با حضور روسای جمهور 9 کشور؛

فاز جدید دیپلماسی انرژی فردا در تهران کلید می‌خورد

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا با شعار « گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا دوشنبه (دوم آذرماه) با شعار «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» برگزار خواهد شد.

قرار است در این اجلاس حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان میزبان روسای 9 کشور جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق و نخست وزیر الجزایر باشد.

در این گزارش سعی خواهیم کرد ضمن بررسی تاریخچه مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اهداف پیش‌روی این اجلاس را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. 


تاریخچه مجمع کشورهای صادرکننده گاز

مجمع کشورهای صادرکننده گاز که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، سازمان تازه‌بنیانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در تاریخ ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ به ابتکار مقام معظم رهبری و به پیشنهاد ایشان به ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه به صورت یک سازمان مستقل پایه‌گذاری شد.


تهران میزبان سومین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز + تصاویر


بر این اساس با اعلام آمادگی ایران، روسیه و قطر به عنوان تروئیکای گازی جهان، نشست سه جانبه‌ای مهر ماه سال 1387 برای تسریع در ایجاد یک مجمع جهانی، به میزبانی تهران برگزار شد.

پس از توافق وزیران نفت و انرژی تروئیکای گازی درباره چارچوب ایجاد یک مجمع مستقل بین‌المللی گاز، با تصویب اساسنامه روسی این مجموعه در نشست مسکو، به طور رسمی فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی با حضور 11 کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان آغاز شد.

با تاسیس این مجمع جهانی گاز، ابتدا مقر دائمی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به قطر واگذار و لئونید بوخانوفسکی، نامزد روسیه هم به مدت دو سال به‌عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.

نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز 24 آبان 1390 با حضور دوازده کشور به عنوان عضو دائم و 3 کشور عضو ناظر در دوحه برگزار شد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند. 

این مجمع در حال حاضر دارای ١٨عضو اصلی و ناظر است که کشورهای ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو و امارات از اعضای اصلی مجمع هستند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق، نروژ و عمان نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور خواهند داشت.


تهران میزبان سومین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز + تصاویر


اهداف برگزاری مجمع کشورهای صادر کننده گاز

اهداف برگزاری این مجمع می‌توان به بررسی طرح‌های توسعه‌ای گاز در دنیا، توازن بین عرضه و تقاضای گاز، فن‌آوری‌های اکتشاف، تولید و حمل ونقل گاز وهزینه‌های مربوطه، ساختار بازارهای گاز، صادرات گاز از طریق خط لوله و به شکل گازطبیعی مایع شده (LNG)، رقابت گاز با سوخت‌های جایگزین، اقتصاد گاز طبیعی فشرده (CNG) و تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی مایع (GTL)،اشاره کرد.

گفتنی است، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور قرار است در طول برگزاری این اجلاس دیدارهای دوجانبه‌ای با مقامات سیاسی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس داشته باشد.

اولین دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با قربان‌قلی‌بردی‌محمد‌اف رئیس جمهور ترکمنستان میهمان ویژه این اجلاس است که احتمالاً سند تفاهمی هم بین طرفین امضاء خواهد شد.

ترکمنستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گازی جهان هم اکنون عضو این مجمع نیست و هر چند قرار است رییس‌جمهور این کشور به‌ عنوان مهمان ویژه در این اجلاس حضور پیدا کند اما زمزمه‌هایی مبنی برای پیوستن این کشور به مجمع کشورهای صادرکننده گاز شنیده می‌شود.


روحانی فردا میزبان سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز

روحانی روز دوشنبه نیز دیدار با "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه را در برنامه‌های خود دارد که این سومین ملاقات دو رئیس‌جمهور از آغاز سال میلادی خواهد بود.

همچنین قرار است، رئیس جمهور روسیه با طرف ایرانی در خصوص همکاری‌های دوجانبه تجاری و سرمایه‌گذاری، مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای، تولیدات نفت و گاز و نیز همکاری‌های فنی و نظامی مذاکره خواهد کرد و مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این دیدار هم مربوط به مسائل بین‌المللی از قبیل تصمیم‌گیری در خصوص ناآرامی‌های حاکم بر سوریه، اجرای برجام، مبارزه با تروریسم و به‌طور ویژه مبارزه با داعش خواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در این روز با مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار می‌کند.

روحانی همچنین قرار است روز سه‌شنبه با رئیس‌جمهور بولیوی و نخست‌وزیر الجزایر دیدار کند.

عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر الجزایر نیز در سفر به تهران علاوه بر شرکت در نشست سران با حسن روحانی، علی لاریجانی و هم‌چنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

ناطق علی‌اف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان هم به عنوان نماینده این کشور، در سومین اجلاس سران گازی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران شرکت می‌کند، جمهوری آذربایجان عضو این مجمع نیست و به عنوان یک صادرکننده گاز تمایل دارد در آینده به این مجمع بپیوندد.

تا به حال هیات عالی‌رتبه الجزایر، ونزوئلا و پرو، وزیر انرژی و معادن الجزایر، وزیر انرژی ترینیداد و توباگو، وزیر انرژی روسیه، وزیر نفت عراق، وزیر نفت و معادن ونزوئلا، وزیر انرژی بولیوی، رئیس‌جمهور و وزیر انرژی گینه استوایی و معاون وزیر انرژی امارات و رئیس جمهور ترکمنستان وارد تهران شده‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۴
ایران باید رئیس کل دنیا باشد.
سازمان ملل باید بیاد ایران.
آخرین اخبار