برگزیدگان جایزه «جلال آل احمد» معرفی شدند

جنتی: جایزه جلال باید بین‌المللی شود

برگزیدگان و شایستگان تقدیر هشتمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اختتامیه هشمین جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد ، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و محسن مومنی شریف مسئول سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قزلی مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی بعدازظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جایزه جلال آل احمد گفت: زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان ایرانیان به پشتوانه آثار مکتوب و نبوغ اهالی قلم از گردنه‌های دشوار عبور کرده است. امروز بسیار مایه خشنودی است که جایزه جلال آل احمد به همه جریان‌های فکری و فرهنگی در جامعه توجه کرده و نگاه به طیف‌های متنوع در آن جریان نشان می‌دهد که جایزه جلال مثل خود او به سعه صدر پدید‌آوردگان داستان می‌پردازد و به همه این ذائقه‌ها توجه نشان داده است.

وی ادامه داد: امیدوارم جایزه جلال گستردگی خود را در حوزه داستان ارتقا دهد و جلوه‌های روشنی از فرهنگ را ایجاد کند. نگاه جلال آل احمد انسانیت داشت. از آسیب‌هایی که زندگی انسان را تهدید می‌کند تا نگرانی او را می‌توان در جمله‌های کوبنده، تند تیز و خلاق او دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این شیوه صراحت‌آمیز در قلم از آن شیوه دردمندانه جدا نیست از این روست که ادبیات جلال جذاب است توان فکری جلال بسی فراتر از زمانه بود او جلوتر از اطرافیانش می‌زیست و نگاه می‌کرد. او ادبیات معاصر ایران را با جنبه‌های مستندنگاری آشنا کرد.

جنتی افزود: در دوره‌ای مردم دور از زندگی نویسندگان بودند و همچنین نویسندگان نیز از زندگی مردم دور بودند. جلال با ادبیات خودش از نویسندگان خواست که در میان مردم زندگی کنند و در مورد آنان بنویسند از این بابت که نام جلال آل احمد برای این جایزه زیبنده است.

جنتی با اشاره به بین‌المللی شدن جایزه ادبی جلال آل  احمد گفت: جایزه ادبی جلال آل احمد می‌تواند به یک جایزه بین‌الملی تبدیل شود دست اندرکاران این جایزه می‌تواند این جریان را در کشور‌های فارسی زبان راه بیندازند تا در صورت امکان شاهد دیگر نویسندگان مستعد در سطح بین‌الملل باشیم.

وی با اشاره به اهداف جلال آل احمد در نوشته‌هایش گفت: غیر کلیشه‌ای بودن در متن و داستان‌نویسی از اهداف دیگر جلال بود. امروز ما با انبوهی از آفرینش‌های زیبا در حوزه ادبیات داستانی مواجه‌ایم و در این میان جای رویدادی که بتواند آثار فرهیختگان را معرفی کند خالی بود و اینکه جایزه جلال آل احمد یک رویداد مهم در حوزه ادبیات است که با ساختار پشتیبانی شده به این جایگاه با نام جلال آل احمد رسیده است و جدا از جایزه نقدی به برجستگی‌های شاخصی دست یافت است.

مهدی قزلی  مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی و دبیر اجرایی جایزه جلال گفت:جلال آل ا حمد یک نام بزرگ و یک هویت  تاریخی روشن است ما با نام جلال از اسم به رسم می‌رسیم نام جلال رسم آشنای ایرانیان مسلمان است که می‌خواهند طرحی نو در اندازند و از هستی و انسان‌های سخن بگویند. رسم جلال بیان آئین چنین زندگی است و امیدوارم جایزه ادبی جلال در مدار همین رأس بچرخد.

وی ادامه داد: اجرای جایزه ادبی جلال که با اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی راهگشای معاونت امور فرهنگی این وزارت‌خانه همراه بوده محوری روشن یافته است.

مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان خاطرنشان کرد: بیت‌الغزل این جایزه امتداد صراحت و صمیمیت و صداقت دوره پیشین بوده است. مردان فرهیخته بنیاد یا همان خانه خودشان را محول بحث‌های داستانی و فرهنگی دانسته‌اند. کسانی که اهل گفتگو بودند ولی بی موضع نبودند به نقد پرداخته‌اند ولی مودب بودن و در عین حال صمیمیو شفاف بودند.

وی با اشاره به اعضای هیئت علمی گفت: در این میان نقش کاربردی اعضای هیئت علمی غیر قابل انکار است.اعضای هیئت علمی عبارتند از: راضیه تجار، محمدرضا جوادی یگانه، مهدی حجوانی، عبدالعی دستغیب، احمد دهقان، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، بلقیس سلیمانی و مصطفی مستور. ایجاد فضای گفتگو بین اهالی نوشتن به شفافیت و صراحت به برگزاری جایزه، کمک به راند پروری و رانت‌سازی را از آن دور کرده است چرا که برگزاری مرحله به مرحله آن از نگاه تیزبین صلایق متفاوت فرهنگی لحظه‌ای به دور نماند.

