نتایج حضور "مرد شماره یک کاخ کرملین" در ایران چه خواهد بود؟

حضور رئیس جمهور روسیه در ایران را می‌توان مهم ترین رویداد پیرامون اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز دانست.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز، امروز دوشنبه (2 آذر) در حالی در تهران برگزار خواهد شد که خواسته یا ناخواسته خبر حضور یکی از اعضای این مجمع در ایران، مدت‌هاست که در مرکز توجه رسانه‌های خارجی و داخلی قرارگرفته است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه که در این سفر دومین حضور خود را در ایران تجربه می‌کند، همان عضو جنجالی مجمع است که در خصوص پیامدهای حضور وی در ایران در شرایط فعلی، گمانه زنی‌های متعددی مطرح می‌شود. حضوری که وجه اهمیت آن را می‌توان در چگونگی روابط دو کشور در چند سال اخیر و به طور خاص چند ماه گذشته جست‌وجو کرد.

حضور پوتین در ایران چه دستاوردی به همراه خواهد داشت؟

در این خصوص حضور ناتو در حیاط خلوت روسیه و نیز حضور مستقیم و غیر مستقیم آمریکا در منطقه که کم و بیش منافع روسیه را به عنوان یکی از قدرت‌های نظامی برتر جهان تهدید می‌کند، در کنار خیزش گروهک‌های تروریستی مختلف در کشورهای همجوار ایران که نظر به رویکرد منفعلانه و حتی حمایتگرانه آمریکا از این گروهک های تروریستی، وابستگی این گروهک‌ها به آمریکا بر هیچ کس پوشیده نیست، عواملی هستند که دست به دست یکدیگر دادند تا مواضع روسیه و ایران را به هم نزدیک و تغییرات شایان ذکری را در شکل‌گیری روابط دو کشور لحاظ کنند. 

در مورد روابط ایران و روسیه، شاید حافظه تاریخی ایران خاطرات خوشی از مواضع پیشین روس‌ها در قبال کشورمان در ذهن نداشته باشد، اما با گذشت زمان و به ویژه با آغاز ریاست جمهوری پوتین، ملاحظاتی در چگونگی این رابطه صورت گرفت که این امر بهبود ارتباطات دو کشور در سطوح مختلف را طی سال‌های اخیر کاملا ملموس کرده است که حمایت‌های روسیه از ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای "5+1" را می‌توان از مصادیق این امر تلقی کرد.
 
*آغاز مبارزات روسیه علیه داعش، نقطه عطفی در تحولات منطقه

از باب سیاست شاید بتوان نقش آفرینی ایران و روسیه را در اتحاد با سوریه در راستای مبارزه با تروریسم، نقطه عطف تحولات منطقه خواند، زیرا گردهمایی این سه کشور علیه تروریست‌های داعش، افزون بر اینکه می‌تواند آغازی بر پایان داعش باشد، به روشنی روابط غرب و مسکو را تحت الشعاع قرار می‌دهد. پیوستن روسیه به مبارزان حقیقی ضد داعش و حمایت دولت این کشور از "بشار اسد" به‌عنوان حاکم برحق ملت سوریه، درست مقابل اهدافی که برخی سران کشورهای غربی در سر می‌پرورانند قرار دارد، اهدافی که تشکیل ائتلاف دروغین ضد داعش غربی‌ها در راستای تحقق آن‌ها بود و حال با حضور روسیه در این میدان، رنگ شکست بر خود گرفته است.

حضور پوتین در ایران چه دستاوردی به همراه خواهد داشت؟

*حضور پوتین در ایران دستاوردهای سیاسی قابل توجهی خواهد داشت

نظر به مواردی که در وصف چگونگی روابط ایران و روسیه برشمرده شد و با توجه به شرایط کنونی منطقه و نیز نقش آفرینی دو کشور در مسئله سوریه، بدیهی است که حضور پوتین در ایران، افزون بر دستاوردهای اقتصادی که در پس اجلاس صادر کنندگان گاز خواهد داشت، می تواند در بردارنده دستاوردهای سیاسی متعددی نیز باشد.

"حسین شیخ‌الاسلام" کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران جوان،‌در تبیین دستاوردهای اقتصادی که حضور رئیس جمهور روسیه در ایران به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: حضور پوتین در ایران از این حیث که روسیه در دنیا بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گاز شناخته می شود، می تواند چشم اندازهای روشنی را برای اوپک گازی ایران ترسیم کند.

وی افزود: بهره گیری از انرژی در عصر کنونی از اهمیت به سزایی برخوردار است و ایران با برخورداری از بزرگترین منابع مستقل گازی دنیا، ضمن گسترش همکاری‌ها در این زمینه با روسیه، منافع چشمگیری رادنبال خواهد کرد.

"شیخ‌الاسلام" با اشاره تحولات و مسائل منطقه نیز اظهارداشت: در خصوص تحولات منطقه حقیقت امر این است که ایران و روسیه در معادلات منطقه تبدیل به اهرم تعیین کننده‌ای شده‌اند.

حضور پوتین در ایران چه دستاوردی به همراه خواهد داشت؟

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حضور پوتین با توجه به همکاری‌های وی با دولت ایران بر سر مسئله سوریه پیامدهای مثبتی برای مقابله با تروریسم در پی خواهد  داشت، تصریح کرد: رئیس جمهور روسیه ضمن این سفر، با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد داشت و در این دیدارها طرفین می‌توانند در بحث مبارزه با تروریسم و نیز حل وضعیت حاکم بر سوریه و عراق رایزنی های سازنده‌ای داشته باشد.

"شیخ‌الاسلام" در بخش پایانی سخنانش بیان داشت: نیروهای فعال ایران و روسیه در حال حاضر همگام با ملت‌های عراق و سوریه و نیز حزب الله لبنان، از راه‌های گوناگون در جبهه مبارزه با تروریسم قرار گرفته‌اند و بی‌شک تحکیم روابط ایران و روسیه، نتایج پربارتری را در این زمینه به ارمغان می‌آورد.

گفتنی است رئیس جمهور روسیه در شرایطی در تهران حاضر خواهد شد که عملیات نظامی این کشور علیه مواضع داعش وارد "مرحله دوم"می‌شود. اکنون با توجه به همگام بودن ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم، چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که این امر متاثر از گفت‌وگوها و توافق‌های دوجانبه طرفین، با قوتی بیشتر ادامه یابد و سرنگونی تروریست‌های ساخته دست مدعیان حقوق بشر را، با سرعتی بیشتر رقم زند. موضوعی که در صورت تحقق، با بهبود اوضاع امنیتی منطقه و ایجاد نواری امن در مرزهای خارجی کشورمان، یقینا مهم ترین دستاورد حضور پوتین در تهران قلمداد خواهد شد.


گزارش از فاطمه رهنما


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
درود بر رییس جمهور محبوب و نجیب
-
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
محور مقاومتی که روسیه بخشی از آن باشد یا حتی حامی آن باشد یک پایش لنگ میزند چنین محوری عاقبت به خیر نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
زنده باد پو تين مرد بزرگ
آخرین اخبار