ذخیره‌گاه ژنی شیراز زیر سایه چنگ اندازی نفتی‌ها

گویی زخم‌‌های تصرف اراضی پارک ملی ‌بمو برای شهرک سازی این ذخیره‌گاه ژنی کم بوده که اینک خبر احداث ‌پالایشگاه نفت در آن به گوش می‌رسد.

ذخیره‌گاه ژنی شیراز زیر سایه چنگ اندازی نفتی‌ها

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفس پارک ملی ‌بمو ذخیره‌گاه ژنی کم نظیر در زرقان، این روزها زیر سایه احداث پالایشگاه نفت بی صدا به شماره افتاده است، گویا داغ کاهش ارزش اکولوژیکی آن به دست تجاوز انسان در جهت شهرک سازی و ساخت و ساز برایش کم بوده است که می‌خواهند مُهر نابودی را بر پیشانی آن حک کنند.

*نابودی پارک ملی ‌بمو به دست ‌پالایشگاه نفت

مدتی است که بحث ایجاد ‌پالایشگاه دوم شیراز در نزدیکی زرقان که از وسط پارک ملی بمو‌ هم می‌گذرد بر سر زبان‌ها افتاده و مخالفت محیط زیست و فعالان محیط زیست را بر انگیخته است چراکه همه آن‌ها می‌دانند با این اتفاق چه بر سر پارک ملی بمو‌ خواهد آمد.

علمدار ‌علمداری کارشناس حوزه محیط زیست در این خصوص می‌گوید: طبق قوانین و مقررات انجام شده هرگونه فعالیتی در پارک ملی بر اساس پیوست زیست محیطی امکان پذیر است و بر اساس همین قانون راه‌اندازی ‌پالایشگاه در دشت ‌زرقان و عبور خط نفت از پارک ملی بمو‌ کاملا غیر کارشناسانه است چراکه قطع به یقین این امر بر روی حیات وحش و منطقه اثر منفی خواهد گذاشت.

علی اکبر ‌کاظمینی دبیر موسسه 13فروردین نیز در این باره معتقد است: خط لوله نفت از سمت شرق شهر ‌زرقان و غرب پارک ملی ‌بمو ‌ازتنگه "آب بز" با عبور از باغات و تخریب آن‌ها به پشت پارک ملی ‌بمو می‌رسد و این خط نفت درست در جایی که چشمه آب بر محل ‌آبشخور قوچ، پازن و میش شیرازی است عبور می‌کند و به طور حتم بر روی حیات وحش ‌زیست‌مندان این منطقه حفاظت شده تاثیر می‌گذارد.

* نابودی حیات وحش در سایه نفتی‌ها

پارک ملی بمو‌ شامل 620گونه گیاهی با 30گونه بومی و ده‌ها گونه جانوری شامل پرندگان، پستانداران، و ‌خزندگان بوده و یک ذخیره‌گاه ژنی کم نظیر در منطقه محسوب می‌شود و آهو، پلنگ، قوچ وحش از جمله پستانداران معروف این پارک ملی است و ‌مطمئناً با احداث ‌پالایشگاه نفت حیات وحش منطقه روز به روز به زوال خواهد رفت.

علی اکبر کاظمینی دبیر موسسه 13فروردین در این باره می‌گوید: آبشخور و زیستگاه اهوان پارک ملی بمو درست و چسبیده به محل احداث پالایشگاه دوم نفت است که با این احداث، تمامی این موارد از بین رفته و حلقه‌های ‌اکوسیستمی یکی یکی از هم گسسته می‌شود.

وی معتقد است: این اقدام باعث تغییر رفتار های درون گله‌ای و تولید مثل گونه‌ها شده و زیستگاه‌های جانواران و گیاهان را ناامن می‌کند.

* احداث پالایشگاه مجوز محیط زیستی ندارد

طبق قانون، هر اقدامی در مناطق حفاظت شده باید مجوز محیط زیستی و ارزیابی خاص خود را داشته باشد ولی گویی برخی بدون توجه به این امر خودشان در حال انجام کاری هستند که بر خلاف قانون است ولی نهایت امرچیست؟

حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره می‌گوید: راه‌اندازی این پالایشگاه منوط به دریافت مجوز از سوی سازمان محیط زیست است و در حال حاضر هیچ گونه استعلامی از محیط زیست گرفته نشده و به طور حتم تا زمانی که راه‌اندازی پالایشگاه پیوست زیست محیطی نداشته باشد نمی‌توان نسبت به راه‌اندازی آن اقدام کرد و برای صدور هر مجوز زیست محیطی تمامی جوانب از آن جمله اثرات آن روی حیات وحش، موضوعات اجتماعی ،فرهنگی و شهری بررسی خواهد شد.

* زرقان یکی از آلوده ترین شهرهای شیراز

 به دلیل مجاورت با دشت مرودشت شهر زرقان دارای صنایع کوچک و بزرگ متعدد است که بر اساس تحقیقات دانشگاه شیراز در زمره یکی از آلوده ترین شهرهای کشور به شمار می رود و با راه‌اندازی این پالایشگاه نفت چه بر سر شهر زرقان با سابقه درخشان خود در میزان آلودگی‌های هوا خواهد آمد؟

علی اکبر کاظمینی دبیر موسسه 13فروردین در این خصوص معتقد است: این منطقه در نزدیکی شهرشیراز قرار دارد به همین دلیل در صورت راه اندازی پالایشگاه دوم مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست و آلودگی هوا برای شیراز به وجود می‌آید.

* احداث صنعت آب بر در منطقه درگیر بحران آب

دشت ‌زرقان در حال حاضر برای تامین آب شرب مشکل دارد و قنات‌های آن به طور کامل خشک شده و سد ‌درودزن نیز با بحران کم آبی مواجه است حال احداث ‌پالایشگاه نفت به عنوان یک صنعت آبی در منطقه‌ای درگیر با کم آبی چه ‌عواقبی خواهد داشت؟

علی اکبر کاظمینی دبیر موسسه 13فروردین در این باره می‌گوید: در صورتی که این پالایشگاه در منطقه مذکور واقع شود به طورحتم به دلیل آب بر بودن، وضعیت دشت زرقان را که در حال حاضر برای تأمین آب شرب مشکل دارد با بحران جدی‌تری رو به رو می‌کند.

وی معتقد است: در حال حاضر قنوات این دشت به طور کامل خشک شده و در صورت راه اندازی پالایشگاه برای برداشت آب از سد درودزن استفاده خواهد شد که این سد نیز با بحران روبه رو است.

* راه نجات پارک ملی بمو

از آن‌جایی که قرار است از سروستان به زرقان نفت منتقل شود و در این راه انتقال پارک ملی بمو با تمام ارزش اکولوژیکی آن به تدریج نابود شود آیا راه دیگری وجود دارد؟

علمدار علمداری فعال محیط زیست در این باره می‌گوید: بهتر است به جای راه اندازی این ‌پالایشگاه در دشت ‌زرقان و سپس انتقال نفت از وسط پارک ملی ‌بمو، این ‌پالایشگاه را در خود ‌سروستان راه اندازی کنند تا دیگر نیازی به انتقال خدمات از جمله آب،‌برق در منطقه نباشد چرا که دشت ‌سروستان امکانات لازم را در این خصوص داشته و توجیه پذیر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار