با اولین لپ تاپ جهان آشنا شوید

لپ تاپ TOSHIBA T1000 نخستین لپ تاپ جهان بود که سخت افزارهای آن به وسیله انرژی دریافتی از باتری های قابل شارژ،قادر به فعالیت بودند.

به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ لپ تاپ TOSHIBA T1000 نخستین لپ تاپ جهان بود که سخت افزارهای آن به وسیله انرژی دریافتی از باتری های قابل شارژ،قادر به فعالیت بودند.

شروع به کار T1000 از سال 1987 بود.یک صفحه نمایش تک رنگ 640×200 نمایش تصاویر را بر عهده داشت.سیستم عامل این محصول MS-Dos نسخه 2.11 بود.باتری های قابل شارژ در یک محفظه جداگانه در سمت چپ قرار داشتند و توشیبا از باتری های NiCd استفاده کرده بود که در مجموع قادر به تولید 1300 میلی آمپر بودند.البته T1000 یک نوت بوک کم مصرف بود چرا که سخت افزار آن برای کار تنها به 9 ولت جریان نیاز داشتند.تنها سخت افزار I/O در این لپ تاپ یک درایور فلاپی بود که برای استفاده از فلاپی های 3.5 اینچی کاربرد داشت.

با اولین لپ تاپ جهان آشنا شوید

کارت گرافیک این پدربزرگ CGA کمپانی IBM بود که به 16 کیلوبایت حافظه اختصاصی مجهز بود!این کارت قابلیت پشتیبانی از خروجی های کامپوزینی را دارا بود.حداکثر عمقی که CGA میتوانست به آن بپردازد،4 بیت بود و این یعنی تنها قادر به نمایش حداکثر 16 رنگ بود.

این خروجی کامپوزیتی در T1000 به کار گرفته شده بود.در T1000 خبری از هارد دیسک نبود و تنها فضای ذخیره سازی آن 720 کیلوبایت بود.حافظه رم نیز 512 کیلوبایت حجم داشت.قسمت ROM در T1000 عزیز،دارای یک حافظه 256 کیلوبایتی بود.و اما مهمترین قسمت داستان یعنی پردازنده.قلب کوچک و ضعیف این نوت بوک را یک پردازنده اینتل Intel 80C88 در فرکانس کاری 4.77 مگاهرتز بر عهده داشت.

با اولین لپ تاپ جهان آشنا شوید

قسمت اعظم سخت افزاری در محفظه پشت مانیتور قرارگرفته بود و نیازی به یک سیستم خنک کننده نبود.در تصویر زیر میتوانید اتصال  
T1000 را به یک مانیتور قدیمی اپل را مشاهده نمایید.این کار توسط یک تکنسین خوش ذوق انجام گرفته است که علاقه خاصی به سخت افزارهای نوستالژی داشته است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار