بوق و تعابیر متفاوت آن برای بانوان/در دل خیابان های شهر چه می گذرد؟

مزاحمت های خیابانی در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود و برای آن محکومیت حبس و شلاق در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایجاد مزاحمت برای بانوان در سرتاسر دنیا وجود دارد اما نحوه ی این مزاحمت ها متفاوت و در ایران به نحوی دیگر است ، اگر بخواهیم در رابطه با انواع مزاحمت ها آن هم از نوع ایرانیش صحبت كنیم مشاهده می شود  كه گویا شیوه ی افراد مزاحم نیز تغییر پیدا كرده و به نوعی مزاحمت های تلفنی و متلك پرانی در گذشته جای خود را به مزاحمت های خیابانی و ایجاد رعب و وحشت برای بانوان به نوعی رشد پیدا كرده و تغییر مسیر داده است.

*تبعاتی كه مزاحمت های خیابانی با خود به همراه دارند

پدیده مزاحمت موجب ایجاد حس ناامنی، افزایش پرخاشگری در جامعه، رواج حس انتقام گیری و موجب به هم خوردن تمرکز جامعه برای طی کردن مسیر رشد و پیشرفت خواهد بود.

 غلام‌عباس توسلی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران می گوید:توسعه یافتگی در هر کشوری با مقوله احساس امنیت، رابطه مستقیم دارد. البته طی کردن مسیر توسعه یافتگی به عوامل زیادی مرتبط است، اما بی شک نبود انواع مزاحمت ها و وجود حس امنیت، یکی از مولفه های توسعه یافتگی است.

در کشورهایی مانند سوئیس، نروژ و ژاپن، مردم اصل همکاری و ارتباط منطقی با همدیگر را در روابطشان رعایت می کنند و این موارد را آموخته اند. به همین دلیل هم در این کشورها انواع مزاحمت هایی مثل دست به یقه شدن و دعواها و مزاحمت های خیابانی، به ندرت اتفاق می افتد و صلح و ثبات در جامعه بیشتر است.

وی افزود:وقتی در کشوری بروز انواع مزاحمت ها، نادر باشد، در نتیجه مردم ثبات و آرامش روانی بیشتری برای کار و پیشرفت دارند و در چنین سرزمینی، مسیر توسعه یافتگی با شتاب بیشتری همراه خواهد بود.

*چه خبر زیر پوست شهر ؟؟

مزاحمت های خیابانی برای دختران و بانوان به اندازه ی قابل توجهی افزایش داشته است تا جایی كه برخی از افراد معتقدند با توجه  به عدم شكایت فردی كه مورد مزاحمت قرار گرفته است به اصطلاح قبحش ریخته و ترس و وحشتی برای خاطیان وجود ندارد.

مونا ٢٢ ساله دانشجو در خصوص این كه تاكنون چندین بار چنین مزاحمت هایی برایش به وجود آمده می گوید: برای چندمین بار دو پسر جوان برایم ایجاد مزاحمت ممتد كرده‌ اند كه پس از دخالت شهروندان اقدام به فرار و ترك محل جرم كرده‌، مزاحمت هایی كه نمی دانم به چه علّت و برای چه هدفی ایجاد می كنند هرچند رفتار ناپسند آن ها خیلی من را آزار داد به همین جهت قصد داشتم به پلیس مراجعه و از آن ها شكایت كنم  اما  پس از  حضور مردم و فرار آن دو نَفَر دیگر نتوانستم به كاری كه قصد داشتم انجام دهم.

*نقش بانوان در ایجاد مزاحمت های خیابانی

البته به قول معروف نباید یك طرفه به قاضی رفت و درمقابل اشتباهات نابخشودنی آقایان مزاحم، هستند بانوانی كه به جهت رعایت نكردن شئونات اسلامی مورد تعرض و متلك های خیابانی قرار می گیرند.

برای متوجه شدن عمق ماجرا چند ساعتی را زیر پوست شهر و در خیابان ها قدم زدیم كه با افراد مختلفی روبه رو شدیم یكی از آن هاخانم جوانی بود  که البته پوشش اش کمی با عرف جامعه فاصله داشت در حال قدم زدن در خیابان  و به دنبالش خودرویی آرام آرام حرکت می کند و گاهی هم برای او بوق می زند، ولی او به حرکتش ادامه می دهد. خودرو از حرکت می ایستد و سرنشین پیاده می شود و چند لحظه ای با دختر صحبت می کند. بعد از این مکالمه، دختر باز به مسیرش ادامه می دهد تا جایی كه دختر به محض دیدن یك تاكسی سوار ماشین می شود و به نوعی خود را از دست این مزاحم نجات می دهد.

