق صورت می گیرد، مگر این که شرایط خاص اقتصادی داشته باشیم تا بتوانیم از طریق توسعه طرح‌ها علاوه بر اشتغالزایی و افزایش تولید تقاضا را نیز تحریک کنیم.

فاتحی با بیان این که خیلی کم پیش می‌آید که رونق و رکود یا تورم و بیکاری با همدیگر همسو شوند، اظهار کرد: اغلب تئوری‌های اقتصادی غیرهمسو هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه جزو معدود کشورهایی هستیم که به طور همزمان توانسته‌ایم هم تورم را افزایش دهیم و هم بیکاری را  که دائما در حال رشد است.

کارشناس اقتصادی با بیان این که باید 50 تا 100 سال کار کنیم تا بتوانیم دولت را از فعالیت‌های اقتصادی جدا کنیم، گفت: در این صورت است که  بخش خصوصی می تواند در فعالیت‌های اقتصادی با هیچ تداخلی از سوی دولت بیش از گذشته پرنگ تر باشد. 
 
وی با بیان این که باید بتوانیم دولت را از تصدی گری در اقتصاد به نظارت در آن  هدایت کنیم خاطرنشان کرد: به دلیل مداخلات دولتی در اقتصاد، بخش خصوصی تبدیل به «رانت‌گیر» شده است تا بتواند درآمدهای بالای دولت در بخش‌هایی مانند نفت و گاز را از طریق رانت جذب کند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار