در نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و ترکمنستان:

روحانی: روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار افزایش می‌یابد + فیلم

رئیس جمهور گفت: روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

روحانی: روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار افزایش می‌یابد + فیلمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، در نشست مشترک با "قربانقلی بردی محمداف" رییس جمهوری ترکمنستان که در حاشیه امضای هشت یادداشت تفاهم همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برگزار شد گفت: تصمیم دو کشور بر این است که ظرف 10 سال سطح روابط اقتصادی به 60 میلیارد دلار برسد.

وی افزود: همچنین در این دیدار، بر مسائلی همچون گاز، برق حمل و نقل جاده ای و ریلی، مسائل صنعتی، کشاورزی، توریسم و  فرهنگی  مورد بحث و تاکید دو طرف قرار گرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین در این دیدار مبنای دو طرف بر این قرار گرفت که در زمینه خرید گازی که ایران از ترکمنستان دارد، پروژه‌هایی که مورد نظر ترکمنستان است مانند خدمات فنی و مهندسی به گونه ای در یک حساب تهاتری مورد تهاتر قرار گیرد.

رییس جمهور کشورمان با بیان اینکه در زمینه همکاری‌های چند جانبه بین ایران، ترکمنستان و کشور ثالث هم گفت وگوهایی را داشتیم افزود: در زمینه آب هم که مشکل هر دو کشور به ویژه ایران است مذاکراتی را انجام دادیم.

وی تصریح کرد: امروز همچنین بخشی از مباحث مربوط به نحوه بهره‌برداری بیشتر و بهتر از دریاچه خزر بود که نسبت بلوک‌های مشترک دو کشور برای اکتشاف و استخراج و همچنین همکاری‌های بنادر و تحقق رژیم حقوقی و نهایی این دریا را مورد تأکید قرار دادیم.

رئیس قوه مجریه از تدوین برنامه جامع همکاری های دو کشور برای بلندمدت خبر داد و گفت: امیدوارم این برنامه با بررسی همه امور مورد علاقه دو کشور به ویژه مسائل اقتصادی، فرهنگی، منطقه ای مورد تدوین قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز همچنین همکاری های فرهنگی، هنری، علمی، مسائل مربوط به گردشگری، تسهیلات توریسم و مسئله مبارزه با مواد مخدر و معضل تروریسم مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "قربانقلی بردی محمداف" رئیس جمهور ترکمنستان در این نشست خبری مشترک، اظهار داشت: ما در امور منطقه‌ای با کشور ایران گفتگوهایی داشته‌ایم و به عنوان دو کشور دوست و برادر وضعیت افغانستان را بررسی کرده‌ایم و بر این امر تاکید کرده‌ایم که می‌خواهیم این کشور آباد و از لحاظ اقتصادی پیشرفته باشد.

وی با اشاره به گسترش روابط تجاری ترکمنستان، تصریح کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در 10 سال آینده مبادلات تجاری تا 60 میلیارد دلار برسد، این در حالیست که در 9 ماه گذشته مبادلات تجاری ترکمنستان بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون بوده  و این نشان می‌دهد در مقایسه با سال گذشته 2.3 درصد افزایش داشته است.

رئیس جمهور ترکمنستان تاکید کرد: باید همکاری خود را در حوزه انرژی، پالایش و کشاورزی بیشتر از گذشته گسترش دهیم و در خصوص هماهنگ کردن دیگر مباحث باید با جدیت موضوع تجارت دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه ترکمنستان تنها کشوری است که در جهان بیطرفی خود را دوبار ثبت کرده، تصریح کرد: به مناسبت بیستمین سالگرد بی‌طرفی کشورمان در 12 دسامبر همایش بین‌المللی برگزار خواهیم کرد و در این همایش مقامات عالی‌رتبه کشورها شرکت خواهند کرد و با جشن و سرور این مراسم تجلیل خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور ایران و هیئت همراه برای مشارکت در این همایش دعوت به عمل می‌آورم و برای رئیس جمهور ایران آرزوی موفقیت دارم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۴
آقای دکتر روحانی دوستت داریم و بهت افتخار میکنیم.خداوند حفظت کنه.دستت را مییوسم.
آخرین اخبار