*قوانین مورد نیاز جامعه باید به روز شوند

چندی پیش سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ  از طرح برخورد پلیس با مُخلان نظم و امنیت عمومی و هنجارشکنان اجتماعی خبر داد.

وی در خصوص این طرح می گوید: برخورد با مُخلان نظم و امنیت عمومی، هنجارشکنان اجتماعی، متعدیان به حقوق شهروندی، مزاحمان نوامیس مردم و به خصوص لمپن های خیابانی و افرادی که اقدام به مزاحمت‌های کلامی برای بانوان کرده و با اعمال خلافکارانه و نامتعارف خود موجبات سلب آسایش و آرامش شهروندان را فراهم می کنند، هدف اصلی اجرای طرح امنیت اجتماعی به شمار می رود.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینكه  معیار اجرای این طرح درخواست های شهروندان و شکایات ارائه شده به پلیس است، افزود: گزارشات مردمی ابتدا اخذ و ضمن تجزیه و تحلیل، مناطق جرم‌خیر در آن رصد و پس از تایید اجرایی می‌شوند.

ساجدی نیا بیان کرد: ماموران پلیس پایتخت در طرح مذکور با حضور در محلات پایتخت با هرگونه مصادیق ناهنجاری اجتماعی، افرادی که با انجام رفتارهای نامتعارف باعث ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان می شوند و به طور کلی هرگونه جرم مشهودی که در مرعی و منظر مردم رخ می دهد؛برخورد می کنند.

رئیس پلیس پایتخت از شهروندان خواست از طریق تماس با سامانه 110 موارد این‌چنینی را به پلیس گزارش دهند.

در همین راستا سردار مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی در تاریخ بیست آبان ماه  سال ٩٤ در برنامه تیتر امشب شبكه خبر با اشاره به اینکه باید بازدارندگی قوانین افزایش یابد گفت :حتما باید قوانین به گونه ای تصویب شود که برای مردم قانون‌مند تسهیل کننده و برای خاطیان و متخلفان بازدارنده باشد.

جانشین فرمانده ناجا درباره عملکرد پلیس در موضوع فرهنگ عفاف و حجاب می گوید: راه این موضوع فقط برخورد انتظامی نیست و مولفه های دیگری در آن نقش دارد به طوری که این موضوع بیش از آن که انتظامی باشد یک مقوله فرهنگی است. با این حال به علت نگرانی های مردم و ضرورت اجرای قوانین و ضوابط کشور در اماکن عمومی، پلیس تلاش خود را می کند.

سردار مومنی یکی از رویکردهای جدید نیروی انتظامی را امنیت مردم محور دانست که جلوه آن در امنیت محله خود را نشان داده است و افزود: هر گونه توسعه، پیشرفت، عدالت و رشد اجتماعی در سایه امنیت محقق می شود و رویکرد نیروی انتظامی این است که این امنیت با همکاری مردم، نهادها و پلیس به دست بیاید زیرا هر جا به مردم نقش داده ایم موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: یکی از طرح های پلیس، طرح پلیس افتخاری است که تاکنون 20 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و پیش بینی می کنیم تا پایان سال 50 هزار نفر در این طرح ثبت نام کنند که با اجرای این طرح بستر مشارکت مردم در این طرح مهیا شده است.

جانشین فرمانده ناجا همچنین درباره برخورد با مزاحمان نوامیس نیز گفت: من دفاع نمی کنم و نمی گویم که مشکلی وجود ندارد اما شهر با این گستردگی و پیچیدگی را نمی توان با مدل های سنتی کنترل کرد از این رو سامانه ای در دست طراحی است که این امکان را می دهد با استفاده از سامانه ها و ابزار هوشمند، رفتار مردم را کنترل کنیم.

گفتنی است؛ برخورد با مزاحمان نوامیس در كشور بسیار مورد توجه مسئولان كشوری است تا جایی كه آیت الله  خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران بیست و نهم آبان  ماه سال ٩٤ در ابتدای اظهارات خود با اشاره به وظایف قانونی نیروی انتظامی بیان کرد: نیروی انتظامی اقدامات مناسبی در راستای وظایف قانونی خود شروع کرده و این وظیفه برخورد با جرم مشهود است. 

نیروی انتظامی با ماشین‌های تولیدکننده آلودگی صوتی، مزاحمین نوامیس مردم و نیز کسانی که در ماشین کشف حجاب می‌کنند، برخورد دارد و این عمل با استقبال مردم ونمایندگان مجلس مواجه شده و ما هم آن را تایید می‌کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار