لایحه" شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی" خیلی دور خیلی نزدیک

در حالی لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی دولت به مجلس ارائه می شود که بسیاری معتقدند میهمانی شبانه بسیاری از نامزدها در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سرویس مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از یک سال از زمان حبس محمدرضا رحیمی در اوین می‌گذرد و هنوز سایه آخرین نامه‌اش با مضمون کمک مالی به ١٧٠ نامزد مجلس هشتم در بهارستان سنگینی می‌کند. اتفاقی که واکنش جناح‌های مختلف را در پی داشت و حالا به نوعی محرک تصمیمات جدید با رویکرد شفاف سازی هزینه‎های انتخاباتی نامزدهای مجلس آتی در دولت یازدهم شده است.

 کمتر از چهار ماه به مارتن دهم مجلس زمان باقیست و دولت قصد دارد با ارائه لایحه شفاف سازی هزینه‎های انتخاباتی کانال برخی پول‌های کثیف به جریان انتخابات را مسدود کند.

همین چند روز گذشته بود که حسن روحانی، رئیس جمهور لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی را برای تصویب به مجلس ارائه کرد. لایحه ای که بسیاری از کارشناسان تحقق آن را در عرصه انتخابات امری تاثیرگذار قلمداد می کنند.

 لايحه اعتماد ساز 

در همین رابطه محمدرضا تابش عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است؛ لايحه شفاف سازي هزينه های انتخابات يکی از حلقه های مفقوده مبارزه با فساد اقتصادی است.

وي ادامه می دهد: يکی از پيامدهای انتخابات برای کشور مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات است و اين مشارکت با اعتماد مردم رابطه مستقيمی دارد که اين لايحه می تواند با ايجاد شفافيت مالی اعتماد بيشتری به مردم بدهد.

لایحه

کانال زور و تزویر 

همچنین حسينعلی شهرياری رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع مذکور می گوید: با اين لايحه موافقم و به طور حتم از آن دفاع خواهم کرد. چرا که بسيار مناسب و اثر گذار است. وی ادامه می‎دهد: واقعيت اين است که ما نبايد بگذاريم که افرادی با زور و تزوير وارد مجلس شوند و اين مملکت اسلامی است و بايد به آن اهتمام کنيم.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه افراد بايد به طور سالم به مجلس وارد شوند، گفت: بايد مشخص شود افرادی که برای کانديداها هزينه می‎کنند، چطور در صدد جبران هستند و قرار است هزينه کنندگان چگونه پاسخ بگيرند؟ شهرياری تصريح می‎کند: بايد مشخص و شفاف شود که افراد پولهای ميلياردی يا چند صد ميليونی را از کجا آورده و به چه هدفی هزينه می‎کنند. از مسئولان ذی‌ربط به سبب اين اهتمام در چنين لايحه‎ای تشکر و قدردانی می کنيم چون اين لايحه تاثيرات مثبت و بسزايی خواهد دارد.

لایحه

نوشدارویی برای انتخابات

اما در حالی لایحه «شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی داوطلبان» با قید 2 فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که بسیاری معتقدند این لایحه کمی دیر به مجلس ارائه شده است.

در همین رابطه سيد رمضان شجاعي کياسری،عضو فراکسيون رهروان ولايت مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ وزير کشور برای شفاف سازی هزينه انتخابات دير اقدام کرده است چراکه تا اسفندماه زمان زيادی باقی نمانده و هر کس می خواسته هر مقدار هزينه ای را صرف انتخابات کند اينکار را انجام داده است. لذا اين لايحه نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

همچنین حجت الله درويش پور عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شورای اسلامی در همین رابطه معتقد است: لايحه شفاف سازی هزينه انتخابات تا اسفندماه به نتيجه نمی رسد.

لایحه
خانه به خانه تبلیغ می کنند

این در حالی است که عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در اظهار نظر متفاوتی از کلید خوردن انتخابات در برخی از شهرها به خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران خبر می دهد.

وی تصریح می کند: برخی نامزدهای دور جدید مجلس،‌ تبلیغات انتخاباتی خود را از تیر ماه کلید زده‌اند.

فتاحی با بیان اینکه تمام طرح‌ها و لوایحی که باید در مورد انتخابات آتی مجلس مدنظر قرار می‌گرفت، کمی با تاخیر به مجلس ارائه شده است، ادامه می دهد: میهمانی شبانه بسیاری از نامزدهای مجلس آینده در بسیاری از شهرها در حال برگزاری است. بعنوان مثال برخی از نامزدها در استان آذربایجان شرقی بطور آشکار و خانه به خانه تبلیغات انتخاباتی دارند که البته بسیاری از آنها به راحتی نمی‌توانند فعالیت کنند و برخی از نامزدهایی که پوشش امنیتی برایشان فراهم شده دست به تبلیغ می‌زنند.

لایحه

شفافیت بعد از ثبت نام

اما با در نظر گرفتن تاخیر در ارائه لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی بسیاری دیگر از کارشناسان معتقدند زمان اجرای این لایحه به بعد از زمان ثبت نام کاندیدهای انتخابات برمی گردد که این امر نمی تواند تحرکات لازم را به درستی مورد رصد قرار دهد.

در همین رابطه رمضان شجاعی کياسری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس معتقد است: در حال حاضر اين لايحه راهگشا نيست چراکه در اين قانون آمده از زمان ثبت نام به بعد اين درحالی است که وزارت کشور می تواند به فرمانداری‎ها و بخشداری‌ها اطلاع بدهد که در حوزه های انتخابيه کانديداهای احتمالی چه کسانی هستند و چه تحرکات انتخاباتی دارند تا بدين طريق افراد را رصد کنند به هرحال اين عدم شفافيت ها و ابهامات همچنان در قانون وجود دارد و در آينده مشکل ساز نيز هست. این در حالی‎ست که متاسفانه هرچه به انتخابات مجلس نزدیک تر می شویم پول در نحوه تعيين برنده شدن در انتخابات سرنوشت سازتر می شود و نقش جدی‎تری ايفا می کند. 

فتاحی در رابطه با آسیب شناسی موضوع مذکور می گوید: تا زمانی که انتخابات حزبی در کشور برگزار نشود، نمی‌توان به عملیاتی کردن لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی دلخوش بود چرا که مسئولین هر اقدامی کنند، شفاف‌سازی در هزینه‌های انتخاباتی صورت نخواهد گرفت.

لایحه

لایحه  به نوبت!

اما باوجود تاخیر در ارائه لایحه دوفوریتی شفاف سازی هزینه های انتخاباتی دولت به مجلس این لایحه پس از ارائه به مجلس در نوبت صحن علنی مجلس قرار دارد؛ تاخیری که اینبار نمایندگان را به انتقاد از هئیت رئیسه وامی‎دارد.

در همین رابطه  احمد توکلي نماينده تهران روز دوشنبه هفته گذشته طی تذکری به عدم اعلام وصول «لايحه شفاف‌سازی هزينه‌های انتخاباتی» به هيئت رئيسه مجلس انتقاد می کند.

وی با بيان اينکه طرح‌های دوفوريتی را نمی شود در صف دستورات مجلس نگه داشت افزود: هر تعداد لايحه و طرح بايد به سرعت اعلام وصول و در دستور کار مجلس قرار گيرد.

نماينده مردم تهران با اشاره به اهميت لايحه شفاف‌سازی هزينه‌های انتخاباتی، متذکر شد اين طرح به نوعی باعث جلوگيری از فسادهای احتمالی در انتخابات خواهد شد، بنابراين مجلس در اعلام وصول اين طرح کوتاهی کند اين طور وانمود خواهد شد که در موضع اتهام قرار دارد و می ترسد مردم از منابع و هزينه‌های انتخاباتی با خبر شوند.

محمدحسن ابوترابی‎فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا عنوان کرده لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی قرار است دوشنبه 2 آذر ماه در مجلس اعلام وصول و سپس تکثیر و بین نمایندگان توزیع خواهد شد.


لایحه
بی شک تصویب لایحه بررسی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی، سازوکار انتخاباتی را شفاف می کند و پاسخگویی و نظارت را با خود به همراه می آورد. تصویب این قانون افزون بر پیشگیری از سوء استفاده ها و سامان دادن به رفتارهای انتخاباتی به ویژه در عرصه بهره جویی از منابع و هزینه های مالی، در رفتارهای پساانتخاباتی نیز اثر خود را نشان می دهد. حال با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا با  تعیین زمان بررسی طرح مذکور؛ این طرح می تواند در مدت زمان باقی مانده به خوبی جوابگوی آسیب های انتخاباتی باشد و یا اینکه رسیدگی به مطالبات این طرح  به مجالس بعدی کشیده خواهد شد.

انتهای پیام


برچسب ها: مجلس ، لایحه ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار