سونامی چاقی کودکان جدی است

یک متخصص کودکان تاکید کرد: چاقی کودکان مخاطرات زیادی دارد که در صورت جدی نگرفتن و نبود درمان در کودکی؛ عوارض آن در بزرگسالی جبران‌ناپذیر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر اکبر کوشانفر گفت: کودکانی که اضافه وزن دارند و مقادیر زیادی چربی در بدن‌شان ذخیره کرده‌اند، چاق اطلاق می‌شوند. این حالت به سبب ذخیره‌ مداوم انرژی یا کالری زیاد از طریق مصرف غذا و نوشابه و کمبود فعالیت‌ فیزیکی کافی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چاقی باعث بروز مشکلات جدی در سلامت کودکان می‌شود، گفت: کودکان به رژیم سالم و منظم نیاز دارند تا به آنها انرژی کافی برای رشد و نمو بدهد و این به آن معناست که به طور معمول به دریافت انرژی بیشتری نسبت به آنچه مصرف می‌کنند، نیاز دارند و این انرژی اضافه به تدریج باعث تشکیل بافت‌های جدید می‌شود، اما اگر کودکان به طور منظم انرژی بیشتری دریافت‌ کنند، این کالری اضافه به صورت چربی ذخیره‌ شده و منجر به اضافه وزن می‌شود.

این متخصص کودکان یادآور شد: براساس آمار سازمان بهداشت‌ جهانی در سال 2010 قریب به 40 میلیون کودک زیر پنج سال در جهان مبتلا به اضافه وزن بودند و در همان سال از هر 10 کودک 2 تا 15 سال، 3 کودک در بریتانیا دچار چاقی بودند.

کوشانفر گفت: اگر کودکان اضافه وزن داشته یا چاق باشند، بیشتر از دیگران مستعد مشکلات سلامتی در آینده هستند. گاه این مشکلات زودرس است و در همان دوران کودکی به وجود می‌آید مانند آسیب‌های اندام‌ تحتانی.

وی گفت: مشکلاتی که آینده‌ کودکان چاق را تهدید می‌کند عبارتند از فشارخون بالا، افزایش میزان کلسترول، بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت نوع 2، استئوآرتریت بعضی از انواع سرطان‌ها مثل کنسر آندومتر، پستان و روده، آسم، بیماری‌ کبد و آپنه‌ زمان خواب.

این متخصص کودکان یادآور شد: چاقی همچنین باعث تاثیر بر سلامت روحی کودک می‌شود، اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهد و منجر به افسردگی می‌شود.

کوشانفر گفت: عوامل مختلفی باعث چاقی در کودکان می‌شود که از آن جمله می‌توان به مصرف غذاهای بی‌ارزش مثل غذاهای حاوی چربی و قند زیاد، تنبلی در انجام فعالیت‌های لازم، صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون و کامپیوتر و عوامل ژنتیکی (ارثی) که البته این مورد بسیار نادر است، اشاره کرد.
منبع: ایسنا
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.