قزلی در پایان گفت: روشنفکری برای همه ما واژه‌ای آشناست. ما با این واژه‌ها انقلاب کردیم و با اعتقاد به این واژه‌ها از اسلام و قانون اساسی پاسداری کردیم. پاسداری روشنفکرانه و همراه با بصیرت افتخار ما در دفاع از آرمان‌های جمهوری اسلامی است با عنایت خداوند متعال بخش مهمی از ظرفیت داستانی فرهنگی کشور امسال در برگزاری این جایزه همراه ما بود، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برای بین‌المللی شدن این جایزه برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

محمدعلی مهدی راد دبیر علمی جایزه جلال آل احمد گفت: هنرمند با اثر روح بخش اندیشه را جان می‌دهد و دل‌ها را از آمیزه‌های زیبا پر می‌کند هنر راه خود را پیش می‌گیرد و از این رو نمی‌توان هرگز مانع آن شد. هنر را باید پاس داشت و جایگاه و پایگاه ادب  و هنر و شعر را حفظ کرد.

در مراسم پایانی این جایزه که 30 آبان در تالار وحدت برگزار شد، در بخش زمان، «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی و «دختر لوتی» اثر شهریار عباسی به صورت مشترک برگزیده شدند.
 
در بخش مجموعه داستان که برگزیده نداشت، «آیا بچه‌های خزانه رستگار می‌شوند» نوشته مهدی اسدزاده و «نگهبان تاریکی» نوشته مجید قیصری تقدیر شدند.
 
همچنین در بخش نقد ادبی، دو کتاب «روایت‌شناسی کاربردی» تالیف علی عباسی و «کلک خیال‌انگیز» اثر ابوالفضل حری مورد تقدیر قرار گرفتند. این بخش هم برگزیده نداشت.
 
اما در بخش مستندنگاری «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام برگزیده و «تو در قاهره خواهی مرد» نوشته حمیدرضا صدر شایسته تقدیر شد.
 
نامزدهای جایزه جلال پیش‌تر به این شرح معرفی شده بودند:
 
نامزدهای رمان
 
پاییز فصل آخر سال است، نوشته نسیم مرعشی، از انتشارات چشمه
 
دختر لوتی، اثر شهریار عباسی، از انتشارات مروارید
 
در خواب دویدن، از مریم حاجیلو، از انتشارات افق
 
عاشقی به سبک ون‌گوگ، تالیف محمدرضا شرفی خبوشان، از انتشارات شهرستان ادب
 
یاشماق، به قلم نادر ساعی‌ور، از انتشارات روزنه
 
داوران بخش رمان:

 
محمدرضا بایرامی، عباس پژمان و حسین فتاحی
 
***
 
نامزدهای مجموعه داستان
 
آیا بچه‌های خزانه رستگار می‌شوند، نوشته مهدی اسدزاده، از نشر پیدایش
 
بُزهایی از بلور، نوشته علی چنگیزی، از نشر چشمه
 
پُل‌ها، نوشته احمد ابوالفتحی، از نشر چرخ
 
سمفونی سه‌شنبه‌ها، نوشته افسانه احمدی، از نشر نگاه
 
نگهبان تاریکی، نوشته مجید قیصری، از نشر افق
 
داوران بخش داستان کوتاه:
 
محمدجواد جزینی، فیروز زنوزی جلالی و داوود غفارزادگان
 
***
 
نامزدهای نقد ادبی
 
ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع‌ مقدس، تالیف غلامرضا کافی، از انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس
 
بومی‌گرایی در ادبیات منثور، نوشته مصطفی گرجی و فائزه واعظ‌زاده، منتشرشده به همت انتشارات جهاد دانشگاهی
 
روایت‌شناسی کاربردی، تالیف علی عباسی، از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
 
کلک خیال‌انگیز، اثر ابوالفضل حری، از نشر نی
 
نقد، تحلیل و تفسیر چند داستان معتبر جهان، نوشته فتح‌الله بی‌نیاز، از انتشارات افراز
 
داوران بخش نقد:
 
مریم حسینی، محمدرضا سنگری و محمدسرور مولایی
 
***
 
نامزدهای مستندنگاری
 
آب هرگز نمی‌میرد، حمید حسام، نشر صریر
 
آمدیم خانه نبودید، نسرین ظهیری، نشر ثالث
 
تو در قاهره خواهی مرد، حمیدرضا صدر، نشر چشمه
 
سفرنگاره، بهمن نامور مطلق، نشر سخن
 
هدایت سوم، سیدحمید سجادی‌منش، نشر سوره
 
داوران بخش مستندنگاری:
 
گلعلی بابایی، کوروش علیانی و مسعود کوثری
 
جایزه «جلال آل احمد» که با اهدای 110 سکه به برگزیدگانش گران‌ترین جایزه ادبی کشور شناخته می‌شد، با کاهش حدود 70 درصد از این مبلغ، در این دوره 30 سکه به برگزیدگانش اهدا می‌کند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.